Is het mogelijk om van die kleine guppy visjes in een vissenkom te doen?

Ik wil erg graag een vissenkom op me kamer, inplaats van zo een veel te groot lelijk vierkant aquarium. En dan met een paar kleine guppy visjes erin? Is dit mogelijk? Want dan zit er geen verwarming in.... Wat voor soort vissen zouden kunnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.1K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat vind je trouwens lelijk aan een aquarium?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb vroeger een aquarium gehad.. En ik wil graag wat anders ik vind een vissenkom een leukere uitstraling hebben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je jezelf als dierenvriend beschouwt, geef je de voorkeur aan een (lelijk) aquarium boven een vissenkom.
Vissen hebben een verschrikkelijk leven in een kom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik word echt droevig va zulke egoïstische 'dierenliefhebbers' als Eliseeliseelise :-(

Antwoorden (5)

Een vissenkom is voor geen enkel dier / vis een geschikte huisvesting, de kom is veel te klein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zit ik eigenlijk persoonlijk niet zo mee haha... De vraag is meer om de temperatuur of ze daar niet dood gaan.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
nou ja...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan hoop ik dat jij van je ouders nergens anders mag komen als op je slaapkamer en in het schoollokaal. Met deze instelling ben je geen huisdier waard en zo lang je deze mentaliteit hebt ook geen huisdier krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kippen en varkens hebben naar verhouding veel meer ruimte om te leven dan dat visje in de vissenkom, je vergelijk slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
me vergelijking slaat zeker ergens wel op, die kip kan ze kont niet keren terwijl dat visje zeker wel rondjes kan zwemmen. Laatstaan dat het geheugen van een vis maar een aantal seconden is
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik ben geen dierenactivist, maar het antwoord "daar zit ik niet mee" dat vind ik een beetje triest eigenlijk. Het is maar een vis dat ben ik met eens, maar dat betekend niet dat je er dan niet goed voor hoeft te zijn. Die instelling vind ik gewoon verkeerd. Ik wist zelf ook niet dat een kom ongezond was, wij hebben er zelf jaren 1 gehad. De vissen werden een jaar of 2 en de eerste zelfs 3. Er schijnt nu dus bewijs te zijn dat een kom niet goed is voor een vis. Dus ik vind het een beetje lullig om een vis te kopen, die in een kom te doen, en dan 2 jaar te laten lijden omdat ik zo graag iets moois wil om naar te kijken. http://www.respectvoorleven.nl/weetje/vissenkom.html
Rieneke1
11 jaar geleden
elise, als je een levend dier in huis neemt, neem je ook de verantwoordelijkheid op je er goed voor te zorgen.
een kom is absoluut ongeschikt: te klein, te weinig zuurstof. enz. kippen en varkens hebben het ook slecht ja, wilde je met het ene slechte het andere goedpraten?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
De vraag is, of een visje echt maar een paar seconde geheugen heeft :-) Het zou kunnen dat dit veel meer is. En als het beestje zich ellendig voelt, hoeft het zich niet te herinneren hoe ellendig het WAS als het nog steeds ellendig IS.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het er gewoon niet mee eens dat Een ronde vissenkom waar normaal goudvissen inzitten, nu 2 guppies te weinig ruimte zouden hebben... Ze krijgen Goed te eten net of ze het in de dierenwinkel goed hebben. Ga maar zeuren over de legbaterijen van kippen dat kan ik me nog voorstellen. Maar dit is gewoon onzin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eliseeliseelise Het wordt hoogtijd dat jij zelf gaat kijken bij een kippenboer en is kijken hoe ze echt zitten in de plaats van de reclamebeelden van wakker dier die al jaren oud zijn.