Tot welke leeftijd is het bij dwerghamsters veroorloofd om jongen te krijgen?

Ik zou zeer graag te weten komen tot welke leeftijd een russische dwerghamster zwanger kan worden zonder al te veel risico's te lopen.
Mijn dwerghamster is momenteel 1jaar en 6maand. Ik zou graag een nestje van haar hebben. Dit zou haar eerste nestje zijn. Kan aub iemand mij vertellen of dit zou kunnen zonder al te veel risico? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kun je de natuur gewoon zijn gang laten gaan. Die regelt het vanzelf als het nog kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet u zeker dat het vrouwtje daar niet zou kunnen onder lijden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Rus wordt meestal niet ouder dan 2... Dus 2à 2,5 is en beroerd advies... Waarom wil je een nestje? Heb je al een paar nieuwe baasjes op het oog of wil je ze zelf houden? Denk daar ook even over na voor je aan een nestje begint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil ze allemaal houden. Dat is dan ook de reden dat ik een nestje wil. Ik zou mijn hamstertje geen risico's laten lopen. Vandaar deze vraag. Ik heb op enkele sites gezien dat dit niet zo een goed idee is. Verder weet ik genoeg van dwerghamsters om een nestje te plannen. Denkt u dat het mogelijk is om een nestje te hebben? Ik heb namelijk al verschillende meningen gehoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en daarna laat je alle hamsters ieder in een eigen kooi, om te voorkomen dat ze verder fokken.
Gezellig, een flat van 10 kooien op je slaapkamer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wees gerust, ik kan geslachten onderscheiden.

Het beste antwoord

Qua leeftijd is het eigenlijk vooral verantwoord dat de moeder niet te jong is. De hamstermoeder is op vrij jonge leeftijd geslachtsrijp maar wordt eigenlijk pas op latere leeftijd in staat om goed voor haar jongen te zorgen.

Verder gaat het er vooral om dat met de jongen alles goed verloopt. Zorg voor een geschikt koppel. Zorg voor een rustig onderkomen waarin moeder en vader de juiste voorbereidingen kunnen treffen en laat hen zoveel mogelijk alleen zodat je hen niet zenuwachtig maakt (als het hen niet zint eten ze de jongen namelijk zelf op). Maak zeker niet de fout van de vader te verwijderen als de moeder zwanger is. Hij zal niets verkeerds doen en de moeder gerust laten als deze gerust gelaten wil worden en de moeder net begeleiden bij de bevalling als deze dat nodig heeft. De jongen mogen vanaf de leeftijd van 3 weken bij hun moeder weg. Ze hebben wel tot een leeftijd van 5 à 6 weken de behoefte aan het leren van sociale vaardigheden maar dat kunnen ze ook met broertjes of zusjes. Als het de bedoeling is dat de kinderen weggaan kan dat dus vanaf 3 weken maar zorg er dan wel voor dat ze samen weg kunnen, anders wacht je best tot 6 weken.

Veel geluk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je nog een nestje wilt, zou ik niet al te lang meer wachten. De meeste hamsters worden niet veel ouder dan 2 jaar, dus dan is ze al aardig op leeftijd. De minimale leeftijd is 5 maanden, de maximale zou ik stellen op 1,5 jaar, dat is dus nu.