Hoe ga ik om met zwerfkatten?

Altijd als ik op vakantie ga of het nou in Nederland is of in het buitenland er zijn overal zwerfkatten. Ik vind dat zielig en als het even kan laat ik ze naar binnen en geef ze te eten. De hele vakantie ben ik met ze bezig en bekommer ik me om ze. Pas geleden was ik in een bungalowpark en daar waren een stuk of 10 kittens in de kou in de sneeuw. Ik laat ze naar binnen en geef ze eten maar dan moeten ze weer naar buiten...ik vind dat moeilijk. Ze zijn wild en kan ze niet aaien maar ik vraag me nog steeds af of ze het wel redden...hoe ga ik daar mee om? Is het goed om ze eten te geven of worden ze dan te afhankelijk en had ik misschien een instantie moeten inschakelen om ze te redden? Ze leken wel gelukkig en speels maar ja ik gaf ze twee keer per dag eten dus ze hadden geen honger.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de buurt van mijn oude studentenflat voer een gekke oude vrouw de zwerfkatten in de buurt. Ze liet allerlei plastic bakken met kattenvoer achter in de buurt van onze fietsenstalling. Wat ze ziet zag waren de ratten die er 's avonds en 's nachts erop afkwamen. Zoals ik zeg in mn antwoord, laat dat voeren maar achterwege...

Het beste antwoord

moeilijk hoor, ik geef ze ook altijd eten, al is het misschien niet verstandig.
wat ik wel altijd doe in het buitenland, is het plaatselijke asiel opzoeken en een donatie doen, dat hebben ze hard nodig.
in nederland kan je de plaatselijke dierenbescherming inseinen over de aanwezigheid van de zwerfkatjes.
de ene afdeling is stukken aktiever dan de andere, maar met een beetje mazzel vangen ze de katjes, om ze gecastreerd weer uit te zetten.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond jou antwoord zowel gevoelig als verstandig en daarom de beste!

Andere antwoorden (8)

Wat mij betreft mogen ze alle zwerfkatten opruimen, zijn alleen maar ziekteverspreiders.

Toegevoegd na 4 minuten:
Die hier ook niet van nature thuis horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwa... Leef en laat leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komen katten niet uit de natuur dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is geen inheemse diersoort, en heeft hier dus niks in het wild te zoeken.
Rieneke1
14 jaar geleden
ga eens in blijdorp kijken, daar hebben ze europese wilde katten zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wou je daar mee zeggen? in Artis lopen leeuwen. Mits iemands eigendom en de juiste verzorging oke. Wilde katten horen hier echter niet thuis en zijn vaak een bron van ergenis en ziekte. Als voorbeeld in de jaren '90 heeft een asiel in Utrecht overtollige katten los gelaten op een begraafplaats in overvecht om het konijnen overschot te verkleinen. De gemeente is jaren bezig geweest deze katten op te ruimen daar ze (met name) in de winter naar woningen en bedrijven trokken en daar mensen aanvielen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn ook geen inheemse dierensoort. Het niet inheems zijn wil nog niet zeggen dat ze hier niet thuishoren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje een onzin antwoord. Je lost hier niets mee op. Als iedere katteneigenaar zijn/haar kat zou laten castreren, was het kattenoverschot opgelost. Tot die tijd het beste de dierenbescherming of dierenasiel waarschuwen dat er zwerfkatten zitten en die instanties hun werk laten doen.
Wilde dieren kunnen zich prima zonder de mens redden. Katten voeren betekent alleen maar dat ze je nooit meer met rust zullen laten. Ze zullen ook nooit leren dat er andere voedselbronnen zijn dan mensen. Je doet ze er uiteindelijk geen plezier mee. Hoe zielig het ook lijkt, ik zou zwerfkatten gewoon alleen laten en de natuur haar werk laten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zwerfkatten die wil je niet aanleren dat mensen eten betekent. De volgende mensen in het huisje worden dan opgezadelt met katten die het totaal normaal normaal vinden om voer te krijgen, en wellicht aggressief worden als dat niet gebeurd.

Daarbij komt -en dierenvrienden even niet mee lezen- dat als je katten gata voeren, het ze steeds beter zal gaan. Ze gaan zich dan voortplanten (Ja, als ze standaard te weinig te eten hebben, doen ze dat niet). Waardoor er steeds meer katten komen.

Je kan ze beter de boel zelf uit laten zoeken, vrees ik. Of je moet je vangen, meenemen en als huiskat nemen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voeder de katten niet, er is er immers steeds eentje zwanger en het probleem wordt dan steeds erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ze...

Die katten maken in jou een zorgen voor los en dat is heel goed, dat siert je, maar het is niet goed... Je kunt het probleem "zwerfkat" niet oplossen en daar moet je niet eens aan beginnen... Als ik je ouder was, dan zou ik je een kat cadeau doen, waar je dan voor mag zorgen, omdat die kat van jou is, maar al die andere katten daar moet je dan vanaf blijven, want jij kunt het probleem "zwerfkat" niet en nooit niet oplossen...

Een zwerfkat is niet zielig, alle katten waren zwerfkatten voordat de eerste gedomesticeerd was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken dat ,maaaaaar je kunt nu eenmaal niet alle ellende op je hals nemen . Vorig jaar in Griekenland had ik er een dagtaak bij gehad als ik mijn gevoel gevolgd had . Met al die katten en kittens die daar magertjes rondliepen .Mijn hart doet er pijn van ,maar richt me toch op mijn vakantie. En laat het ,en is het mijn verantwoordelijkheid niet op dat moment. Ik moet dat bewust loslaten. Het liefst zou ik ze allemaal meenemen naar huis. Dat geldt ook voor de hondjes. Het is lastig want ik ben een dieren liefhebber. Maar mijn vakantie vind ik ook belangrijk ,ik werk een jaar hard en heb ik moeten leren dat het mijn vakantie is ,waar ik alleen maar van wil genieten. Zonder me verantwoordelijk te voelen voor al die beestjes daar pfffff...Dus ik heb maar 1 antwoord loslaten en ik dacht weer aan mijn eigen katjes die ik thuis heb rondlopen. Hoe pijnlijk het ook is. In vorige vakanties liep ik ze ook altijd maar te voeren ,sterker nog ik nam kattenbrokjes mee op vakantie. En was maar bezig met al die magere beestjes. Tot ik inzag dat het even niet bij mij hoort in mijn vakantie. Ik begrijp je vraag heel goed. MAAR LAAT HET LOS..............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt iets wil doen, probeer ze te vangen en laat ze steriliseren. Daarna kunnen ze weer terug in de natuur maar wordt de populatie wat ingedamd.
Niet voeren, maar dat is je al uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je kunt doen is contact zoeken met de Dierenbescherming. Deze kunnen de katten dan wegvangen en steriliseren/castreren. De kittens zijn meestal nog wel sociaal te krijgen (soms niet). Deze kunnen dan geplaatst worden in een gezin. De katten die niet meer te socialiseren zijn worden dan weer uitgezet in de omgeving waar ze gevonden zijn.

Het voordeel van bijvoeren is wel dat je een beetje weet hoe groot de populatie is en dat de katten aan je gewend raken zodat ze makkelijker te vangen zijn.

De regio waar ik werkzaam ben heeft een goede zwerfkatten opvang en voeder/vang programma.