Hoe lang mogen de nagels van een hamster zijn?

Ik ben al een paar keer bij de dierenarts langs geweest voor de nagels de laten knippen. Hij vertelde me toen dat er niet zo veel van af moest... Nu vind ik toch dat ze wel wat lang worden dus ik weet niet wat ik moet doen. Toch beter naar de dierenarts gaan of zou het normaal zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11K

Antwoorden (2)

Hamsternagels moeten alleen geknipt worden als ze gaan krullen. Verder niet. Het zijn geen konijnen of Cavia's waar dat wel moet gebeuren.
Ze kunnen best lang worden. Normaal houdt een hamster zelf zijn nagels bij door bijten of slijten ze door te eten (het vasthouden van eten). Je kunt regelmatig wat knaaghoutjes geven, dat helpt ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer in de kooi alleen bodembedekking ligt, kan het voorkomen dat de nagels van de hamster te lang worden. Je kunt de nagels knippen, maar wees hiermee heel voorzichtig. Een ander optie is om een steen in de kooi te leggen waardoor de nagels op een natuurlijke manier afslijten. Wanneer de nagels te lang worden, gaan ze naar binnen of naar buiten krullen. Wanneer dit gebeurd, kan je beste direct ingrijpen en de nagels knippen of door een deskundige laten knippen.