is mijn kat gelukkig alleen?

Ik heb een kat van bijna een jaar. Heel leuk beestje maar soms vraag ik me af of ik er niet nog een maatje bij moet nemen. Weet niet of hij wel gelukkig is en zich niet verveelt. Maar misschien doe ik hem er helemaal geen plezier mee en ziet hij de nieuwe kat als een indringer. Hij is nu erg op mij gericht. Is hij nu te oud?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Een kat heeft wel behoefte aan gezelschap, maar dat hoeft zeker niet altijd een andere kat te zijn. Als jij veel thuis bent, je kat veel aandacht geeft en met hem speelt, is er geen enkele reen om aan te nemen dat hij niet gelukkig is. (Wat sowieso bij dieren een moeilijk te meten criterium is). Dieren gedijen over het algemeen goed als aan al hun behoeften voldaan is ; ze streven niet, zoals mensen, voortdurend naar meer.

Sterker nog, een al wat oudere kat introduceren bij een nieuwe kan veel stress opleveren, en als de twee elkaar toevallig ook nog eens niet zo goed liggen, doe je je kat er absoluut geen enkel plezier mee. Op de hele lange duur zullen ze wel aan elkaar wennen en elkaar leren verdragen, maar je hebt kans dat hij betere vriendjes wordt met de theepot.

Vaak is de eerste periode dat je en kat in huis hebt bepalend of het een solitaire kat wordt of een 'groepsdier'. Een kat die altijd gezelschap heeft gehad, kan vereenzamen als hij ineens alleen is, maar een kat die altijd alleen geweest is, kan daar de voorkeur aan geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
een theepot is lekker warm om tegen aan te liggen ;)

Andere antwoorden (2)

als katten de keus hebben, zullen ze vaak in groepen leven.
jouw kat is nog geen jaar, dus een leeftijdgenootje erbij (na zorgvuldige introductie) zal zeker een verrijking zijn van het leven van je kat.
uiteraard kijk je hierbij naar het karakter van beide katten.
wacht je hiermee tot de kat jaren alleen heeft geleefd, dan zal het steeds moeilijker worden, en zal je kat uiteindelijk grote moeite met een andere kat hebben.
nou scheelt het of je een binnen- of buitenkat hebt.
buitenkatten doen buiten de deur nog wel wat sociale contacten op.
binnenkatten daarentegen zouden naar mijn mening in principe beter niet alleen gehouden moeten worden.
een uitzondering vormen flessenkittens die zelfs in hun jonge jeigd nooit contact hebben gehad met andere kittens; die zijn niet kat-sociaal.
Rieneke1
11 jaar geleden
zelfs als jij je enkele kat bijna dag en nacht gezelschap zou houden, zou er behoefte blijven aan een andere kat... en de kat zal zich natuurlijk richten op de mens bij gebrek aan een andere kat.
nu je kat een jaar is, is het nog steeds prima om er een tweede bij te nemen, je zou hem er een groot plezier mee doen. wel moet je goed nadenken en advies vragen hoe de nieuwe kat te introduceren om de kans op problemen minimaal te houden.

@rieneke kan je hier meer over vertellen, weet heel veel.