Waarom willen mijn schildpadden niet meer eten?

Ik heb een schildpad die ik al 1 jaar heb. Laatst heb ik ook een nieuwe gekocht die is nog heel klein. Vorig jaar toen het kouder werd, wou mijn schildpad niet eten. Nu wordt het ook kouder en willen ze allebei niet meer eten. Is dit normaal of moet ik mij zorgen maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze gaan als het kouder wordt in winterrust
Dan eten ze niet of heel weinig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag de soort even vermelden, het kan ernstig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai Ellen, ik denk dat het verstandig is om een dierenarts te bellen om te vragen of dit normaal gedrag is van je schildpadden en hoe je er mee om moet gaan!
Van al die discussies wordt je ook niet veel wijzer;-)
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de eerste vraag van de dierenarts zal zijn: Wat voor soort schildpad is het?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geelwang waterschildpad

Antwoorden (5)

Dat is heel normaal!
Schildpadden houden ook een soort winterslaap.
Geen eten, geen beweging, weinig activiteit in het lijf.

Maak je geen zorgen.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de bron staat wat info, wat je zelf kunt doen.
Als ze in winterslaap gaan.

Je kunt ze ook kunstmatig uit hun winterslaap houden (door temperatuur te verhogen) maar dat is niet gezond voor je dieren.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb een bron toegevoegd, omdat je vermeld hebt dat het een geelwangschildpad is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, dat is een hele opluchting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Katje,duidelijk antwoord en bron.
@EllenIsDeNaa.ik vind eigenlijk dat je Katje ook wel een plus mag geven omdat ze je geholpen heeft ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slecht antwoord. Er zijn 200 verschillende soorten schildpadden en nog niet de helft houd een winterslaap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Theo, deze schildpadden vertonen voor het 2e jaar op rij de verschijnselen van winterslaap. Dus de kans is wel erg groot, dat ze behoren tot die helft die winterslaap houdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuus er zijn meer dan 2000 verschillende soorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou en? Wil je weten hoeveel schildpadden sterven per jaar omdat er zomaar een advies uit wordt gebracht zonder te weten om wat voor schildpad het gaat. Ook al vertonen ze dergelijke trekken, als ze verkeerd gehuisvest zitten vertoont een schildpad uit de tropen ook die trekken omdat het een koudbloedig dier is maar deze mogen niet in winterslaap. Voor een schildpad kan dit advies dus levensbedreigend zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ja dat er zoveel soorten zijn is belangrijk omdat elke soort zijn eigen habitat heeft en niet zomaar in een terrarium / aquarium gehouden kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk zijn er 2000 soorten schildpadden, maar die leven gelukkig niet in Nederland..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb een andere link waaruit blijkt dat een winterslaap niet mag: http://www.trionyx.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=123&Itemid=157
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga met jou die discussie niet aan hoor Theo. :) Je leest de vraag maar half: deze schildpadden vertonen hetzelfde gedrag als vorig jaar. Dus 2e jaar op rij.
Als het om ziekte gaat, waren ze vorig jaar wel gestorven.
