Mijn jack russel bijt in voorbijgangers hun voeten, hoe leer ik hem dat af?

Hij is 9 jaar oud en bijt sinds kort in voorbijgangers hun voeten en benen, ook als ik hem bij de supermarkt even buiten laat staan gaat die heel hard blaffen en voorbijgangers proberen te bijten, hij is nooit aardig geweest tegen andere honden, maar sindskort doet die dit! Wat te doen? Ik vind dit absoluut vreselijk en schaam me beetje voor me hondje!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij dit echt sinds kort doet is er misschien iets gebeurt waar je niet bij was dat hij nu uit angst of bescherming blaft en bijt. Het kan ook heel goed een lichamelijke oorzaak hebben, zijn zicht kan minder zijn waardoor hij schrikt als iemand opeens dichtbij komt bijv. Probeer de oorzaak te achterhalen, misschien een afspraak bij de dierenarts maken Die kan je ook doorsturen naar een gedragstherapeut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus voor mila

Antwoorden (3)

Tja, een relatief makkelijke oplossing is een muilkorf, maar voor je hondje is dat verschrikkelijk. Ik ken verhalen van honden die daar letterlijk ongelukkig en depressief van worden. Als je het kunt voorkomen (en als hij mensen niet echt verwondt) moet je je dus geen muilkorf aan laten praten.

Beter is om te kijken of je de oorzaak van het bijten kunt achterhalen. Is je hond angstig, of heeft hij een keer iets meegemaakt (erg geschrokken van een been of hebben kinderen hem zitten jennen terwijl je hem even buiten had laten staan?), wil hij jou beschermen of leidt je hem misschien niet helemaal goed?

Als je de oorzaak zelf niet kunt achterhalen kun je daar misschien hulp voor inschakelen. Succes met dit lastige probleem!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lees nog even goed je vraag terug en zie dat je je schaamt voor je hondje. Honden zijn echt gevoelsdieren en zullen dit aanvoelen. Probeer in ieder geval in je benadering alles positief te houden en te belonen als het goed gaat en in ieder geval niet te straffen. Je hondje zal niet altijd begrijpen wat hij verkeerd doet en daar kan het ook door verergeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft aan dat hij sinds kort die gedrag vertoont? Is er onlangs iets voorgevallen inderdaad waardoor je dit gedrag kunt verklaren?
Positief gedrag belonen (hoge stem, aaien, iets lekkers) helpt vaak (niet altijd) het beste. Let goed op op het moment dat hij wil happen, bestraf hem dan met je stem (laag). Als hij vervolgens niet hapt, beloon hem dan met je stem (hoog - Goed zooo!) en aai hem flink.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een hond op die leeftijd, ofschoon het voor een Jack nog jong is, kan het zijn dat hij zichzelf wil beschermen als hij aangelijnd buiten moet wachten. Er zijn heel wat mensen die menen dat ze een hond ongestraft kunnen benaderen en dat is niet 'honds'. Het op een hond aflopen en hem focussen (strak aankijken) is heel bedreigend als een hond zich niet prettig voelt, pijn heeft of oud is.

Een aangelijnde hond heeft weinig anders dan verstarren of aanvallen, vluchten kan hij niet omdat hij vast ligt, wat de derde optie zou zijn. Veel honden verstarren eerst, wat niet wordt opgemerkt en bijten dan pas. Ze hebben dus gewaarschuwd: wegwezen, ik vind het niet fijn als je naar me toe komt. Maar vaak merkt men dat niet op uit onwetendheid.

Je hond hoeft dus niet vals te zijn, maar onbegrepen. Aan jou de opdracht uit te vinden of zijn aversie door pijn of ouderdom komt. Door kwetsbaarheid dus. Je mag deze hond dus best corrigeren, maar zeg dan ook tegen degene die gebeten is, dat het fout is om een hond die je niet kent te benaderen. Veel mensen denken dat ze lief zijn als ze een hond aaien. Een hond ziet dat heel anders. Je hoeft je ook niet te schamen, maar lastig is het wel.

Eventueel kan je aan een hondentherapeute eenmalig vragen of ze je advies wil geven. Dat kost je ongeveer 80 euro en je krijgt telefonisch nazorg en hulp. Altijd de moeite waard.

Toegevoegd na 54 minuten:
Mocht je het idee hebben dat het dier iets mankeert omdat het plotseling begonnen is, dan natuurlijk even langs de dierenarts om lichamelijke kwalen, die tot het gedrag aanleiding zouden kunnen geven, uit te sluiten
Ivana