Hoe krijg je een vliegensvlugge speelse jack-terrier te pakken?

Kennissen hebben een jonge jack-russel. Het beestje vind het leuk om pakkertje te spelen. Alleen het is mij te vlug af en ik kan het nooit te pakken krijgen. Als het mij ziet rent het al weg. En dan maakt het rondjes en rent kriskras langs mij heen. Het jonge beestje is veels te snel. Mensen met ervaring hoe je zo'n zo'n jonge snel hond wel 'te pakken kan nemen' (maar wel lief natuurlijk)

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry ik bedoelde: " Mensen met ervaring of tips hoe je zo’n jong snel hondje wel ‘te pakken kan krijgen’ (maar wel lief natuurlijk)?"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kennissen snappen NIETS van honden en ik zou ze adviseren heel snel naar een hondentraining te gaan voor er weer een hond verpest wordt in de opvoeding! Dat jij het niet weet kan ik je niet kwalijk nemen maar je kennissen wel. Het is zo verkeerd om dit spelletje te spelen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeeelemaal met je eens Pelle!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vooral bij die kleine hondjes denken mensen dat opvoeding niet nodig is.
JUIST bij die kleine hondjes is het heel belangrijk om op cursus te gaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met je eerste zin ben ik het eens: dat komt inderdaad erg veel voor.
Maar cursus/opvoeding is bij ALLE honden heel erg belangrijk.... als je toegegromd/ gebeten/ achterna gezeten wordt door een grote jongen dan word je ook niet echt blij .... ;-)
En het rare ook hè: ik heb altijd grote honden gehad; als ik ze terecht wees, dan vonden mensen dat op straat vaak "zielig".... en ik doe dat correct hoor, niks mishandeling of zo. Kennelijk vinden veel mensen het niet zielig als mijn grote zwarte hond hun kind grijpt, omdat ik hem niet zou hebben opgevoed.... ik snap daar echt helemaal niks van....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap ik ook niet wendy want diezelfde mensen worden ook boos als ze denken dat iemand zijn kind niet opvoed en maar laat brullen in de winkel ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreeeeeeeemde wereld hè??? ;-))

Antwoorden (3)

Een jong hondje wil altijd uitdagen om te spelen. Ze zijn natuurlijk altijd vliegensvlug t.o.v. mensen. Wanneer je de jonge hond naar je toe wilt laten komen, is het een goede tip, om heel rustig te gaan zitten en wachten totdat het hondje naar je toe komt.
Wanneer je steeds achter het hondje aanjaagt, wordt het beestje `hyperactief` en kan later gedragsstoornissen ondervinden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Honden worden rustig, wanneer hun baasjes ook rustig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hondje moet naar jou toe komen en zal jouw manier hoogstwaarschijnlijk als een spelletje zien.
Hij leert nu niet te komen maar juist weg te rennen.
Het naar je toekomen kan aangeleerd worden dmv belonen met brokjes of iets anders lekkers en waneer het hondje 'toevallig; naar je toekomt pas 'kom hier" of iets dergelijks te zeggen, vervolgens belonen dit kan ook alleen met je stem.
Dit kun je eerst aangelijnd oefenen.
Ook kun je het hondje eerst leren je aan te laten kijken waneer je zijn naam zegt gevolgd door belonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goede tip voor de eigenaar,niet voor de visite
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was wel aan het twijfelen om dit als antwoord te geven om dezelfde reden die jij geeft.
Toch zou het kunnen waneer de waneer Jamie het hondje wel eens uitlaat of vaak over de vloer komt oid.
Nooit "pakkertje" spelen met een hond en zeker niet met een pup!!!
Om 2 redenen:
1. Dat verlies jij altijd en een leider/de mens mag nooit verliezen....
2. De pup leert, dat hij ergens beter in is dan jij, zijn leider.... en dat zijn van die dingen, die hij maar beter nooit leert te weten.

Voor de hond is dit geen spelletje: het is leren wie de sterkste is, kijken hoe hoog hij in de roedel kan komen. Dat is ook de betekenis van de wilde spelletjes, die pups onderling hebben: kijken wie de sterkste is.
Meteen, vanaf dag 1 dat je een pup in huis neemt, begint de opvoeding. De pup moet leren, dat hij niet de baas is en ook weten, dat dit nooit zal gaan gebeuren.
Anders krijg je een hond, die bepaalt wat er in een gezin gebeurt.... men noemt dat dan een valse hond, maar vrijwel altijd (misschien wel altijd) is dit het gevolg van de opvoeding van de hond door de mens.

