Hoe stop ik mijn kat die zichzelf maar blijft openkrabben?

Mijn kat van negen maanden heeft al zo'n twee maanden een wond - een zogenaamde 'hot spot'. Dit houdt in dat de kat in het begin een klein wondje heeft, maar dat dit zo jeukt dat deze het wondje openkrabt tot een hele grote wond en dat de korsten er dus ook zo weer worden afgekrabd. Resultaat: een heel grote, nare wond in zijn nek. Nu heb ik dit met een andere kat ook eens aan de hand gehad en deze heeft daar toen paardenmelkcapsules voor gekregen. Een wondermiddel, want binnen een week was het over met het gekrab en de wond was dicht! Uiteraard begon ik met de paardenmelk bij deze kat, maar bij hem helpt het totaal niet. Ik kocht toen zo'n 'lampenkapje', maar daar glipte hij steeds uit. Mijn vader fröbelde een heel klein lampenkapje voor zijn kittennekje, maar zelfs dáár hielp hij zichzelf nog uit. Nu heeft-ie al een paar weken een soort truitje aan van een sok met daaronder verband. De wond is al een paar keer prachtig dichtgegroeid, maar één keer dat truitje uit en hij ligt alweer open. Zelfs wanneer het stukje weer keurig onder het haar zit, dus... Megafrustrerend en zó sneu, ik heb soms echt het idee dat hij er zelf helemaal moedeloos van wordt, want hij lijkt constant jeuk te hebben, misschien wel meer dan voorheen...? En waarom werkt nu toch niets, ook niet na bezoekjes aan de dierenarts (paardenmelk + lampenkapje)?

Iemand een oplossing? Uiteraard ga ik wéér naar de dierenarts als andere oplossingen ook niet werken, want zelf komen we er hier ook niet meer uit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
43.6K

Antwoorden (5)

heeft je dierenarts al eens gedacht aan voedselallergie?
ik vind dit typisch iets wat je daarbij ziet.
dan helpen lampenkapjes niet, de oorzaak moet je aanpakken.
wellicht eens een andere dierenarts raadplegen?
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft ook veel acné (krentenbaard) dus er zal met zijn dieet vast iets mis zijn, ja... Ik ben al ander voedsel aan het proberen. Dank je voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er ook al getest op allergieën en andere oorzaken in het bloed die jeuk kunnen veroorzaken?
Zo had één van mijn honden ook vreselijke jeuk waarbij hij zich tot bloedens toe kapot beet,na bloedonderzoek bleek zijn schildklier niet goed te werken en d.m.v. medicijnen is dit weer goed gekomen. Onderstaand stukje is ook wel interessant,misschien heb je er iets aan. http://www.dierenforum.nl/forum/viewtopic.php?t=37303
Rieneke1
11 jaar geleden
@mask, bij krentenbaard geen kunststof bakjes gebruiken, aardewerk of rvs is beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wist ik niet Cica,weer iets erbij geleerd. ;-)
Ik had hetzelfde met mijn kat, alleen zat haar "hotspot"op haar kopje. Ik ben vaak naar de dierenarts geweest voor een prikje met Prednison, alleen kwam ik daar op een gegeven moment om de 4 á 5 weken. Ik had voer van de dierenarts speciaal tegen voedsel allergie, maar het mocht niet baten. Ik heb informatie gevraagd bij mijn dierenspeciaalzaak en kreeg voer mee (in april 2012) en sinds die tijd heeft ze geen last meer. Als je merkt dat je kat van het voer van de dierenarts nog steeds last heeft, raad ik je aan hetzelfde te doen. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft mijn kat ook. Van alles geprobeerd: voedselverandering, prednison. Nu krijgt ze om de 2/3 dagen Atopica. Werkt perfect en nu een gelukkigere kat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling: Atopica is er voor hond en kat. Weinig dierenartsen weten niet dat het er ook voor de kat is. Neem de vloeibare versie, die kan je dan in haar bek spuiten, of over het eten doen!
Je kat heeft iets tegen de jeuk nodig, want het geneest wel als hij er niet aan kan zitten.
Dus moet je denken aan prednison/moderin, dit is wel aan 'naar' middel maar als je dit kort geeft kan het niet heel veel kwaad, de huid moet weer dikker worden dan zal het niet zo snel weer open gaan.
Ook kan je puur jeuk of puur hotspot geven, dat zijn de natuurlijke middelen die minder schadelijk zijn voor de gezondheid.
Eventueel kan je een allergie test doen om te kijken naar de oorzaak van de jeuk. Dan kan je nog gerichter gaan behandelen met bijv: hyposensibilisatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet waar, hyposensibilisatie is er ook voor katten!
Prednison is idd troep met soms risico's bij lang gebruik. Maar in dit geval is het zeker het proberen waard. Want de kat krabt alleen deze specifieke plek open(lees iig niks over andere plekken) dus denk je niet zo snel aan allergie, dat is niet zo plaatselijk. Er was eerst een wondje en genezing van een wond gaat altijd gepaard met jeuk. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Want als het voor het oog dicht lijkt, is de genezing nog wel bezig, wat kriebel veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet het idd nooit gaan doen als het onzeker is of het wel zin heeft. Er moet een kans zijn op verbetering.
Maar de kans is groot dat er in geval van vraagsteller helemaal geen sprake is van een allergie
Mijn hondje Snoopy had ook een "hot spot" rond haar oksel en bleef zichzelf open krabben waardoor ze nog meer wondjes kreeg.
Volgens mijn dierenarts was het geen voedselallergie omdat ze dan op meer plaatsen last zou moeten hebben. Zij dacht meer aan een plaatselijke huidontsteking. Ik heb vetaderm meegekregen en Snoopy 2 maal daags hiermee ingesmeerd,na 3 dagen was het al helemaal weg,op advies v/d dierenarts nog 2 dagen extra behandeld en ook op haar advies een latex handschoen aangedaan omdat je anders jezelf ook hiermee behandeld.

