mijn kippen beginnen nu met leggen hoelang blijven de eieren vers/eetbaar?

eindelijk verse eitjes maar ja staat geen datum op dus vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eitje links is van mijn kip erg klein zoals je ziet vergeleken met gekocht ei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha, ha, mhofman, ik had je voorspeld dat je voor de kerst je eerste eitje zou rapen!
Heel vaak zijn de allereerste eitjes erg klein, soms nog veel kleiner dan die op je foto!
Je kunt ze een maandje bewaren, in de koelkast is niet nodig.
En nu maar smullen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, lekker hoor! En met de feestdagen zijn ze ook gemakkelijk te verkopen, bordje voor het raam met "frische Eier" (of aan het begin van je oprijlaan .. )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HAA Ed ja je hebt weer eens gelijk!, Leuk hè en denk dat met kerst zeker iets met een eitje gaat worden!! Wens jullie trouwens allemaal fijne dagen en een mooi 2013!! Iedereen een plus zal ik maar zeggen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk zijn kippetjes hè? Je hebt misschien krielkippetjes, dan zijn de eitjes vanzelf ook wat kleiner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor je plus en de beste wensen terug.
Je kan natuurlijk zelf met stift de datum van rapen er op schrijven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zijn id krielkippetjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt de datum er op schrijven met potlood, dat dringt niet door de schil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eitje was HEERLIJK!! maar nog geen andere erbij hoop niet dat het bij 1 blijft? Is dit normaal bij jonge kippen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan bijna omelet maken. HAA

Het beste antwoord

Op de doos van de eieren die je in de supermarkt koopt staat een THT (tenminste houdbaar tot) datum. Deze datum is 28 dagen later dan de dag dat de eieren gelegd zijn. Een ei is trouwens pas op zijn best na een kleine week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar kun je achter komen door een glas met water te vullen en het ei daarin te deponeren, blijft het ei op de bodem liggen,dan is het ei vers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe wat je of een ei vers is?
Zonder het te breken kun je daar makkelijk echterkomen door het in een kom water te doen. Als het zinkt is het vers Als het rechtop gaat staan is het een paar dagen oud Als het gaat drijven is het rot. Doodeenvoudig! Eieren m,oeten op een koele plek bewaard worden met het bolle eind boven en de punt naar beneden. Het is niet nodig om ze in de koelkast te bewaren, behalve bij heel warm weer.
De mensen van ww.omlet.nl hebben waarschijnlijk ook een klok horen luiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ja, als Moolkees zijnde moet je toch wel wat afweten van eitjes ;)
Als het gaat om eieren die je in de winkel koopt, is er uiteraard geen discussie. Alle verpakte eieren vermelden immers een houdbaarheidsdatum, dus dan weet je waar je aan toe bent. Voor eieren van je eigen kippen, weet je dat natuurlijk niet. Volgende vuistregels kunnen daarbij helpen:

/1/ in de Europese wetgeving is voor industriële eieren een maximale houdbaarheid van 28 dagen vastgelegd (eieren zijn trouwens een van de weinige producten waarvoor in de wetgeving een houdbaarheidstermijn is vastgelegd).
/2/ bewaring in de koelkast verlengt de houdbaarheid. In de supermarkt bewaart men meestal bij kamertemperatuur. Men wil immers vermijden dat een ei, nadat het gekoeld is, bij de consument opnieuw bij kamertemperatuur wordt bewaard. Dan ontstaat immers vochtcondensatie aan de buitenkant, waardoor bacteriën kunnen groeien en via de schaal in het ei kunnen binnendringen. Zodus: eens een ei gekoeld is, moet het ook gekoeld blijven.
/3/ wassen van eieren wordt afgeraden, omdat de schaal van nature een antibacteriële laag heeft, die verwijderd wordt door te wassen.
/4/ eieren van kippen met vrije uitloop zijn meestal gevoeliger voor Salmonella.

Op basis van dit alles zou ik eieren van eigen kippen gedurende maximaal twee weken, ongewassen, in de koelkast bewaren, als je ze voldoende verhit voor gebruik. Voor bereidingen met rauwe eieren zoals chocomousse of tiramisu, gebruik je best eieren die zo vers mogelijk zijn. Op die manier zit je zeker aan de veilige kant.