Wat is het levensdoel van een huisdier?

In het wild is het enige doel van een dier overleven en vermenigvuldigen. Een huisdier hoeft niet veel moeite te doen om te overleven en vermenigvuldigen kan niet altijd. Dus wat kan een doel van een huisdier zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is jouw levensdoel ?eten,leven en vermenigvuldigen,scheelt niet veel met jouw huisdier-wij werken er nog bij en kunnen hierdoor het leven wat aangenamer maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies: laten we even de zin van het leven voor jou vergeten en het hebben over je huisdier. Wat is de volgende vraag: de zin van het leven van een mug?

Het beste antwoord

Het doel van een dier is zoveel mogelijk zijn verlangens te bevredigen. Het dier wil zijn honger stillen, sociale interacties, andere dieren domineren, seksuele activiteit, regelmaat, rust. Dat probeert het dier dus ook in de hoedanigheid van huisdier. Het prettigst voor een huisdier is het als al deze prikkels zoveel mogelijk worden vervult. Vaak is het ook nog afhankelijk van hormonen, spelen bepaalde hormonen op in een cyclus dan is de impuls voor bepaalde gedragingen sterker.

Vermenigvuldigen is niet een doel voor een dier, overleven daar kun je over twisten, soms vervalt dat doel zelfs als de seksuele impuls sterker is dan de behoefte aan rust, regelmaat, voedsel en dergelijke. Op zich is overleven geen doel van een dier denk ik. Het "overlevingsinstinct" is denk ik hoofdzakelijk aangeleerd gedrag, dat een bijvoorbeeld een wolf van de ouders leert. Er zijn ook wel angsten, zoals de angst voor slangen of hoogtevrees, die niet aangeleerd zijn. Dat zou je een overlevingsinstinct kunnen noemen.

Kortom, een dier wordt door behoeftes gedreven, en die behoeftes zijn (over het algemeen) niet van een hogere orde, maar gewoon vastgelegde en aangeleerde reacties op prikkels. Overleving en vermenigvuldiging vloeien daaruit voort door natuurlijke selectie.

Het doel van een huisdier zal dus net zoiets als ons levensdoel volgens een econoom, maximale behoeftebevrediging, binnen de beperkingen die er zijn. Bij dieren nog sterker dan bij mensen vanwege het ontbreken van zelfreflectie en hogere bewustzijnsniveaus bij de meeste dieren. Het is opvallend dat huisdieren over het algemeen maar de helft van de hersencapaciteit hebben van hun wilde evenknie, waardoor het scala aan behoeftes ook wat beperkter is. Ook hebben huisdieren vaak een juveniel gedragspatroon, waardoor ze graag vertroeteld en gevoerd willlen worden en geen behoefte voelen aan een dominante rol. Gedomesticeerde dieren zijn dus geschikt als huisdier en niet meer voor een rol in het wild, omdat hun instincten niet toereikend zijn om in de concurrentie met wilde soortgenoten te overleven.

We kunnen ons ook afvragen of het moreel verantwoord is dieren die mogelijk een hoger bewustzijnsniveau hebben met de mogelijkheid tot zelfreflectie, als huisdier te houden.
Welke dieren dat precies zijn is moeilijk te zeggen, bij chimpansees hebben we er nog geen problemen meer, maar wat als zou blijken dat er ook nog ergens hobbitmensjes leven zoals 10 000 jaar geleden in Flores?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

vanuit het dier is er geen ander doel dan leven en de buik vol krijgen. Vanuit de mens is het doel van het huisdier: gezelligheid, zorg geven. Het doel bestaat dus voor de mens, iet voor het dier
11 jaar geleden
Wat zou je denken van het gezelschap houden van de mensen die in datzelfde huis wonen. En ze hun dagelijkse beweging geven. En er zijn ook hulphonden, die hebben een zeer belangrijke taak door het bijstaan van hun lichamelijk gehandicapte baasje.
Amadea
11 jaar geleden
Dieren hebben geen 'levensdoel'. En inderdaad, hun dagen zijn gevuld met proberen te overleven, voortplanten en jongen verzorgen.
Dat ze dat in gevangenschap niet hoeven, verandert niets aan hun drive'. Ze zulen eten als dat er is, en zich voortplanten als ze de kans krijgen. Zoniet, ook goed. Ze zien niet op TV hoe andere dieren dingen doen om ze vervolgens zelf te gaan 'missen'.

Mensen hebben eigenlijk primair ook geen andere drijfveren dan de volgende dag halen en voortplanten en jongen verzorgen. Al het andere is tijdverdrijf, cultuur. Hogere 'doelen' kunnen pas worden bedacht als aan de basisvoorwaarden (eten, onderdak) voldaan is. Een zinvolle invulling van je leven is slechts het topje van de Piramide van Maslov, en bij lange na niet voor alle mensen op de wereld weggelegd.

Huisdieren zijn een soort 'westerse mensen' onder de dieren. Ze hoeven vrijwel nergens moeite voor te doen, en kunnen zich met andere zaken bezighouden dan overleven. Maar dieren denken niet op die manier, dus voor zover ze 'een doel' hebben, is dat uitsluitend een doel voor ONS. Gezelschap, uiterlijk, iets om te vertroetelen of mee te spelen. Daar zijn ze dan ook in de regel erg goed in, al hebben ze er zelf totaal geen weet van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Erg goed antwoord, Is over nagedacht, maar dat zijn we van jou gewend! ;) Plus dus.
Hun baasjes gelukkiger en gezonder maken!^_^

Nou ja,niet zo letterlijk misschien,maar het zou zo zijn dat mensen met een huisdier vaak gelukkiger zijn en gezonder dan mensen zonder huisdier.
Minder snel depressief ook.
Als je een hond of kat aait,daalt je bloeddruk en er wordt een stofje in je hersens aangemaakt waar je blij van wordt(vraag me niet hoe het heet;))
En dat zou bij de dieren trouwens ook zo zijn.
Als ik me verdrietig voel en ff niemand wil zien,lijkt mijn kat dat wel aan te voelen en die kruipt dan bij me op schoot en begint me kopjes te geven.

Ik weet niet of het een doel is,maar ik voel me dan wel iets beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
overleven en voortplanten, huisdieren zijn heus niet anders dan wilde dieren, echter hebben wij er andere doelen aan gegeven: vermaak van ons en daarbij ons helpen,