Hoe groot moet het aquarium zijn voor kikkers?

Ik heb een klein bakje staan waar ik graag kikker(visjes) in wil houden. Hoe groot?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg ervoor dat ze ook droog kunnen zitten tegen de tijd dat het kikkertjes zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zorg ervoor dat je de bak van boven afsluit. Zodra de kikkervisjes veranderd zijn in kikkertjes, kruipen of springen ze met gemak uit een open bak. Ben ik zelf met schade en schande achter gekomen, helaas. :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vivarium is meer geschikt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom neem je niet gewoon een dwerkklauwkikker in aquarium. Dat zijn kikkers die je kan kopen in de winkel. Deze kikkers zijn geschikt voor in aquarium. Ze zijn mooi maar vooral ook erg lief en gewild bij aquarianen.
http://www.visaquarium.nl/a/kikkers/dwergklauwkikkers/dwergklauwkikker Een aquarium met dwergkikkers moet wel speciaal ingericht worden voor deze diertjes. Kleine visjes of garnaaltjes kan je beter niet bij de dwergkikkers houden. Je hebt ook wat plantjes nodig, zodat hij zich daarin kan verschuilen. Schuilplekken kan je eenvoudig maken met allerlei materialen.
http://www.visaquarium.nl/a/voldoende-schuilplekken-maken Hoe groot het aquarium zelf moet zijn, dat kan je denk ik zelf ook wel inschatten. Je snapt natuurlijk wel dat een te kleine bak niet voldoende is. Hoe groter de bak, hoe beter het is. Als de bak ruim is zal de kikker zich namelijk ook veel meer laten zien. Zijn natuurlijke gedrag komt dan veel meer naarboven. Vooral als het aquarium zo ingericht is als zijn natuurlijke omgeving. Dan voelt de kikker zich op zijn gemak en thuis. Kikkers eten rodemuggenlarven. Die kan je levend voeren of in diepvriesvorm.
http://www.visaquarium.nl/a/diepvriesvoer-voor-siervissen Rodemuggenlarven zijn de kikkertjes verzot op. Dit maakt het water wel erg vies mede door de kikker zijn dikke ontlasting. Een aquarium met kikkers moet dan ook goed blijvend verzorgt en verschoont worden. Dit is meer werk dan dat je nodig hebt bij normale vissen in een aquarium. Dus houd daar rekening mee. Je kan de waterwaardes meten met goedkope teststrips. Hiermee kan je meten of je water vervuild is. Mocht je schoonmaken, ververs dan niet zomaar al het aquariumwater. Je mag nooit al het water in één keer verschonen want dan zal het dier het niet overleven. Waterwaardes zijn voor ieder aquarium van levensbelang. Omdat kraanwater niet hetzelfde is als waar dieren in kunnen leven.
http://www.visaquarium.nl/a/Aquarium-waterwaardes Mocht je een dwergklauwkikker gaan kopen, houd er dan rekening mee dat je niet met de verkeerde thuiskomt. Er zijn namelijk ook klauwkikkers, die zijn groter dan de dwerg. Soms worden klauwkikkers verkocht alsof het dwergklauwkikkers zijn. Dus kijk eerst goed in de winkel naar het dier zelf en ga niet van de verkoper uit, die kunnen de klauwkikkers onbedoeld verkopen alsof het dwergklauwkikkers zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kikkers zijn geen huisdieren. Ik zou ze ook niet houden ze zijn redelijk klimaatgevoelig. Kikkervisjes zijn nog wel te houden al moeten ze wel wild geboren worden ivm voortplanting (maar als je ze wat later vangt is het niet direct een probleem). De grote is afhankelijk van de hoeveelheid. Dit doe je meer op gevoel zolang de beestjes maar zonder problemen kunnen zwemmen

Antwoorden (3)

De Nederlandse kikker mag men niet houden, het is een beschermd dier.

Kikkervisjes en kikkerdril daarin tegen mag wel zolang er nog geen pootjes aanzitten.

De grote van de bak is afhankelijk van de hoeveelheid dril (kikkereitjes) die je schept maar minimaal een bak van 40 bij 60cm zodat bij het uitkomen van de eitjes de dieren kunnen zwemmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt aan de soort dat je wil houden, best kan je even informeren in de aquriumzaak. Een veel gehouden soort is de dwergklauwkikker, een klein bakje vrees ik dat wel niet geschikt is voor deze diertjes want je moet ongeveer 5 LITER WATER PER DWERGKLAUWKIKKER rekenen. Ze zijn verder wel vrij makkelijk in onderhoud, zorg wel dat het water minstens een dag staat of doe er product in dat ze er sneller inkunnen want ze zijn erg gevoelig voor chloor. Zorg ook voor een blad of zo dat ze af en toe (half) boven kunnen komen voor te ademen. Zorg dat je bakje niet te diep is (niet meer dan 30 cm water) want dan krijgen ze ook problemen met het ademhalen.
Sluit ook goed je bakje af want als ze ontsnappen halen ze het niet. Meer info vind je op de site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vanaf 50x50x50 tot 120x80x90 afhankelijk van de soort