Wat gebeurd er als een hond na een (paar) jaar zijn/haar moeder terugziet?

We hebben nu bijna een jaar een hondje en ik vroeg me af wat er zou gebeuren als zij haar moeder weer terug zal zien. Zowel voor de pup (is het eigenlijk niet meer) als voor de moederhond.
We kennen de dochter van het gezin waar onze hond vandaan komt, en ze was een keer hier (vriendin van mijn zusje). We hadden het erover of het misschien leuk zou zijn om de honden weer bij elkaar te brengen, maar dat was volgens haar niet goed. Is dat echt niet goed? En waarom dan niet?

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarom het niet goed was wist zij ook niet precies.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
46.5K
jodyenboyke
11 jaar geleden
Met mijn eerste Laekense Herder, ging ik nog regelmatig op bezoek bij zijn " moeder" en fokker. Op de een of andere manier hadden ze wel een band van herkenning. Z'n moeder stond het zelfs toe dat hij in z'n oude kraamkamer kroop, waar inmiddels een volgend nestje lag, ging kijken. Bij al haar andere pups liet ze dit niet toe.
Mijn huidige hond reageert niet speciaal op z'n moeder maar is nog steeds dol op de fokker(s) die ik een aantal keren per jaar ontmoet, zussen/broers of halfzussen e.d. zijn gewoon leuker omdat ze rasgenoten zijn.
Kortom de honden zullen er weinig aan hebben vermoedelijk. Bij ons ras is het wel vaak gebruikelijk om een soort nest reunie te doen. De meeste honden herkennen hun fokker wel degelijk en voor de fokker zelf is het ontzettend belangrijk om te zien hoe de honden zich ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, zou ook een goed antwoord zijn geweest :)
Het was een ongewenst nestje, en het zijn hobby-fokkers. Die dochter vraagt nog regelmatig naar onze hond, maar van haar moeder (voornamelijk de fokker) hebben we nooit meer iets gehoord.
(verder is er goed voor de pups gezorgd hoor, ze waren ingeënt en al)
Ivana
11 jaar geleden
Het maakt niet uit of ze elkaar herkennen. Ze kunnen ook gewoon als honden misschien goed met elkaar overweg. Er is dus niets tegen om ze bij elkaar te brengen. Misschien is het handig om ze op neutraal terrein bij elkaar te brengen. Sommige honden zullen hun territorium bewaken als er een vreemde hond plotseling binnen komt vallen. De eerste ontmoeting buiten kan veel geharrewar voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze hadden het erover dat ze 'heimwee' zouden krijgen of zoiets. Maar aan jullie antwoorden/reacties te zien is dat dus niet zo. Bedankt voor je reactie :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad jodyenboyke: goed antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze herkennen elkaar zeker, je ziet soms wel dat ze niet met elkaar gaan spelen. Andere honden vinden het weer helemaal geweldig en spelen de sterretjes van de hemel.
Een moeder zal haar kind gewoon op het erf toelaten, met eventuele andere honden moet je wel oppassen, die kunnen idd hun territorium gaan bewaken.

Het beste antwoord

Het herkennen van familie.

Het zal niemand verbazen dat puppy’s hun moeder herkennen, of andersom, dat een moederhond haar pups herkent.

Maar is van wederzijdse herkenning nog steeds sprake als pups het nest al voor langere tijd hebben verlaten en reeds volwassen zijn?Tot die ontdekking kwam ik steeds weer als ik een kenneldag had.

Het vermogen van de hond om zijn directe bloedverwanten te herkennen en deze informatie vast te houden stond centraal in het volgende onderzoekje. Tijdens dit onderzoek werd bekeken vanaf welke leeftijd een pup in staat is zowel zijn moeder als zijn broers en/of zussen te herkennen.

Moeders werden getest op hun vermogen de eigen pups (die zich op dat moment nog in het nest bevonden) te herkennen. Dezelfde tests (gebaseerd op een keuze uit twee), werden herhaald op het moment dat de "puppy’s" de leeftijd van twee jaar hadden bereikt. Dit resulteerde in de volgende gegevens: Als pups tussen de 4 en 5 1/2 weken zijn, zijn zij in staat om hun broers, zussen en moeder te herkennen. Moeders kunnen dan ook hun eigen pups van anderen onderscheiden. Olfactorische prikkels (geur) zijn bij beide groepen voldoende zich van elkaar bewust te zijn. De voorkeur van de pup gaat op deze leeftijd overigens wel uit naar de moeder (boven broers en zussen). Ook na twee jaar kunnen teven, die hun eigen pups niet meer gezien hebben vanaf het moment dat deze tussen de acht en twaalf weken het nest hebben verlaten, de eigen, nu volwassen kroost herkennen.

Pups herinneren zich op hun beurt na twee jaar hun eigen moeder. Anders is het bij de herkenning tussen broers en zussen onderling. Zij herinneren zich alleen nog elkaar bestaan op het moment dat zij in de 22 maanden ervoor samen met een andere broer of zus gehuisvest zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor ze herkennen elkaar nog,en ze kunnen best wel elkaar weer zien,zou geen reden weten waarom dat niet zou kunnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
ze gaan heel waarschijnlijk na de begroeting met elkaar spelen.