Dit spel dus niet meer spelen en overgaan op spelletjes, waar de hond wat van leert voor de rest va zijn leven.
Zoals bijvoorbeeld op commando zitten en liggen, netjes naast je open aan de riem, apporteren etcetc. Dat kan ook allemaal aangeleerd worden op een speelse manier en met veel plezier voor zowel de hond als de eigenaar/anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel en ook de andere plussers!
Ivana
11 jaar geleden
+
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik speel ook wel eens pakkertje met het hondje van mijn broer. Maar als ik geen zin meer heb (omdat meneer zo snel is) stop ik het spel en roep ik dat hij moet komen. Dan komt hij direct. Is dat dan ook verkeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank iedereen!!!
@HeerVoldemort: dat zie ik niet als verkeerd, omdat jij het spel bepaalt. Je zegt, dat hij aan het eind moet komen en dat doet de hond ook meteen. Dat betekent, dat hij jou ziet als leider en dat-ie ook heel goed weet, wat komen betekent.
Het ligt ook erg aan de leeftijd van de hond trouwens: een jonge hond moet gewoon niet in de gelegenheid komen om het idee te krijgen dat-ie dingen kan die de leider niet kan. De hond moet ook weten, dat komen ook meteen komen betekent.
Vraagsteller vraagt tips hoe een snelle jonge hond te pakken te krijgen.... zo werkt dat dus niet naar mijn mening.
Een robbertje stoeien is heerlijk met je hond, op elke leeftijd, zolang jij degene bent die begin en eind bepaalt en de hond spelenderwijs leert, wat de regel van het spel zijn.
Achter mekaar aanjagen, waarbij jij altijd de verliezer bent, is m.i. nooit goed ;-)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dankje WendyH,
Dat vermoeden had ik zelf ook maar ik begon toch te twijfelen. Net als touwtrekken. Dat mag ook niet zeggen ze, maar als ik "los" zeg, laat de hond het touw los, en heb ik het. Dan "win" ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!
Over dat touwtrekken zijn de meningen inderdaad verdeeld: ik heb er zelf nooit een probleem mee gehad. Maar als een hond gaat brommen of zo, dán is het een strijd en geen spel meer. Dan moet de hond inderdaad eerst loslaten, wat er ook gebeurt.
Zoals jij omschrijft is gewoon helemaal prima; dat is een zeer goed luisterende hond.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja het is absurd. Mijn moeder is altijd de baas over elke hond, behalve over het hondje van mijn broer. Hij komt niet, hij blaft steeds, hij heeft zelfs geprobeerd haar te happen. En naar mij luistert hij wel :-S we snappen er geen zak van. Want ik kon niet de baas zijn over BJ (de overleden hond van mijn ouders) Die had letterlijk schijt aan mij. Was hij samen met het hondje van mijn broer buiten. Riep ik ze allebei, de kleine kwam wel, maar BJ niet.... *zucht* En dan zeggen mensen dat katten erg zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft je moeder wel eens assertief opgetreden naar de hond van je broer? En wat deed ze, toen hij haar wilde bijten? Dat zijn heel belangrijke dingen ;-)
Kennelijk heb jij de status van leider bij deze hond!
Ik ben er overigens van overtuigd, dat vrijwel iedereen met kennis van honden leider kunnen zijn over iedere hond. Okee, er zijn altijd uitzonderingen ;-)
Bijvoorbeeld: een verkeerd getrainde politiehond zat tegen mij aan alsof hij mijn eigen hond was: de eigenaar stond doodsangsten uit, want de hond was gewoon echt vals. Ik had geen enkel probleem met hem. En nooit, het was dus niet een 1-malige gebeurtenis.
Maar een hond waarschuwt altijd tevoren in lichaamstaal en die moet je kunnen lezen. En ermee omgaan natuurlijk.
Nou ben ik echt alleen ervaringsdeskundige en ben ook echt wel es gebeten, maar ik ben niet bang. Van katten heb ik geen kaas gegeten ;-) Die pak ik net als een hond aan en dat schijnt niet goed te zijn, maar voor mij werkt het zeer effectief LOL.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik zeg altijd, een hond heeft een baas, en een kat heeft een slaaf. Kat wil iets...kat gaat net zo lang door tot ze het heeft. Bij een hond zeg je nee, en het is klaar. Mijn moeder heeft de hond meteen aangepakt. In het nekvel gepakt en boos gedaan, totdat hij plat ging liggen en piepte. Daarna heeft ze hem genegeerd. Ik vergat erbij te zeggen dat hij ook een keer naar mij heeft gehapt. In mijn pols, mijn reactie...ik heb HARD terug gebeten. In zijn nekvel (bah, bek vol haar) sinds dien heeft ie NOOIT meer wat gedaan. Bij mijn moeder en broer probeert hij het nog wel eens. Het lijkt soms wel alsof hij het gewoon wil blijven proberen bij hen. Lastig...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik altijd interessant vind is te kijken naar het gedrag van dieren onderling. Per soort. Bij honden heb ik dat uitgebreid gedaan en ook bij kromsnavels (vogels). Niet alleen bij mijn dieren, maar ook onderzoeken gelezen, deskundigen gezien, geluisterd en gelezen,(natuur-)films gekeken etcetc.
Ik heb zelf nooit katten gehad, dus me er ook niet eerder in verdiept. Toch is er ook strijd tussen katten, wie de baas is, wie de leider. Dat doen ze ongetwijfeld op een bepaalde manier en de kunst is dan die manier af te kijken, te begrijpen en na te doen/je eigen te maken als mens. Voor zover mogelijk.
Een hond gaat trouwens ook door totdat-ie het zo heeft, zoals hij het wil hebben, tenzij de hond goed is opgevoed, vanaf de allereerste dag in je huis. Ik zie je reactie met haar op je tanden helemaal voor me hahahahaha. Dat kán ook anders LOL!!!
Het heeft in ieder geval een zeer goede indruk op hem gemaakt.
Het lijkt niet alleen alsof de hond het wil blijven proberen: dat DOET-IE OOK!!! Wat de reden kan zijn is angst bij zowel je moeder als je broer, waardoor ze niet een assertieve leider kunnen zijn.
En als een hond probeert te bijten, dan moet-ie onmiddellijk op de rug gelegd worden; pas loslaten als-ie totaal ontspannen is (dat kan je zien aan de ademhaling) en zich 100% overgeeft. Pas als jij het zegt, mag-ie weer op de poten komen, niet eerder, niet uit eigen initiatief.
En dat vereist weer veel kennis en geduld en geen seconde angst!
Ja, met je eens: het is lastig!!