Als ze verkeerd gehuisvest waren, idem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@roosjebloem Niet alle 2000 maar maar meer dan 1500 soorten worden er gehouden door liefhebbers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals een schildpad uit de tropen vertoont dezelfde trekken maar daar is een winterslaap dodelijk bij als het te vaak gebeurd omdat deze geen reserves aanlegt voor een winterslaap. Ik weet het een discussie met een kenner is moeilijker dan met iemand die er geen verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PS, vind je dat echt een goede tip, om winterslaap te ontraden???
Hoe moet dat dan, als deze schildpadden juist wel een winterslaap nodig hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als eerste ik deel niet overal minnen uit, ook jou antwoord heb ik niet gemind, er zijn er dus die wel in mijn expertise met reptielen geloven. Als tweede; Lees mijn antwoord is, ik zeg niet dat een winterslaap niet mag, ik zeg enkel dat bij een groot aantal soorten de winterslaap niet mag, bij soorten die wel een winterslaap benodigen is een winterslaap wel noodzakelijk. Een beetje genuanceerder dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens bedankt voor het aanhalen van het artikel op Dierennieuws.nl. Zal er samen met de medemoderatoren er voor zorgen dat het gewijzigd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
KatjeD het is jammer dat je eigenwijze opstelling schildpaddenlevens gaan kosten!! Klaarblijkelijk heb je geen moer verstand van schildpadden en ga je af op een korte ervaring van je zelf.
Het in winterslaap brengen van schildpadden is een onnodige gok die je hooguit zou nemen als je te beroerd bent om gedurende de winter je schildpadden te verzorgen.
Je gaat willens en wetens een schildpad onderwerpen aan een gevaarlijke periode waar in het land van herkomst niet onderuit te komen valt!!!
Iemand die beweert dat het gezond is voor schildpadden en het zelfs nodig hebben heeft waarschijnlijk ergens de klok horen luiden.
Slechts ten behoeve van nakweek heb je na een winterslaap iets meer invloed op de paringsdrang.
Theobdn heeft volkomen gelijk en jij zou er goed aan doen eerst je huiswerk eens beter te leren voordat je ongenuanceerd je gelijk probeert te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@meharover Sommige weten niet dat er een grote verscheidenheid is aan soorten schildpad net zoals er een grote verscheidenheid is onder de runderen. Om een vergelijk te maken; Ze behandelen een olifant het zelfde als een koe die hier op stal staat omdat het beide runderen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@theodbn, ik vraag me eigenlijk af wat er niet goed is aan Dierennieuws.nl?
Kun je me dat uitleggen ajb?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan dierennieuws.nl is niets mis mee, het artikel is onvolledig, we hebben dit onderling reeds besproken en heb een toevoeging er bij geschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Theodbn, je hebt je steeds zo sterk gemaakt, dat er niks gezegd kon worden voor er bekend was, welk soort het was. Het zijn dus geelwangen.
Wil je er dan nu ook nog wat over zeggen?
De winterslaap. Stop ze in een redelijke doos en zet ze koud weg. Het liefst in de kelder. In het voorjaar kan je ze weer tevoorschijn halen en eten geven en vooral water geven.
Maar hoe kan het dat je schildpadden houd terwijl je niet weet hoe ze te behandelen???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een moerasschildpad in een doos in de kelder zetten???????????? Je weet nog niet over wat voor soort schildpad het gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brompot
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liever een brompot met levende dieren dan een jolig persoon die dieren de dood in jaagt.
Een schildpad die niet eet kan van alles hebben.

