Bestaat er zoiets als schimmel (KLEUR!) bij katten?

Schimmelkleur paarden worden donker geboren (zwart meestal) En met de loop van de tijd worden ze dus lichter van kleur, tot ze schimmels zijn.

Ik heb nu een katje, hij leek gitzwart.
Maar inmiddels krijgt hij over zijn hele lijfje duidelijk witte haartjes.

Ik kan ook afwachten wat hij voor kleur gaat worden.
Maar ben gewoon nieuwsgierig of iemand dit (her) kent.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij katten wordt dit 'smoke' genoemd. De onderbeharing is duidelijk donkerder dan het bovenhaar, dit komt meestal bij langharige katten voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ik ken dit, heel mooi!
maar ontwikkelt zich dat pas later?
Rieneke1
11 jaar geleden
ik ken smoke trouwens als donker bovenhaar en wit onderhaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na antwoord gegeven te hebben, er even op gegoogled. Het blijkt dus beide voor te komen! Bij langharige katten komt die kleurslag wat later naar boven, als hun haar langer wordt. De Maine Coon van mijn dochter was eerst ook heel donkergrijs, en heeft nu een zilverwitte bovenvacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof niet dat dit een langhaar is. :(
Maar de kleur verandert duidelijk.
Het is een aanlopertje, dus ik weet niks van afkomst.
Zal wel melk-boeren-honden zijn.... Hij heeft wel duidelijk een spitser snuitje dan mijn andere HTK katten.

Andere antwoorden (1)

nee, voor zover ik weet zie je alleen kleurverschil optreden bij katten die points hebben.
points zijn de donkerder gekleurde uiteinden van een kat: neus, voetjes en staartpunt.
deze gekleurde uiteinden ontwikkelen zich pas later.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gat hier niet om points.
Hij krijgt overal witte haartjes.
Een paar op zijn kop, maar veel rondom de buik / bovenkant van de pootjes.
Juist niet op de pootjes zelf (nu...)

Ik kan het niet laten zien met een foto, want het is net of er gewoon veel licht weerkaatst op een gezonde, glanzende vacht.
Alleen is het geen weerkaatsing maar wit.
Ik heb het zelf ook nog nooit gezien.
Alleen als haartjes bij de bef.
Rieneke1
11 jaar geleden
apart, ben benieuwd wat het gaat worden!