waar moet je rekening mee houden als je discussen wil gaan houden?

Hou al een ruime tijd een tropisch aquarium.
Nu ben ik aan het overwegen discussen te gaan houden.
Maar wat is nu echt het grote verschil tussen het houden van "gezelschaps aquarium" en een "discus aquarium" ?
Uiteraard zit er verschil in inrichting, en doel dus meer op filter materiaal, water waardes etc.
Dus waar moet ik rekening mee houden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Een filter voor discussen of andere vissen maakt niets uit, het moet hetzelfde doen. Dus qua filtermateriaal en onderhoud doe je gewoon wat je altijd al hebt gedaan. Discussen vervuilen wel behoorlijk dus bezuinig zeker niet op een gevarieerd plantenbestand of hou er rekening mee dat het water frequenter ververst zal moeten worden (tot zelfs 1 à 2 keer per week, wat een gezond evenwicht in het aquarium behouden moeilijker maakt.)

Een discus heeft bovendien ruimte nodig, het is geen kleine vis dus reken op minstens een 400 literaquarium. Hierin kunnen dan 5 tot 8 discussen in gehouden worden of meer in een groter aquarium. aan eventueel als laatst

Hou ze niet in een gezelschapsaquarium, ze zijn gesteld op hun eigen eisen. Ze kunnen best met vissen uit hetzelfde biotoop of zo goed als alleen met hooguit enkele rustige vissen zoals kardinaaltjes en corydorassen om beweging op de bodem te houden. Hiervoor zijn alle corydorassen geschikt behalve de c. paleatus. Al deze vissen houden bovendien van wat drijfplanten dus dat komt goed uit! Laat de corydorassen en de andere vissen de eerste weken het aquarium indraaien. De discussen schaf je namelijk best met z'n allen aan om 'discuspest' te voorkomen, een niet bestaande ziekte die als term gebruikt wordt voor vissen die elkaar besmetten met ziekteverwekkers waar ze zelf resistent voor zijn.

Hou er verder rekening mee dat wildvangvissen nog meer eisen stellen aan de waterkwaliteit. Nakweek is dan over het algemeen weer gevoeliger voor ziektes. Dus of je wildvang of nakweek nodig hebt zal vooral van jezelf afhangen. De ene aquariumhouder is namelijk meer getalenteerd in het op peil houden van de waterkwaliteit en de andere in het vermijden van ziektes.

Verder qua waterwaarden:
28 à 30 °C
pH = 6 à 6,5
kH en gH liefst < 4 °d.

Bekijk het evenwicht in je aquarium maar filteren over turf zal waarschijnlijk nodig zijn. Naar waterverversing toe moet je dus ook bekijken of je water aangezuurd of verdund dient te worden om de gewenste hardheid te bereiken.

Wat het voeren betreft: diepvries en levend ok, met droogvoer kan je pech hebben. Misschien eten ze er nooit van of misschien raken ze er na een tijdje toch aan gewend? Ook toch iets om op voorhand in het achterhoofd te houden aangezien het voer dus toch wat duurder zal zijn.

Verder gewoon behandelen zoals je bij elk ander aquarium zou doen en dan komt dat wel in orde.

Je ziet, zeker geen vis om aan te beginnen zonder ervaring maar die heb je ;-)

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.