Het kan zijn dat zijn verblijf te koud is.

De schildpadden kunnen last hebben van parasieten.

Ze willen mogelijk in winterslaap.

Dit zijn de drie meest voorkomende oorzaken waarom een schildpad niet wil eten, om een beter advies te kunnen geven dienen we eerst te weten om wat voor schildpad het gaat en hoe deze gehuisvest zit.

Toegevoegd na 1 dag:
Aanvulling naar aanleiding bekend worden soort:

In de natuur houden geelwangschildpadden uit noordelijke gebieden een winterslaap als de temperatuur onder 10 graden komt. Geelwangschildpadden uit de meer zuidelijke gebieden en geelbuikschildpadden houden geen winterslaap maar een winterrust, bij temperaturen tot ongeveer 15 graden.

Een winterrust wordt wel aanbevolen. Bij een winterrust kunt u de temperatuur laten dalen tot ongeveer 18 graden overdag en 12 graden ’s nachts. Voer tijdens de winterrust minder. Een winterrust kan bij vrouwtjes helpen om daarna beter eieren te kunnen leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om een geelwang waterschildpad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord Theo? Die doen een winterslaap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"een soort van"
Zie bron http://www.dierenforum.nl/forum/viewtopic.php?t=19298
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hou me liever vast aan de officiele sites die door de overheid aangewezen zijn als de site met de goede informatie: http://www.licg.nl/1mh/dieren/reptielen/reptielen/geelwang-en-geelbuikschildpad.html En niet iets wat al decennia lang op internet staat. En dan nog lijkt het mij verstandiger om het dier een winterrust te geven in de plaats van een slaap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@theodbn, vraagje: "waarom heb je zo'n gigantische discussie gehouden op het antwoord van katjeD en niet meteen het verschil verteld tussen winterslaap en winterrust?"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat een geelwang wel in winterrust kan en een geelbuik niet, het verschil tussen de levensomstandigheden is te groot. Zie eerder voorbeeld: Een koe en een olifant zijn beide runderen maar mogen ook niet hetzelfde gehuisvest worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn antwoord heb ik het over "een soort winterslaap".
Waarin ze weinig bewegen, eten, etc.
Ook in die rustperiode (sorry, ik noem dat "winterslaap")
geef je ze ook te eten, voor het geval ze toch wat willen hebben. Ik zie nu, dat je hier dus gereageerd hebt op die geelwang. Had je nu echt zo' n mega discussie moeten voeren? Ik heb 2 schildpadden gehad, nu nog maar 1.
We kregen die, toen mijn broer 8 en ik 3 was.
1 leeft er dus nog steeds. (ik ben nu 43) De andere hebben we te laat "gevonden" voor de "winterslaap" (winterrust dus).
Na 31-32 jaar is hij toen weggebleven. Ze leefden gewoon in de tuin.
En in de winter in een doos in de bijkeuken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat als het een geelbuik was geweest? Had je dan de dood van de dieren op je geweten willen hebben? Ik niet. En ik hoop dat je voor de schildpadden die je in de tuin hebt zitten de juiste documenten hebt, jij hebt het namelijk over landschildpadden, totaal iets and4rs dan een moeras schildpad. Nogmaals een koe en een olifant kan je ook niet m,et elkaar vergelijken al zijn ze beide runderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar kan ik niets aan doen, maar ook de vrouwelijke olifant heet koe en de mannelijke stier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is echt jammer dat iemand die meent dat hij zo veel kennis heeft, dit op zo' n nare manier probeert over te brengen.
Niks is goed en de rest deugt ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel, als iemand zegt "ik heb een probleem met mijn rund" dan denkt niemand in Nederland aan Olifanten hoor. Als dus iemand op GOEIE VRAAG een vraag stelt over een schildpad, dan zal het vast geen peperdure (!) zeer exotisch exemplaar zijn.
Als je die wil hebben (of die olifant) dan zorg je van te voren wel dat je hem in leven houdt (habitat etc). of je moet echt heeeeel veel geld over hebben.... Je hebt echt veel te vertellen volgens mij (kennis) en dan stel je je zo elitair, arrogant, afstotend, naar op. Zonde. Je wilt toch wat goeds doen voor jouw favoriete diersoort?
Nu strijk je iedereen tegen de haren in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof, dat olifanten geen runderen zijn.
