Kan mijn teefje verliefd zijn of zou ze gedekt zijn?

Ik heb een loopse puppy van 7 maanden. Wij hebben een tuin die helemaal is afgezet. Maar we hebben een reutje betrapt die toch binnen en buiten de tuin is geraakt! Wij weten niet of die bij ons hondje is geraakt! We denken van niet, maar zeker zijn we niet! Nu wilt onze pup niet meer eten, haar buik voelt hard, ze wilt voortdurend naar buiten en daar zit ze dan aan de draad te staren alsof ze op hem wacht! Is ze verliefd of zou ze zwanger zijn? En wie is er dan verantwoordelijk voor de kosten? de eigenaar van de reu of wijzelf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga alsjeblieft héél snel met je pup naar de dierenarts!
7 maanden is echt nog te jong om al moeder te worden : ze is zelf nog niet uitgegroeid!
Misschien is het nog niet te laat voor een morning-after-prik!!!

Het beste antwoord

Hoelang is ze al loops, was ze al dekrijp?

Wat je nu aan haar merkt kan niet van een dacht komen.
Want zover kan ze nog niet zijn. Teven kunnen wel last hebben van de loopsheid en hierop reageren met bijv harde tepeltjes en ander gedrag dan normaal.
Ook zijn er veel honden die niet willen eten tijdens de loopsheid, de hormonen zijn met heel andere dingen bezig. Hou haar wel goed in de gaten, want een harde buik klopt natuurlijk niet. Daar zou ik niet te lang mee blijven lopen en igg de dierarts om advies vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zou best eens kunnen zijn dat ze nu zwanger is want de eetlust, het gedrag en de buik veranderen. Zie de bron voor uitgebreide kenmerken.
Voor wat betreft de aansprakelijkheid voor de kosten zijn er situaties te bedenken waarbij jij aansprakelijk bent, maar ook situaties waarbij de andere baas of niemand aansprakelijk is. Welke hond is het geweest, die van de buren? Hoe komt die in de tuin? Door achterstallig onderhoud van jou aan de heg/het hek? En zo zijn er tal van vragen die van belang zijn voor de aansprakelijkheidsvraag. Wanneer de andere eigenaar een WA verzekering heeft zal die de schade dekken en is er over de aansprakelijkheid vaak weinig discussie.

Toegevoegd na 58 seconden:
Vergeten: Een hond kent geen gevoelens zoals verliefdheid. Als ze loops is, wil ze wel graag door een door haar uitgekozen reutje gedekt worden. Om deze reden zal ze op de uitkijk staan en niet omdat ze verliefd is op een hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ja, dat deel van de vraag over verliefdheid vond ik al zo bijzonder! Verliefde honden zijn meer iets om een tekenfilm over te maken. Wie doet er mee? Voorlopige werktitel: "Lady en de Vagebond"!
Een loops teefje is niet verliefd, maar wil de roep van de natuur volgen en dat is: voortplanten.
Meestal weten honden bij de eerste loopsheid echter niet zo goed wat er aan de hand is en is de voorplantingsdrang nog minimaal. Echter, als ze op de 11e dag (of daaromtrent) door een reu bezocht wordt waar ze wel wat in ziet en die bovendien ervaring heeft, is er een grote kans dat de dekking wel gelukt is.

Dat haar buik hard aanvoelt kan natuurlijk nog niet na een paar dagen, dus misschien heeft haar niet eten en haar harde buik een andere oorzaak. Denk daarbij aan een baarmoederontsteking. Hou dit in de gaten.

Als eigenaar van een loopse teef ben je zelf verantwoordelijk om de dekking te voorkomen. Dat kan je nooit afwentelen op de reu of op de eigenaar van de reu voor de gemaakte kosten. Jij moet zorgen dat er geen reu bij de teef kan. Zelfs al zou hij over het hek je tuin inspringen, dan nog is het niet de reu aan te rekenen als er een nestje komt. Hou dan de teef binnen, dan worden al de omwonende reuen ook niet zo onrustig, want de geur die zij verspreidt waait de hele wijk door.
Ivana
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
duidelijk weer, dikke plus.