Mijn kater miauwt de afgelopen tijd enorm veel. Wat kan dit zijn?

Hij (gecastreerd) loopt vaak naar de badkamer om daar te miauwen. Hij miauwt als hij net gegeten heeft, dus ook niet nav honger. Een enkele keer komt de andere kater polshoogte nemen waarna ze gaan stoeien. Hij is verder niet ziekelijk en is laatst nog naar de DA geweest en is ontwormd. Ik speel regelmatig met hem maar echt lang houd hij geen interesse. Wat kan ik het beste doen?

11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

toeval bestaat niet.
vanmiddag ben ik met mijn 10 jaar oude kater naar de dierenarts geweest.

de afgelopen tijd, een maand? hoorde ik een kat jammeren. vorige week kwam ik er achter dat het mijn kat was.
een tijdje daarvoor merkte ik op dat deze onafhankelijke zeer voorzichtige kleine kater steeds aanhankelijk werd, ik schoof het op leeftijd: 10 jaar, ouder worden en dus "closer".

als je een kat hebt, weet je dat een (opvallende) gedragsverandering een teken kan zijn van bijvoorbeeld pijn. een kat is een meester is het verbergen van zijn pijn. dat is op zich niet zo vreemd, in de natuur wordt het genadeloos afgestraft als je een teken van pijn laat zien, pijn is zwak en zwak wordt aangevallen en kost je dus je kop.

jammeren/miauwen kan ook een teken zijn van: waar ben ik, een soort van hulpeloosheid. katten die doof (zijn of) worden laten zo merken dat er iets is.

maar ook dementerende katten vertonen dit gedrag.
ik vroeg de dierenarts hoe ik zou weten of het dementie is? alles wegstrepen, dus de andere mogelijkheden elimineren...

mijn kat had een licht hartruisje en ik moet opletten op het tandsteen. ook hoeveel hij drinkt in de gaten houden(nieren) en verder prima: hij werd hierbij door de dokter bejaard verklaard, hoewel hij nog rent en speelt en alles doet.

antwoord

het kan van alles zijn. de dierenarts kan daarin verder helpen door hem te bekijken/te checken, een soort onderhoudsbeurt (net als bij auto´s: apk).
wat je het beste kan doen is je dier(en) altijd in de gaten houden, en bij opvallende gedragsveranderingen aan de bel trekken.
maak een afspraak bij de dierenarts, ook al weet je eigenlijk niet waarom, dit moet voor jou een reden zijn om het dier na te laten kijken. er kan iets erg mis zijn.
het voorbeeld dat ik hoorde was over een kat die een in verregaande staat verstopte plasbuis had en heel veel pijn had, het enige dat deze eigenaar merkte was af en toe jammeren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Ja Jodokus, die ervaring heb ik ook.
Katten zullen niet snel aangeven dat er iets is, dus als ze jammert, gewoon naar de dierenarts.
Die van mij was ook dement, en jammerde ook omdat ze dan niet wist waar ze was. Als ik haar dan riep kwam ze blij naar boven... Mauwen net na het eten? Misschien kiespijn? Even na laten kijken. +1
Rieneke1
11 jaar geleden
het juiste antwoord, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord en dito uitleg! +
Ivana
11 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kat is pas naar de dierenarts geweest
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kiespijn of blaasstenen.
Kristal
11 jaar geleden
Pokemon, de kat moet nog een keer naar de dierenarts,
ik denk dat hij het gegalm in de badkamer mooi/ interessant vind.
jij hebt toch ook wel eens onder de douche gezongen?