Zie Goeie vraag. "zijn olifanten runderen?"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste viridiflavus Als jij nu nog begrijpt waar ik naar toe wil kan ik er ook niets aan doen, overigens is de olifant direct verwant aan de zeekoe: http://www.museumkennis.nl/sites/nnm.dossiers/contents/i005659/artikel%20stamboom%20olifantachtigen.pdf Beste katje D Nu jij je gesteund voelt door viridiflavus kan je wel iets opzoeken en verwijt je mij dingen zonder dat jij mijn antwoord hebt of had gelezen. Ik schrijf vanaf dag 1 dat door de grote verscheidenheid aan soorten schildpad men niet klakkeloos kan zeggen wat er aan de hand is en het daardoor een slecht antwoord is daar mogelijk de schildpad de dood in kan jagen, je verwijt mij iets terwijl door een andere kenner (meharover) mijn antwoord bevestigd wordt en jij domweg blijft doorgaan over winterslaap terwijl er ook een ernstige aandoening aan ten grondslag kan liggen. En als je het nog niet wilt begrijpen als ik jou antwoord vergelijk met het houden van koeien en olifanten weet ik niet waar je mee bezig bent, het lijkt er dan sterk op dat je enkel en alleen bezig bent jou mening op te dringen als zijnde het juiste en correcte antwoord gebaseerd op het houden van een paar schildpadden ooit, schildpadden die in houden sterk verschillen van de schildpadden die de vraagsteller heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
overigens heb ik voor jou nog een artikel opgezocht waarom een schildpad minder danwel niet meer eet: http://www.dierennieuws.nl/nieuws/herpes-de-schrik-van-elke-schildpadliefhebber. Dus enkel en alleen stellen dat het dier in winterslaap wil gaan is een geheel onvolledig antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theo ik bedoelde eigenlijk meer dat als je meteen had gezegd dat het belangrijk is om te weten wat voor soort schildpad het is "omdat" de één een winterslaap houdt en de ander een winterrust,hier een groot verschil tussen is, dit een hoop discussies en misverstanden had kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Best Vlindertje Ook dat kan je niet stellen, er zijn ook dieren die geen winterrust houden maar gewoon bij temperatuur van 30gr. C. gehuisvest dienen te blijven. En kijk is in mijn antwoord, daar vraag ik om meer uitleg omtrent huisvesting en soort zodat er een goed antwoord gegeven kan worden.
Ikzelf heb al 5 jaar waterschildpadden! En ieder jaar eten ze in de winter minder en dagen zelfs bijna niets! Ze zijn nog altijd heel gezond dus maak je maar geen zorgen, dit is hun natuurlijke aanleg! In een boekje heb ik gelezen dat deze in het wild normaal hun winterslaap houden, en daardoor eten ze slecht in de winter!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb veertig moerasschildpadden, 15 landschildpadden en daarom durf ik dit antwoord niet te geven en ben bang dat jou dieren ook verkeerd gehuisvest zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal een paar linken geven en zoek dan maar uit welke wel en welke niet in winterslaap gaan: http://www.licg.nl/1mh/dieren/reptielen/reptielen/geelwang-en-geelbuikschildpad.html http://www.licg.nl/zp/dieren/reptielen/reptielen/gewone-doosschildpad.html http://www.licg.nl/10c/dieren/reptielen/reptielen/mississippi-modderschildpad.html http://www.licg.nl/10g/dieren/reptielen/reptielen/roodwangschildpad.html En dan hebben we het nog niet over de landschildpadden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@afeta,ik heb onderstaande bron voor je gevonden,misschien vind je het interessant om te lezen? www.waterschildpad.info/winterslaap.html
Het zijn koudbloedige dieren. Dus als het kouder wordt daalt hun stofwisseling en eten ze inderdaad niet meer of minder. Eigenlijk moet je dan al op voorhand beginnen met hen te laten vasten zodat het spijsverteringsstelsel leeg is. Of je zorgt ervoor dat het niet kouder is en houdt ze op temperatuur. Dan gaan ze niet in winterslaap of winterrust. In de natuur doen ze dat om te kunnen overleven. Maar als huisdier is het voor hen helemaal niet nodig. Het is niet dus niet zo dat ze een winterslaap per se nodig hebben om gezond te blijven. Het is m.i. zelfs beter om hen dan niet in winterslaap te laten gaan. De maanden dat ze anders in winterslaap gaan zijn ze namelijk 'kwijt'. Tijdens hun winterslaap hebben ze namelijk zelf niets aan hun leven maar ze worden er niet ouder door. Integendeel: het houdt steeds een risico in: dat ze niet uit de winterslaap ontwaken.

Dus wat winterslaap betreft: als het kan, vermijd dan een winterslaap. En eigenlijk moet je ervoor zorgen dat je het kan vermijden want als je schildpad tijdens de winterslaap te veel afvalt moet je 'm onmiddellijk laten ontwaken, dus dan kan je 't beter van in het begin goed doen en het dier wakker houden.

Gebrek aan eetlust kan ook gepaard gaan met gezwollen oogleden. Een ziekte waar bepaalde schildpadden wel eens aan durven lijden. Dus als de oogleden aan elkaar kleven ga je er best meteen mee naar de reptielenarts.

Ook een vitaminegebrek kan de oorzaak van een gebrek aan eetlust zijn. Dit voorkom je simpelweg door vitaminesupplementen te geven tijdens het voeren.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Het zijn koudbloedige dieren. Dus als het kouder wordt daalt hun stofwisseling en eten ze inderdaad niet meer of minder. " Het mag in de huisvesting niet kouder worden, dat betekent dat de schildpadden verkeerd gehuisvest zitten. Gezwollen oogleden komt alleen voor bij een Vitamine A gebrek, gaat nimmer gepaard met een gebrek aan eetlust totdat de ooglidontsteking zover gevorderd is dat de hersenen van de schildpad zijn aangetast.