Hoe snel weet je of een hond en kat elkaar leren verdragen ?

Gisteren heb ik een hondje (corgi ? Heeft wel hangoren...) binnengehaald dat al de hele dag buiten in de regen liep te bibberen, en nergens in de buurt bekend is. Omdat het asiel al gesloten was, heeft hij hier overnacht.Er heeft zich nog geen eigenaar gemeld. Vermoedelijk is hij hier uit de auto gezet. Is echter uitstekend verzorgd en opgevoed, rustig, gehoorzaam en aanhankelijk. Blaft niet.

Nu ben ik zelf geen hondenmens, maar mijn man (en vooral mijn kinderen) wel. Dit beestje echter zou heel goed in ons gezin passen, qua energie. En ik blijk vooral het wandelen erg leuk te vinden. Ze voelt zich hier ook al helemaal thuis. Probleem is echter dat we een kat hebben van een jaar. Ook een rustig dier, dat van huis uit met een hele drukke hond is opgegroeid, maar er inmiddels 9 maanden geen meer gezien heeft.

Nu wil ik toch kijken of het mogelijk is dit hondje eventueel in ons gezin op te nemen, maar de belangrijkste factor daarin is de kat. Ik weet inmiddels hoe je ze bij elkaar moet introduceren, maar ik vraag me af hoe snel je weet of het wat gaat worden, of dat het minimaal een kwestie van weken is. Kun je na een dag of twee al conclusies trekken ? Haar hier helemaal laten wennen en dan toch nog weg moeten doen, vind ik wreed.

Ons huis is groot, we hebben een grote tuin, we hebben tijd genoeg voor een hond, geld is geen probleem, aandacht ook niet, alleen willen we onze kat niet (langdurig) te kort doen. Kun je na een dag of twee al iets concluderen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
bamibal
11 jaar geleden
Zou je niet eerst checken of de hond van iemand is? Misschien is hij gechipt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat wilde ik net zeggen. Onze vroegere hond is ooit weggelopen na knalvuurwerk en 20 km verderop gevonden na 2 weken. Ook goed verzorgd en gezond. Wij waren echt erg blij dat hij terug was! Wie weet zijn er nu kinderen of een oudere heel verdrietig omdat hun hond kwijt is. Het is niet altijd het geval dat ze gedumpt zijn... Ik zou t ff checken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
UIterdAARD was dat stap één. Niet gechipt, geen halsband, bij geen enkel asiel in de omtrek vermist opgegeven. Althans, tot nu toe (bijna 24 uur, niet wetende hoe lang ze buiten is geweest) niet. Als die zich meldt, is het natuurlijk een gedane zaak. ;)
Mijn dochter heeft wat foto's gemaakt die we nog op Internet moeten zetten en door het dorp gaan verspreiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg goed bezig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na het overlijden van onze vader is mijn zusje, mét haar hond, een week bij mijn 11-jarige 2ehandskat en mij ingetrokken, omdat het ouderlijk huis leegghaald moest worden. Dus hondenmand middenin de kamer, wat uitgebreid besnuffeld werd door de kat.
Verder bleef het bij héél langrekte nekken snuffelen naar elkaar, en vooral als de hond in zijn mand lag, ging de kat er, na 3 dagen al voorzichtig langs. Onverwachte ontmoetingen gaven soms een blaas van de kat en hoogverbaasde blik van de hond ( er zijn geen deuren in mijn appartement...)
Wat de kat echt niet waardeerde : als haar eten opgegeten werd, en als de hond 's nachts op bezoek kwam, met een snoet op bedhoogte, waar wij altijd samen inliggen.
De kat had overal vluchtplekjes, op de meubelen, onder het bed, de vensterbanken, bankleuningen enz.
Maar als er nu nog geen bloed van het behang druipt, of achter elkaar aan over de meubels wordt gevlogen, zou ik denken, dat dat allemaal veelbelovend is....
Wát een kerstfeest wordt dit voor jullie allemaal, met een nieuwe huisgenoot!! Ik hoop, dat het allemaal blijft kloppen en goedgaan, en dat, als er eigenaars opduiken, dit nu supersnel gebeurt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wandelen: is héél goed voor je ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik loop regelmatig met de kat een blokje om, hij lijkt soms net een hondje.
Soms loopt er zelfs een andere kat een rondje mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kat wil wel aan een tuigje (hij gaat alleen aan een lijn naar buiten) , maar braaf een rondje meelopen is er niet bij ; hij trekt als een onopgevoede hond, en loopt zich overal in de knoop. Nee, dat wordt em niet ;)