Ze had ook hele rode lipjes die ze zelf genezen heeft door vaak de tuin in te gaan en lekker met haar snoetje in de sneeuw wreef wat er toevallig toen lag,ca 1-1,5 week geleden.
Ze at en dronk uit kunststof bakjes,heb v/d dierenarts gratis rvs bakken mee gekregen en tot nu toe heeft Snoopy geen rode lipjes meer.

Misschien kun jij je katje sokjes( voor de zekerheid geen wol voor het geval hij daar allergisch voor is) aandoen aan de voetjes waar ze mee krabt?

Ik hoop dat jouw dierenarts tot dezelfde conclusie komt zodat jouw katje er nu ook snel van af is.

Beterschapgroetjes van vlindertje

Toegevoegd na 23 minuten:
Je kunt uiteraard eerst zelf vetaderm kopen ( ca €8,50 voor 60 ml) en als dit niet helpt alsnog terug naar de dierenarts gaan voor eventuele allergie testen oid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat met die lipjes klinkt dan toch wel als een allergie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@remmy,ja dat zal door dat plastic/kunststof gekomen zijn want sinds ze uit de rvs bakjes eet/drinkt heeft ze gelukkig nergens meer last van.
@Cica,dat wist ik niet,misschien kan MaskAndMantle het telefonisch aanvragen bij de dierenarts zodat hij/zij geen consult hoeft te betalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal is het andersom en krijgen ze allergie van rvs. Fijn dat je deze oplossing hebt gevonden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel,ben er zelf ook erg blij mee. Vind het overigens wel wat vreemd want dit was het eerste wat de dierenarts vroeg en ook in mijn honden/chihuahua boekjes staat dat het beter is om rvs bakjes te nemen ipv plastic/kunststof vanwege de hygiene,dit geldt uiteraard ook voor katten. Hier komen bv geen krassen/beschadigingen in waar bacteriën zich gaan nestelen. Uiteraard wil ik niet eigenwijs overkomen ;-)