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Het gaat niet zo zeer om de ruimte: Door de bolling van de kom vindt er een vreemde lichtinval plaats waardoor ze zich slecht kunnen orienteren en stress met zich meebrengt. Ook de watertemperatuur schommelt teveel in een kom en is absoluut niet goed voor de vis. Allereerst heeft de vis in een kom continue ademgebrek, dit komt met name door de vorm van de kom, het wateroppervlakte aan de bovenkant is ten opzichte van de inhoud van de kom te klein waardoor er te weinig zuurstofuitwisseling is met lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik een zelfde grote vierkante bak zou doen, heeft die het fantastisch haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net of een kippenboer nog de manier is van de massa productie van nu
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan het dat mensen nu nog stééds geloven dat vissen maar een geheugen van een paar seconden hebben, als het al jaren en jaren geleden is bewezen dat ze een geheugen hebben van minstens 3 maanden...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Kennelijk heeft hij het in een vierkante bak van dezelfde grootte dus beter ja. Omdat de lichtinval dus anders is.
En omdat aan de bovenkant de bak een grotere opening heeft waardoor er meer zuurstof in het water komt. Daar zal wel een wiskundige berekening achter zitten, en daar ben ik heel slecht in dus ik kan je niet uitleggen hoe dat dan zit. Kijk wat je uiteindelijk neemt, of waar je voor kiest dat moet je zelf weten. Dieren vriend of niet. Wij kunnen je toch niet tegenhouden. Ik zou willen dat er gewoon geen vissenkommen meer verkocht werden, maar dan gaan mensen wel wat anders bedenken...vis in een vaas...vis in een weckfles...vis in plastic zak. Maar als je uiteindelijk iets gaat kopen, koop dan met je verstand en met je hart.
En niet met de gedachte: "Schijt aan Theodbn." Want ik kan aan jullie discussie wel merken dat, dit is hoe jij nu over hem denkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig heeft een vissenkom tegenwoordig alllerlei vormen en maten ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ongelofelijk lomp!
Ik wilde adviseren maar nu niet meer. Als je een dier neemt (wat voor dier dan ook) moet je er goed voor zorgen. En als iedereen je vertelt dat een ronde kom niet goed is, neem dan een vierkante (o, nee, dat vind je niet mooi) Je klinkt als een verwend ... dat over een half jaartje die vissen door de WC spoelt omdat ze er geen zin meer in heeft om de kom te verschonen. Want dat moet je ook doen, dat weet je he?
Niet alleen die blaadjes voer erin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het komt niet vaak voor dat mensen zo openlijk uitkomen voor hun dieronvriendelijke, egoistische, en gevoelloze karakter.
In die zin: Respect voor Eliseeliseelise! Zij komt er recht voor uit dat het haar geen ene reet kan schelen of een dier een dierwaardig bestaan kan leiden.
Zij wil gewoon iets dat er gaaf uitziet (smaken verschillen overigens...) en daarmee uit.
Knap hoor, dat je zo voor je dieronvriendelijkheid durft uit te komen! En door mensen met het karakter van Elise zijn we nu dan verzeild geraakt in een maatschappij waarin dieren niets meer waard zijn dan een verbruiksproduct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn vissen herinneren zich dingen als aquarium schoonmaken en zelfs verhuizen nog maanden later. Dan weten ze ook: het gaat weer over, en blijven ze rustig. De jonge vissen die de vorige verhuizing niet meegemaakt hadden waren veel onrustiger.
Guppy's hebben geen verwarmd water nodig. Water op kamertemperatuur is prima voor ze.
Denk er wel om dat guppy's met grote regelmaat voor nageslacht zorgen. Wanneer je de baby guppy's niet in een andere kom doet, eten pa & ma guppy ze op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja leuk antwoord voor jou, kan je dieren mishandelen door ze in een te kleine huisvesting te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dierenwelzijn en het door jou genoemde bio gedoe zijn twee verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een paard wordt ook gehouden in een stal waar hij meestal circa 5x in past. Waarom moet een guppy dan per se in een luxe kooi van minimaal 10x zn eigen lengte? Wij hebben al 3 jaar een guppy in een vissenkom en hij doet het heel goed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Larsvdv, + Guppy's KUNNEN in "koud" water.
