Is het mogelijk om een mannetjeshond te laten steriliseren i.p.v. te castreren?

De enige reden om ons mannetje te laten castreren is dat hij geen puppy's meer kan verwekken. Wij ondervinden geen hinder van zijn typische mannetjes gedrag (dominantie, rijen, territorium uitzetten).

Na verschillende dierenartsen te hebben gebeld zijn de meningen hierover verdeelt.

De een zegt: is geen probleem om het af te binden in plaats van weg te nemen. De ander zegt: Er is niets over bekend of dit het gewenste resultaat zal behalen, en de vraag is of de achtergebleven ballen niet gaan necrotiseren.

Is er iemand die zijn mannetjeshond heeft laten steriliseren i.p.v. castreren? Wat is Uw ervaring hiermee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet wel dat het bij katten zo werkt; dus dat de "zaadleider" wordt afgebonden en niet de balletjes zelf verwijderd. Is dit dan niet vergelijkbaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kun je je hond ook chemisch laten castreren....dat moet geloof ik wel herhaald worden, maar werkt goed heb ik me laten vertellen door een eigenaar van een hond hier uit de buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij katers wordt alles verwijderd.
Antoni
11 jaar geleden
Cica, de naam van de antwoordgever is HannesSlooba. Verder dank voor je reactie: veel van deze informatie wist ik niet. Interessant!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het leek mij ook logisch dat wat bij de mens kan, ook bij de hond mogelijk zou kunnen. Maar wil niet zomaar mijn reu proefkonijntje laten zijn bij de eerste de beste dierenarts. @ Cica: bedankt voor deze informatie! Hetgeen van de prostaatproblemen was bij mij nog onbekend. Weer iets om goed over na te denken. @ viridiflavus: Dit antwoord heeft niets te maken met mijn vraagstelling. Daarbij is het in ons huis het geval dat ik 1 vrouwtje en 1 mannetje uit hetzelfde nest heb. Daarbij is het dus van belang dat de 2 samen geen puppy's krijgen. Op het argument dat een vrouwtje toch wel gedekt wordt (als je het teefje tijdens loopsheid van reutjes weg houd, vind er geen dekking plaats)en dat een reu niet meetelt bij het groeien van de hondenpopulatie is natuurlijk ook geen realistisch argument.

Antwoorden (2)

Bij mensen (i.c. mannen) zie je dat inderdaad castratie lijdt tot ander gedrag vanwege de ontbrekende hormonen. Daarom laten mannen die geen kinderen willen zich steriliseren want dan blijft hun gedrag hetzelfde. (En daarom willen ze zedendelinquenten -chemisch- laten castreren om juist wel hun gedrag te laten veranderen.)
Bij honden (of andere zoogdieren) geldt hetzelfde. Wel is het zo dat sterilisatie drie keer zo duur is als castratie omdat het meer tijd kost en ook wat preciezer moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor Uw reactie.
Dat sterilisatie 3 keer zo duur is betekend dus dat het steriliseren van reuen vaker wordt gedaan. Enig idee welke dierenartsen dit in de praktijk toepassen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Google dan even de sites van dierenartsen is jouw regio en mail ze met de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de tip, heb echter 6 dierenartsen gebeld en de meningen zijn verdeelt. Geen van hen heeft dit ooit in de praktijk toegepast. Vandaar dat ik mij afvroeg of er een dieranarts hiermee bekend is en of iemand dit bij zijn eigen hond heeft laten doen.
Alles wat bij een mensenman mogelijk is,is ook mogelijk bij een hondenman.