Waarom heet een teckel een teckel?

Heten ze teckel omdat ze zo klein en lang zijn waardoor je snel struikelt als ze voor je voeten lopen of is er een andere reden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook ik kon er smakelijk om lachen carscho ;-)

Het beste antwoord

Teckel is afgeleid van het Duitse: Dackel. Dat is een verkleinwoord voor: Dachshund, oftewel een Dashond; een hond die gefokt was om op dassen te jagen. In het Nederlands is dat verbasterd naar: Teckel/Tekkel (of Frikandel op Pootjes):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Teckel
http://en.wikipedia.org/wiki/Dachshund

Toegevoegd na 3 minuten:
http://de.wikipedia.org/wiki/Dackel

In de VS noemen ze die beesten: [deks'un]
-> als iemand zegt: I've got myself two [deks'uns], they're a great addition to my being, bedoelt ze niet dat ze een borstvergroting heeft ondergaan (two puppies jumping in my shirt???), maar dat ze 2 tekkels heeft gekocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als eigenaresse van een Teckel voel ik me toch een beetje beledigd door de opmerking "frikandel op pootjes" ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Worst op pootjes dan... :-D

Andere antwoorden (1)

De teckel komt uit Duitsland, honderden jaren geleden. Ze werden oorspronkelijk gefokt voor de jacht. Door het langwerpige lichaam en de verkorte benen zijn ze heel geschikt voor het verkrijgen van een prooi. Dit deden de hondjes namelijk door zich naar binnen te graven en de op te jagen dieren zo uit hun hol te verjagen.
Teckel betekent: badger hond. Een badger is een das. Het was dus voor de dassenjacht.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai Amadea,geen idee waarom je 2 minnen krijgt want het staat echt in de bron dus van mij een DIKKE PLUS