Mijn hond heeft een flinke wond, moet ik hiermee naar de dierenarts?

Mijn hond heeft zich gisteravond onder het uitlaten ergens aan opengehaald. We weten niet wat, maar het is geen beet ofzo. We hebben het meteen gedesinfecteerd. En het stopte snel met bloeden dus we dachten dat het niet gehecht hoefde te worden. Maar nu is ze heel erg bibberig en bang. En ze staat alleen maar stil en soms zet ze een paar stappen.. Ze wil ook de hele tijd naar buiten. En als ze buiten is gaat ze weer stil staan of liggen. We halen haar dan naar binnen omdat het met dit weer te koud is. We weten niet of we het gewoon moeten blijven desinfecteren of even naar de dierenarts toe moeten?!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Zo te zien heb je een jachthond. De huid van een jachthond kan, als hij wordt opengehaald, op sommige plaatsen zeer spaarzaam bloeden, (dat heeft een reden, te lang om uit te leggen). Maar dat het niet bloed wil niet zeggen dat het niet moet worden gehecht. In de opening die ontstaan is zal zich onderhuids vuil kunnen verzamelen en zorgen voor pijnlijke ontstekingen.

Eigenlijk moet een hechting binnen de 8 uur gebeuren, omdat anders de randen van de wond moeten worden bijgeknipt. Ik zou maar gaan, misschien zijn twee kleine hechtingen genoeg en wordt de wond te voren onderhuids uitgespoten met desinfecterende vloeistof.
Ivana
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik zou voor de zekerheid toch even naar de dierenarts gaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dieren zijn meestal geen aanstellers en proberen juist altijd door te gaan. Het door jou beschreven gedrag is dan juist reden om wel naar de dierenarts te gaan. Grote kans op een infectie.
Dat is toch best een flinke wond ja. Ik zou hier zeker even mee naar de dierenarts gaan. Door haar gedrag lijkt het ook dat ze pijn heeft, de dierenarts kan ook iets voor de pijn voorschrijven, waardoor ze wat rustiger wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, hier moet je mee naar de dierenarts, en wel voor een goede controle, antibiotica en een pijnstiller.
Rieneke1
11 jaar geleden
Toch maar even laten kijken door de da want zo te zien is de kans aanwezig dat het gehecht moet worden,hierbij zal je ook een ab kuur voor je hond krijgen om ontstekingen tegen te gaan.

Het gedrag is ook niet zoals het hoort dus ik denk dat je hond er last van heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je moet absoluut heen. Er kan ook iets in de wond zitten (stukje tak van de struiken) of in het ergste geval is je hond mss beschoten (jah...het gebeurd echt helaas, zelfs tijdens een blokje om)
Hechten zullen ze het niet meer, daarvoor is er teveel tijd overheen gegaan, maar het even goed schoonmaken en eventueel een pijnstiller zullen ze wel doen. Maar je moet gewoon even zeker weten of er niks in zit en de volgende keer gewoon gelijk even heen gaan :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er kunnen dingen in de wond zijn gekomen en dat kan infecties geven. Toch maar even lang de dierenarts voor de zekerheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker naar de dierenarts! Voor hechten is het inderdaad te laat, maar hij heeft antibiotica en een pijnstiller nodig (immers vanwege de pijn loopt hij nu zo slecht!).
verder moet er gekeken worden hoeveel vuil erin zit (en gespoeld) en hoe diep hij is (raakt hij het bot of gewricht?) en of er iets in zit zoals inderdaad een kogeltje ofzo.
Zou er niet te lang mee wachten, want dat is zielig...