Het beste antwoord

Voor de hond is alles vreemd en dus vijandig.
Voor de kat is de hond een indringer, die ook nog eens veel aandacht trekt.
Hoe het verder gaat is niet te zeggen.
Mogelijk een paar weken en dan zullen ze zich enigzins aan elkaar aanpassen/ tolereren.
Mogelijk duurt dit een aantal maanden. :-(
Mogelijk blijven ze vijanden van elkaar.
De kat kan in de aanval gaan.
Maar het kan ook de hond zijn.
Je zegt dat de hond erg rustig is, dat kan een groot voordeel zijn.
Zijn ze bij elkaar, laat dan altijd een vluchtmogelijkheid voor zowel de hond als de kat.
Heb je een erg rustige kat, dan blijft het mogelijk bij een beetje blazen.
Hebben ze een probleem met elkaar, dan zo min mogelijk mee gaan bemoeien, ze moeten het zelf uitzoeken.
Tijdelijk de hond in een bench, als de kat er bij is, dan kunnen ze aan elkaar wennen, zonder dat ze elkaar aanvliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ed, niet mee bemoeien en het zelf uit laten zoeken is geen strak plan.
confrontaties zijn ongewenst, iedere confrontatie verkleint de kans dat het ooit nog wat wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De methodes ben ik me nu zo veel mogelijk in aan het verdiepen ; hoe rustiger aan en hoe geleidelijker, hoe beter natuurlijk.
De zeer rustige energie en onderdanigheid van de hond zal zeker helpen. Ik hoop er alleen achter te komen wanneer je conclusies kunt trekken.... Mijn idee is met een dag of wat de kat in de kamer te laten waar de hond is terwijl de hond is opgesloten. En dan KWW zogezegd. Maar eerst straks het asiel nog eens bellen of er al wat bekend is. Hij kan -ondanks die hele korte pootjes - best van ver gekomen zijn natuurlijk.
Antoni
11 jaar geleden
Wat is KWW?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Och ja, dat is Twents natuurlijk ;)
Kiek'n wat 't wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rieneke, als ze toch gaan vechten, kan je zelf toch niets doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ze al rustig moeten zijn in elkaars bijzijn - onder toezicht en in een veilige situatie, dus dat de kat de hond niet kan aanvliegen en - al acht ik die kans klein - vice versa. Dus met de hond in een kooi, en de kat eventueel aan zijn tuigje (maar die moet wel weg kunnen lopen als hij wil). Pas als dat goedgaat, kun je proberen met de hond aan de lijn, etcetera. Nouja, ik ga er nog steeds vanuit dat het baasje nog wel opduikt hoor, maar mocht dat niet zo zijn, dan overweeg ik toch de mogelijkheden
Rieneke1
11 jaar geleden
wat marleen zegt ed, vechten moet ten alle tijde voorkomen worden.
stapje voor stapje is het beste.
ook bij katten onderling wordt vaak gezegd dat je het ze maar moet laten uitvechten, maar niets is minder waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik schrijf ook nergens dat ze het maar moeten uitzoeken/ vechten, maar als het wel gebeurt, kan je verders niets doen toch?
