Redt een kat zich uit een wak?

De kat begeeft zich steeds op het ijs,en dat ijs vertoont veel zwakke plekken.Nu ben ik iedere keer bang dat hij er door heen zakt en zich niet eruit kan redden.Is mijn angst terecht of komt een kat er zelf weer uit ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 :-) En sorry voor me antwoord ik had je graag ook gerust weten te stelen Muts dat weet je :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja..dat weet ik ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat heeft toch 9 levens ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de mijne heeft er al 3 van verbruikt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen wakken neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee...hahaha...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 beetje compenseren hé ;-)

Het beste antwoord

Een kat heeft de behendigheid om zichzelf te kunnen redden, echter zijn dit situaties waar ook de meest behendige kat waarschijnlijk niet op voorbereid is.

zoals al is gezegd raakt een mens al snel onderkoeld, laat staan een kat die van zichzelf al niet zo'n waterrat is.

Als de vacht vocht te voorduren krijgt wordt hij/zij erg zwaar en zal niet zo snel zich weten te redden uit het water.

Wees dus erg voorzichtig. Ik kan uit de vraag niet opmaken of het om de kat van iemand anders gaat, of die van jezelf. Als het de kat van jezelf is, hou hem/haar alsjeblieft binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja hoor dat doet hij...

Ook hoef je geen brandweer te bellen als een kat hoog in de boom zit, die komt daar ook vanzelf weer uit...

Een kat redt zichzelf uit een wak, zeker en vast...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pff..wat een opluchting...stelt mij gerust jou antwoord...+
Rieneke1
14 jaar geleden
beste xinix, als je ergens geen verstand van hebt, geef dan liever geen antwoord.
-1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou XiniX....aan de antwoorden te lezen zit je er knap naast...
Ik ben even gerust gesteld door je,maar dat is nu weer over..
Ivana
14 jaar geleden
Dom Xinix, heel dom. Je kakelt maar wat. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het leuk dat je veel antwoorden geeft,
maar je moet ook geen onzin gaan bazelen...
Ik ben blij dat XiniX je gerust heeft kunnen stellen. Maar ik ga dat niet doel helaas. :-(

Lees dit: "Vanmiddag was er een drukte van jewelste op het ijs van de sloot voor de deur, want er lag een kat onder het ijs. Mijn zwager is gaan kijken en het was dus hun kat... Z'n oortjes en de bolling van z'n rug staken boven het ijs uit. Iemand had al de dierenambulance gebeld, maar die zeiden: 'het zal wel een zwerfkat zijn, daar kunnen we niets mee'. M'n zwager heeft met een pikhamer de kat uit het ijs staan hakken en hij kwam eruit met ijs op z'n rug, stijf, nat, ogen open en in loophouding. Ze denken dus dat hij door het ijs is gezakt toen hij erover wandelde en direct een harstilstand heeft gekregen (z'n poten 'stonden' naar beneden)."

Er is een kas dat hij áls hij erin valt direct een hartstilstand krijgt omdat het hart een opdonder krijgt door de extreme kou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de kat niet ONDER het ijs glijdt en de randen van het wak sterk genoeg zijn kan hij zich eruit redden, als hij niet te snel onderkoelt.
De kans bestaat echter dat hij onder het ijs glijdt en er dan niet meer uitkomt. Als je je zorgen maakt is het misschien een optie om de kat binnen te houden zolang het ijs te zwak is. Hebben de buren er ook minder last van.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry voor de laatste opmerking, maar mensen hebben het altijd over overlast van hondenpoep. Als je voortuin door katten wordt gebruikt als kattenbak ga je vanzelf dit soort opmerkingen maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar daar gaat de vraag niet over...
nee, uit mijn ervaring bij de dierenambu kan ik je vertellen dat het een kwestie van luttele minuten is voor de kat door de koudeschok komt te overlijden.
bij zwak ijs zou ik het zekere voor het onzekere nemen, en je kat binnenhouden.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat dacht ik eigenlijk ook wel....dat een kat er niet altijd uitkomt...
ik hou hem in de gaten,want heel soms gaat hij naar het betreffende water...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Een kat is een klein beeste. Een mens is in enkele minuten onderkoelt. Een kat nog veel sneller. De kans dat een kat zich op tijd uit het wak weet te trekken lijkt me zeer klein: De vacht komt vol water, en het beestje is a la minute onderkoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat met zeven levens zal niet gemakkelijk door het ijs zakken vanwege zijn gewicht. en zijn slimheid.

Maar als het wel gebeurd dan geef ik hem weinig kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier maar eens naar. Voor hond en kat geldt hetzelfde.

http://www.at5.nl/artikelen/30065/vrouw-redt-hond-uit-het-ijskoude-water-van-het-vondelpark

Als je ze geen hulp biedt, zijn ze ten dode opgeschreven.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dit gezien bij Hart van Nederland..een begrijpelijke actie...ik zou het ook doen..
Voorkomen is beter dan genezen. Is er een mogelijkheid om de tuin af te zetten? Dit is veiliger voor de kat en verkomt eventuele overlast. Zeker als de kat nieuwsgierig is is de kans groot dat hij door het ijs zal zakken... Binnenhouden is geen optie als het een buitenkat is, dan is afzetten van de tuin katvriendelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een echte buitenkat...gelukkig ligt er nu water op het ijs,dat weerhoudt hem er van om erop te stappen...
Ik denk dat het antwoord al voldoende gegeven is. Het antwoord is: Zonder acute hulp (binnen 1 minuut), nee!

Een kat is een matige zwemmer te noemen en zelfs in de zomer is de kans op verdrinking groot indien een kat te water raakt.

Het ijswater is extreem koud. De kat raakt dus in recordtempo zijn lichaamswarmte kwijt.

Indien men naar de mens kijkt dan raakt de mens 30 keer sneller zijn lichaamswarmte kwijt via de huid in het water dan buiten het water. De conditie van de mens is daarin ook nog eens erg bepalend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals vele hiervoor mij al zeiden....een kat redt zich niet (altijd) uit een wak! Ik heb het meegemaakt bij een kat van kennissen en dat was alles behalve een domme kat. Komt altijd buiten en deinst nergens van terug. Opeens kwam hij niet meer thuis en hadden mensen hem onder het ijs gevonden.. Of het de kou was of dat hij de opening niet kon vinden of dat hij gewoon geen houvast kon vinden om eruit te klimmen is natuurlijk niet bekend.
Natuurlijk zijn er gevallen dat het misschien wel goed is afgelopen maar dat is dan puur geluk...
Laat liever je kat binnen met dit weer want het is een afschuwelijke dood.