ik heb een kater en sinds kort woont mijn dochter weer bij me die heeft een poes.mijn kat accepteert haar niet,wat moet ik doen?

mijn kat is altijd alleen geweest en moet nu haar teratorium delen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
mijn vader zette - als al de rest van de inspanningen niet hielpen - een paardemiddel in. de katten werden elke nacht gedeponeerd in één klein kamertje, samen met propere bak en aan de hele andere kant één bakje eten/water en één slaapdeken.
dat deed hij ook als we een puppy kochten en het wlde maar niet lukken: kat(ten) en hond samen in dat kamertje.
dit allemaal tot ze "vrede sloten" zoals hij dat noemde.
werkte wonderwel, maar ik veronderstel dat het voor de lieve diertjes zelf een echte marteling was..

Antwoorden (6)

ik vrees dat je de poes in de woonkamer hebt gezet, roepend van hier is je nieuwe vriendinnetje?
zo werkt het helaas niet bij katten, territoriaal als ze zijn.

zet poes met haar hele hebben en houwen apart in een kamer, en laat beide dieren tot rust komen, liefst met behulp van feliway.
ook kan je beide katten een oude sok geven, gevuld met valeriaanwortel, dat werkt bijzonder ontspannend.

ga hierna geurtjes uitwisselen dmv doekjes en lapjes die je verwisselt, en aai beide katten beurtelings langs de flanken.
daarna kan je rustigaan de deur op een haakje zetten, en aan weerskanten beide katten lekkers geven.
pas als dit alles helemaal ontspannen verloopt, kan je de deur openen.

je neemt steeds pas een volgende stap, als de katten ontspannen zijn.
denk niet in dagen, maar in weken.
succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rieneke, naar mijn mening kan een antwoord/uitleg niet duidelijker dus natuurlijk weer een DIKKE +
Rieneke1
11 jaar geleden
dank vlindertje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dikke plus! Ik heb een glazen deur van de gang naar de woonkamer en heb die bij het wennen ook afgeplakt....katten zien in eerste instantie met hun neus en elkaar zien geeft toch een bepaalde spanning......zeker als ze elkaars geurtjes nog niet kennen.....
ik heb zelf drie poezen. Mijn eerste poes accepteerde de laatste poes niet. Maar door de tijd heen gaat het steeds beter. Ik denk dat het een kwestie van tijd en accepteren is. Maar dit kan ook per kat verschillen. Katten hebben nu eenmaal tijd nodig om aan elkaar te wennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo,
Punt 1: Katers zijn altijd de baas over een poes. Ze gaan ook hun territorium afbaken (Plassen is dat) zeker katers. Het is zijn huis dus dat laat hij echt dik merken.

Het best wat je kan doen:

Zijn ze allebij geholpen? ( Voor je met kittens zit!)
Zet kater en poes niet 123 gelijk samen zet poes op een kamer NIET de kater het is zijn huis en hij moet zijn ruimte blijven houden. ( Deur van de poes kamer wel op een kier zodat ze elkaar kunnen zien snuffelen enz..) Deur wel vast zetten zodat ze niet kunnen vechten. ( Dat gebeurt vaak in begin.) Al die extra's is niet nodig!!

Veel zeggen dit erbij dat erbij enz.. Is helemaal niet nodig.
Kater en poes geven vanzelf aan door straat omhoog te doen bij de kamer van de poes of door goed hard te mauwen ze kennen ook gaan knorren of samen bij de deur gaan liggen slapen. Dat is een teken van nu kennen we samen zijn.
Leg wel wat op de grond bij de deur voor bijde katten zo dat ze lekker kennen slapen koude grond lig niet lekker ;)
TIP: Doe de poes zijn mand bij de kater en die van de kater bij de poes zodat ze kunnen wennen aan hun geuren.. Ga jij zelf ook veel met de poes doen zoals aaien enz.. Dat de kater kan zien van ok baasje accepteert het is goed. En je neemt al haar geur door de hele huis mee ook goed om voor de kater aan te wennen. Als je ziet dat het goed gaat en ze zijn ontspannen doe je de deur los. En laat ze hun gang gaan. LETOP: Als niemand thuis is zet ze apart nooit zonder toezicht alleen laten in begin!!!

Dit proces kan weken duren maar, kan ook in paar dagen.
Als je al je moet en tijd erin steekt is het sneller gedaan.

TIP: zorg wel dat de katten bakken goed schoon blijft voor het afbaken van de kater naar de poes anders zit je met hoop werk.

Ik doe zelf katten opvangen en ze een nieuwe thuis geven dus ik weet waar ik over praat. Dus doe je best. Op een duur kennen ze niet zonder elkaar.

Als je meer wilt weten hoor is het graag van je..

Gr.

Voor de kater is het ook nieuw hij ziet waarschijnlijk voor het eerst een lot genoot en dat is altijd wennen. Hij ziet dat zij het zelfde is en het zelfde kan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
leuk en volledig antwoord, recht uit hoofd en buik van een echte kattenliefhebber.+
Gescheiden houden.
Dit werkt het beste. Je zou ze eigenlijk op een plek laten kennismaken waar zij nog nooit zijn geweest, alle twee niet. Geen enkel heeft dan een territorium. Laat ze aan elkaar wennen als je erbij bent. Hou ze gescheiden als je er niet bij bent. Stapje voor stapje.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laten castreren eerst chemisch en dan echt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je het beste kunt doen is de twee katten in in aparte kamers houden voor minimaal twee weken. Ze mogen wel oogcontact met elkaar hebben maar verder nog even geen contact.
Daarna wissel je ze voor dezelfde periode van dagen van kamer. Op die manier komen ze in het territorium van de ander en raken ze sowieso gewend aan de geur van de ander.
Eventueel kun je nogmaals een keer wisselen.

Vervolgens kun je ze langzaam verder introduceren in dezelfde kamer, ze zijn immers al aan elkaars geur gewend.