Rieneke1
11 jaar geleden
jazeker wel ed, van honden weet ik weinig tot niets, dus dat zal je een hondenkenner moeten vragen.
bij katten gooi ik er zo nodig een klets water over, en dan meteen zorgen dat er geen oogcontact meer is, door kussen of krant tussen de katten te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hadden en honden en katten.
Een nieuwe kat er bij was een drama!
We deden de kat in de hondenbench en lieten de honden snuffelen.
Dat deden we een aantal weken en dan de kat er uit onder begeleiding.
Opnieuw kwamen de honden nu snuffelen en werden jaloers van de aandacht voor de kat.
Maar langzaam en zeker ging dat steeds beter, maar dat waren wel veel weken later.
Komt er echter een vreemde hond binnen en de kat is er ook, dan gaat meestal de kat in de aanval, wel doe dan maar een stapje terug, anders liggen je handen open, dat was wat ik bedoelde.. ;-)
Rieneke1
11 jaar geleden
oeh wat katonvriendelijk ed.
nu zou je het toch anders aanpakken mag ik hopen? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, ha, je blijft maar doorvragen he.
Wel rieneke het was een jong katje en wij hadden toen dwergschnauzers, die zijn zo gefokt, dat ze alle ongedierte opruimde.
Dus ook mijn kippen b.v.maar ook ratten enz.
En dus ook heel zeker kleine katjes!!
We hadden toen nog een eigen bedrijf aan huis, heb je gezien, dus waren we vrijwel nooit thuis, dus hebben we het zo opgelost en dan ging het zo af en toe nog bijna mis.
Later leerde deze kat, als de hondjes vervelend waren, dan gaf ze een flinke mep, met de nagels in, hielp dat niet, dan met de nagels uit.
Een jaartje later lagen ze met zijn drieén voor de houtkachel te slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb ze even voor je opgezocht. ;-)
Rieneke1
11 jaar geleden
dank voor je verhalen en de foto's! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is per hond en kat verschillend,mijn hond was katten gewend omdat ik ze zelf had dus hij was ermee opgegroeid,ja af en toe kreeg hij een tik als hij iets te enthousiast werd en hier had hij veel respect voor want de katten waren de baas. Toen kwamen er plotseling twee katten bij door omstandigheden.
Deze katten waren geen hond gewend en aangezien ik ook geen ruimte had om het geheel langzaam aan elkaar te laten wennen,hebben we ze gewoon los gelaten zonder eerst gebruik te maken van een bench want die had ik toen nog niet. Ja hij kreeg af en toe een tik,een blaas en een grom,maar de hond voelde heel goed aan hoe ver hij mocht gaan dus eigenlijk vanaf het begin nooit problemen gehad.
De hond werd zelfs de grootste vriend van één van de twee nieuwkomers in een paar maanden tijd. Maar mocht het uit de hand lopen dan kun je beter wel ingrijpen als de hond je lief is want voor je het weet is hij blind.