Maar ze doen het toch echt veel beter in een verwarmd tropisch aquarium (pje)
Ze zijn levendiger, planten zich meer voort en leven langer. - voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Da ma en pa gup hun jongen opeten is ook niet waar, ik heb al meer dan 25 jaar een aquarium en de jongen zwemmen tussen de mama's en de papa's zonder opgevreten te worden.
In mijn aquarium zwemmen er constant alle formaten van guppen van piepjong tot volwassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ytje toch maar aquarium aanschaffen na deze antwoorden van de anderen te hebben gelezen, en ja paarden horen ook niet in een stal thuis. http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/huisvesting.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
112012, als je zo begint over dat paarden niet in een stal horen, wil je dus zeggen dat je dat zielig vindt? En koeien? Varkens? Kippen? Sowieso vissen in gevangenschap?
Laat alle dieren maar vrij dan..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en bejaarden hebben ook meer leefruimte nodig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een koe kan een leeftijd van 20 jaar bereiken. Tegenwoordig wordt de gemiddelde melkkoe echter maar 5 à 6 jaar oud. Wanneer de melkproductie dreigt te dalen of de koeien niet optimaal vruchtbaar zijn, worden ze vaak afgevoerd naar het slachthuis. http://nl.wikipedia.org/wiki/Koe_(rund) Het varken wordt massaal gekweekt voor zijn vlees. In Nederland en België worden varkens voornamelijk in de intensieve varkenshouderij gehouden, maar er zijn ook alternatieven zoals de biologische varkenshouderij en de scharrelvlees varkenshouderij. Als een varken 6 maanden oud is (en inmiddels ongeveer 100 kg weegt), is het rijp voor de slacht http://nl.wikipedia.org/wiki/Varken_(tam) Scharrelkippen: In Nederland (2005) leven 10,3 miljoen scharrelkippen. Negen kippen delen samen 1 m2. Ze kunnen niet naar buiten. De snavels mogen geknipt of gebrand worden. De dieren krijgen mengvoeder en ze hebben de beschikking over legnesten, zitstokken en een stofbad.
Batterijkippen: In een legbatterij zitten 18 kippen per m2. Nederland (2005) heeft 14,5 miljoen batterijkippen. De dieren kunnen niet naar buiten, de snavels worden geknipt of gebrand en er zijn geen legnesten, zitstokken of stofbaden.
Vleeskippen: Vleeskippen zijn kuikens van ongeveer zes weken oud. In deze zes weken groeien ze tot een gewicht van zo'n 2,5 kilo. De kuikens worden gehouden in grote schuren waar 16 tot 24 dieren per m2 zitten. De kuikens kunnen niet naar buiten en de schuren hebben geen ramen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kip_(vogel) Allemaal regeltjes waar we via ons stemrecht wat aan kunnen doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en door niet het goedkoopste vlees te willen.
sowieso kan minder vlees eten geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
112012
Je hebt helemaal gelijk.
Het is droevig, hoe onze dieren uitgemolken worden Ik wil toch zeggen, als een koe eenmaal boven een bepaalde leeftijd komt, dan worden ze vaak toch echt gekoesterd.
Het is niet alleen maar geven of sterven.
Ik heb ooit een 100.000 liter koe mogen vieren.
Dat feest is net zo groot als een huwelijksfeest.
En het dier is uiteindelijk 14 jaar oud geworden en aan een natuurlijke dood gestorven. de 10.000 kilo boter heeft ze helaas net niet gehaald.
Anders was er nog zo' n groot feest geweest. Misschien troost het je, niet al ons vlees /alle melk komt van die afschuwelijke praktijken.
En dan is er nog steeds geen partij aan de macht geweest, die wat wil doen aan de wan-praktijken.
Guppy's hebben zoals vrijwel elke tropische vis behoefte aan water op temperatuur. Als jij dit niet kunt regelen in een vissenkom is een vissenkom dus niet geschikt om deze visjes te laten leven en zullen ze ongetwijfeld niet lang blijven leven.

