Moet je je konijn die buiten leeft, met dit weer extra voeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet ze natuurlijk voldoende geven, maar meer moet niet, als je ziet dat ze het op eten en dat het niet bevriest dan mag het natuurlijk altijd. Voldoende: dag en nacht hooi, droogvoer, groenten fruit!! Zorg er ook voor dat hun kooi lekker warm is, veel houtsnippers of stro, hooi isoleert ook goed. Hang ook een dekentje boven je kooi! ;-)

Het beste antwoord

Nee, dat hoeft niet. 's-Winters zijn konijnen minder actief en hebben niet meer eten nodig dan anders. Sowieso moet je konijn altijd een voorraadje hooi hebben om van te knabbelen als hij daar behoefte aan heeft, dat is goed voor de darmen van je konijn.

In de kou zoals die nu heerst zijn drie dingen extreem belangrijk:
1) Heel veel stro (geen hooi) in het nachthok. Ze moeten daar goed een lekker warm holletje van kunnen maken. Maak dat ook niet te vaak schoon, want ze verwerken ook plukken vacht in hun 'holletje'. Door de luchtisolatie houden ze de temperatuur in hun nachthok zelf boven nul;
2) Voldoende vloeibaar water. Dat kan door veelvuldig te vervangen of door de waterfles te voorzien van een neoprene hoes. Het kan dan nog steeds bevriezen maar minder snel. Let ook op of het drinktuitje wel open is. In de winter werkten wij altijd met bakjes water omdat dat langer vloeibaar bleef dan het tuitje dat direct weer dichtvriest.
3) Geen directe wind. Dus het hok mag niet recht op de wind staan en een deken om het hok is (zeker 's-nachts) aan te raden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bovenstaande is op basis van de eigen ervaring ( ook met zeer strenge nachten tot -15 ) hier nog wat extra informatie over het voeren in de winter:

"Als eerste is goede voeding belangrijk voor een volle vacht en ten tweede kan er een goede vetlaag worden gemaakt, die kan helpen om de warmte te isoleren.

Naast droogvoer, zal het konijn in de ren ook eten van het gras en diverse planten. Helaas zijn dit vaak geen winterharde planten en sterven deze af. Goed hardvoer en veel hooi is dan ook van groot belang. Gras sterft meestal niet af, maar is vaak ver te zoeken. Het geven van extra groenvoer kan dan ook zeker geen kwaad."

Toegevoegd na 8 minuten:
Bovenstaande is op basis van de eigen ervaring ( ook met zeer strenge nachten tot -15 ) hier nog wat extra informatie over het voeren in de winter:

"Als eerste is goede voeding belangrijk voor een volle vacht en ten tweede kan er een goede vetlaag worden gemaakt, die kan helpen om de warmte te isoleren.

Naast droogvoer, zal het konijn in de ren ook eten van het gras en diverse planten. Helaas zijn dit vaak geen winterharde planten en sterven deze af. Goed hardvoer en veel hooi is dan ook van groot belang. Gras sterft meestal niet af, maar is vaak ver te zoeken. Het geven van extra groenvoer kan dan ook zeker geen kwaad."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je geen garage of schuurtje waar het konijn in kan tegen de kou.