mijn paard is echt een pestkop wat te doen ?

mijn paard pestkop en jaagt het andere paard van 36 op en pikt het eten af

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb zelf ook een hele lange tijd paarden gehad en had dit ook. Bij mij kwam het, zoals hierboven eigenlijk al een beetje staat beschreven, omdat mijn paard hogerop in de rangorde stond dan de pony die toen niet naast haar mocht eten.
Er valt niet zoveel te veranderen aan het gedrag van je paard, dit is nou eenmaal hoe zij met elkaar omgaan.

Zoals al beschreven staat moet je ze dus apart eten geven. Als het om krachtvoer (brokjes) gaat kan je hem/haar het beste even apart zetten zodat hij/zij rustig kan eten.
Gaat het om hooi, maak dan twee stapeltjes ver van elkaar af. Aangezien het een ouder paard is neem ik aan dat hij/zij langzamer eet. Geef je dominante paard daarom wat meer te eten zodat je oudere paard ruim genoeg de tijd heeft om alles op te eten.

Wat je ook zou kunnen proberen is een hooinet ophangen voor je 'pestkop' paard en een hoopje hooi verderop voor je oudere paard. Dan doe je daar gewoon zijn hoeveelheid hooi in. Dan duurt het langer voordat hij het op heeft en is hij lekker geconcentreerd op zijn hooinet en let hij misschien minder op het oudje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is normaal paardengedrag. Paarden in de wei zijn net kippen. Ze hebben een pikorde. Dit houdt in dat een paard wat hoger in de orde staat eerst eet van voer wat op de grond ligt, en het andere paard zal wegjagen. Wil je twee paarden in de wei hooi voeren dan moet je dat in twee porties een een eind uitelkaar voeren.