Verder is mijn antwoord, als ik politiek correct antwoord, het volgende:

Een vissenkom is een product dat nergens goed voor zijn behalve garnalen of vissen die kleiner blijven dan 3 cm. Een normaal aquarium begint bij 60x40x40. Alles kleiner is puur voor goede verkoop.
Doordat de media elke keer maar plaatjes laat zien van een goudvis of sluierstaart in een vissenkom denkt iedereen dat deze dieren er ook in kunnen leven.
Een goudvis kan echter bijvoorbeeld 25 cm worden als hij genoeg leefruimte heeft, dit red je met een vissenkom bij lange na niet. Ook kan hij tot 30 jaar worden, in een vissenkom mag je blij zijn als dit twee jaar is.

Kortom, eigenlijk kan geen enkele vis in een vissenkom een normaal leven leiden, je kunt er wel goudvissen oid. in houden, maar deze zullen niet lang overleven. Dit is je eigen keuze.

Een aquarium hoeft trouwens helemaal niet lelijk te zijn als je deze gewoon fatsoenlijk verzorgt! Als jij zorgt voor een mooie ondergrond, leuke plantjes, want accessoires zoals stenen waar de vissen doorheen kunnen zwemmen en daarnaast ook nog een mooi aantal verschillende vissensoorten houdt heb je wat leuks om naar te kijken :)

Filolanca.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben al 3 jaar een guppy in een onverwarmde vissenkom hoor ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed van jou Ytje.
Zielig, een guppie in zijn uppie.... Prima antwoord!
En een aquarium kan juist erg mooi zijn.
Zwarte achtergrond, lamp erboven en dan van die mooie gekleurde guppies erin.
Je hebt zo ook die vertikaal zijn, misschien vind elsjeviederelsje dat wel mooi???
(deze zijn wel veel onhandiger om schoon te maken)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ytje, guppy's hebben gemiddeld een temperatuur tussen de 18 en 26 graden nodig, net zoals hun originele habitat. Het guppy in jouw kom zal overleven omdat jullie temperatuur constant boven de 18 graden is (ook 's nachts) of omdat hij door kweken een wat lagere temperatuur aan kan. In principe gaat dit echter niet op :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kamer temperatuur ligt gemiddeld op 19 graden, in de nacht op circa 15/16 graden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als deze persoon zelf gemiddeld 19 graden als temperatuur heeft of een zelfde vis als mij kan vinden, is er niks aan de hand.
Als een guppy hier echt niet tegen kan was mijn vis allang dood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rest van de guppies van Ytje zijn ook al dood hoor.
Niemand koopt een kom met 1 guppy erin.
Geen enkele vis kan in een vissenkom! Een vissenkom is voor geen enkel dierlijk leven geschikt! Zelfs niet voor kleine vissen! Guppen horen thuis in een aquarium van minstens 60 cm lang. Je kan een degelijk aquarium aanschaffen dat kleiner is maar dan met kleinere vissen zoals dwergrasboras of kleine pantsermeervallen. Al deze vissen hebben overigens een filter en verwarming nodig.

Voor guppen bijvoorbeeld dien je de verwarming in te stellen op 23 à 25 °C

Maar als je de moeite niet wil doen om op een deftige manier voor je gezelschapsdieren wil zorgen adviseer ik je er niet aan te beginnen.

Neem dan een vissenkom en doe er een nepvisje in ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga toch proberen een antwoord te geven (serieus bedoeld)

Maar je hebt ook van die nep-aquariumpjes.
Sommige zijn echt grappig met kleurtjes en dingetjes erin.
Sommige (electrisch) met visjes die bewegen.

Misschien is dat wat voor je?

Je zegt wel zo stoer dat je niet wakker ligt, van je dier-onvriendelijkheid. Maar als het je gaat om wat gekleurdst, bewegends op je kamer te hebben, dan is dit misschien een leukere oplossing

Ook veel makkelijker als je eens op vakantie gaat.:)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb er zelfs 1 gevonden op MP voor 2,50.
Zie bron.
(titel: leuk aquarium op stroom)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Maar ik neem wel een kat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die passen ook in een vissenkom :-D
http://www.youtube.com/watch?v=4Dna0oWu_EU
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk, een kat is ook leuk Elise!
Kies je dan wel de goede kleur, eentje die leuk past bij je kamer??
Verder maakt het natuurlijk niet uit of je er goed voor kunt zorgen ofzo. En ben je 'm zat....dan dump je 'm gewoon in 'n asiel.