Andere antwoorden (3)

een eerste indruk kan je nooit meer overdoen, dus haast is een slechte zaak.
als het goed is zit de hond nu apart, en ben je bezig met geuren uit te wisselen.
dit alleen al, de dieren introduceren aan elkaars geuren, neemt enkele dagen in beslag.
neem voor iedere stap ruim de tijd, zodat alles heel ontspannen in z'n werk gaat.
vervolgens kan je zorgen dat de dieren elkaar kunnen horen , ruiken en zien, zonder dat er verder contact mogelijk is.
gaat dit er ontspannen aan toe, dan kan je de hond aangelijnd of in een bench houden, de deur openen en de kat zelf toenadering laten zoeken.
pas als ook deze ontmoeting ontspannen verloopt kan je de hond onder toezicht loslaten.
zorg voor hoge ontsnapplekjes voor de kat.
je begrijpt dat er bij een goede introductie langere tijd uitgetrokken dient te worden dan twee dagen.
neem je de tijd niet, dan kan het goed zijn dat je weer terug bij af bent op z'n best.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha, ha, je bent iets sneller!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ; ze zijn in verschillende delen van het huis (kat in het bovenhuis, hond in het benedenhuis), en ik aai ze steeds om beurten. En bevind me om beurten in beide ruimtes ; alles eerlijk delen ;) En ja, dat het tijd kost , realiseer ik me. Ik wil echter beiden niet tekort doen, en vroeg me daarom af of er 'vroege signalen' zijn die duidelijk aangeven : 'dat gaat wel lukken' of 'dat wordt helemaal niks'. In dat tweede geval kunnen ze beter een nieuw huis voor haar zoeken - wat met deze hond geen enkel probleem zal zijn. De hond vind het duidelijk allemaal best. Toen die de kat zag reageerde hij net zo als op mijn man en oudste dochter : oortjes omhoog, pootjes in de lucht, koppie scheef. Nieuwsgierig vriendelijk. "Hallo, wie ben jij?"(En geen blafje of niks). De kat blies windkracht 8 en speerde hem naar boven. Als ik hem aai, besnuffelt hij mijn handen een beetje maar vindt het verder best. Ook de ruimtes waar de hond geweest is, mijdt hij niet. Ik weet echter niet of dat iets zegt ??
Rieneke1
11 jaar geleden
ja, dat zegt wel iets.
het gaat om de mate van ontspanning bij de kat.
je kan steeds de volgende stap pas nemen als katlief ontspannen is.
dat bepaalt dus het tempo.
heb je al feliway in gebruik voor de kat?
of geef hem wat valeriaanwortel op een schoteltje (niet over het eten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem heeft zichzelf inmiddels opgelost ;) Gelukkig ook maar eigenlijk ; zojuist heeft het baasje (vrouwtje) zich bij me gemeld. De hond was eergisteravond weggerend na te zijn geschrokken van vuurwerkknallen (ofwel : laat ook de braafste hond niet uit zonder lijn) een kilometer of drie hier vandaan. Toch wel een opluchting ; aan de ene kant was het heel leuk geweest, maar aan de andere kant geen vooraf weloverwogen genomen beslissing / bewuste keus. Ik vind asiels zulke verschrikkelijke plaatsen, (alleen dat geblaf al) dat zelfs ik het niet over mijn hart kan verkrijgen daar een ief klein bibberhondje achter te laten tenzij het ECHT noodzakelijk is. En echt onmogelijk was het natuurlijk nu ook weer niet. Naar verwachting was het inderdaad een wat oudere dame ; daar was het ook het geknipte model hond voor. Superlief, superbraaf, superonderdanig en volgzaam, maar niet zo 'luisterig'.
Rieneke1
11 jaar geleden
ah okee, fijn dat het hondje weer bij deze mevrouw is! en jullie zijn weer een stap verder in het denken over een blafbeestje :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, nu ga je je ommetje lopen met de hond al missen, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, eigenlijk we. Ik wandel sowieso we veel, maar met een hondje is wel veel gezeliger. De kat maar eens lief aankijken denk ik ;)
Als de kat met een drukke hond is opgegroeid, zal het geen problemen geven. De indruk in de jeugd gaat niet meer weg. Dus wat de kat betreft hoef je niet bang te zijn.

Een hond die pas in huis is, zal het achterste van zijn tong niet laten zien. Pas na twee weken weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Zaak is, dat je vanaf het eerste moment de hond grenzen stelt. Je moet dus geen medelijden met de hond hebben. Dat is niet nodig. Hij heeft nu een goed huis en daar is hij gelukkig mee. Honden kijken niet achterom.

Als de hond niet vriendelijk naar de kat is, moet je dat gelijk de kop indrukken. Dat is niet zo moeilijk. Waarschijnlijker is dat hij het allemaal wel best vind. De kat moet omhoog en weg kunnen. De hond kan je begrenzen, of door een riem, of met een bench. Ik zou het echter zonder beide doen.

Wees vriendelijk maar beslist naar het dier en maak goede afspraken met de rest van de familie, wat er getolereerd wordt en wat niet. Duidelijkheid is alles voor een hond.

Veel plezier met het nieuwe familie-lid. Als ik het zo lees, hebben jullie alles in huis om er een feest van te maken.

Toegevoegd na 12 uur:
Fijn dat het hondje weer herenigd is met zijn bazin.
En nu op je gemak informatie inwinnen over het hebben van een hond: boeken lezen, eventueel shows bezoeken en met eigenaren praten, buiten je ogen de kost geven. Een goede voorbereiding voorkomt veel problemen. Succes.
Ivana
11 jaar geleden
ik heb zelf ook een hond en kat eerst alleen een kat maar heb mijn ouders toch zover gekregen maar dat maakt niet zo heel veel uit (bij was het in 1 dag al goed)de maximale tijd is rond de 2 weken