Gaat een wilde rat mijn huisdieren kwaad doen?

Ik heb vanachter in mijn tuin een garage maar die niet helemaal gesloten dus, er kan van alles in en uit. Ik heb ook 2 duiven, 2 kippen, 6 cavia's en 2 konijnen en zij 'wonen' allemaal vanachter in de garage. Op al het eten en stinken van die dieren komen natuurlijk ratten en muizen af. Ik heb 1 muisje in de garage in het begin deed die me altijd schrikken maar ondertussen is het precies al een beetje een huisdier geworden, maar ik weet zelf ook dat het weg moet. Ik hou erg van dieren en we hebben een muisvriendelijke muizenval. Maar de muis wil er niet in. Maar de muis is geen groot probleem voor mij mij. Maar er zit sinds gisteren ook een rat, rattenam dat tam zijn, vind ik niet erg maar deze komt uit het wild en is dus duidelijk niet tam!! Mijn papa gaat ratten vergif kopen, ik ben er geen voorstander van, maar het moet wel en als ik eerlijk mag zijn ik ben er heel bang van en de rat maakt altijd dit geluid 'grrrr grrrr grrrr' en ook heel luid, ik vind het heel eng. En ik moet een paar keer per dag naar vanachter gaan om mijn diertjes eten te geven. Niet zo fijn! Mijn kippen zijn er heel bang van! En die rat moet iets fout doen want van mijn cavia's zijn ze niet bang en die zijn net ietsjes groter! Ze waren zo bang dat ze een redelijk dik plastic in 2 hebben gebroken om van de rat te ontsnappen.

MIJN UITEINDELIJKE VRAAG IS: Gaat die rat mijn diertjes pijn doen? (Tot ze dood is)

Op de afbeelding zie je een kooi, kan de rat dat kapot bijten of ingeraken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (5)

Ja, wilde ratten zijn geen knuffeldiertjes, en kunnen je huisdieren pijndoen. Doodbijten wellicht niet zo snel, maar ze kunnen wel doodgaan door de stress die het beestje je aandoet, en uiteraard door de vele ziektes die ze bij zich kunnen dragen.

bovendien kunnen ratten een plaag worden, zodanig dat die echt professioneel bestreden moet worden. Dan is de eerst stap : alles wat ze lokt wegdoen, dus OOK je huidige dieren, vanwege hun eten. Dat is misschien nog wel de grootste bedreiging.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, en ratten, zeker wilde ratten hou je niet zomaar buiten. Door het gaas zullen ze niet heen knagen, maar hout en plastic vormen geen noemenswaardige hindernis. Ook hebben ze vrij vlot door hoe ze die klemsluitingen op kooitje open kunnen krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, en ratten, zeker wilde ratten hou je niet zomaar buiten. Door het gaas zullen ze niet heen knagen, maar hout en plastic vormen geen noemenswaardige hindernis. Ook hebben ze vrij vlot door hoe ze die klemsluitingen op kooitje open kunnen krijgen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oh, en ratten, zeker wilde ratten hou je niet zomaar buiten. Door het gaas zullen ze niet heen knagen, maar hout en plastic vormen geen noemenswaardige hindernis. Ook hebben ze vrij vlot door hoe ze die klemsluitingen op kooitje open kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie, ik zal pijn papa informeren ;-)
(maar het is mogelijk dat de rat a weg is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en mijn eigen diertjes kunnen er onmogelijk aan :)
Er kwam ooit een rat in mijn voliere, dacht dat het mee zou vallen, maar na enkele weken had ik minder grasparkieten, tot een een gat onder de grond vond, waar 7 dode parkieten in lagen ,1 kikker en een valkparkiet.
Heb toen de bodem, met tegels belegd, toen was het over.
Enige weken later, viel de rat mijn kippen aan, hij kreeg ze niet dood, maar ze waren wel zwaar gewond.
Zorg dus dat de rat nergens bij kan komen, jouw kooi op de foto ziet er prima uit, maar waar lopen je kippen?
Dus ja, een rat kan je huisdieren wat aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kippen lopen los in de tuin, maar kunnen ook binnen. Er is wel een kans dat de rat al weg is. (we hebben ze een paar keer banggemaakt, en al 2 dagen niet gezien, kan natuurlijk ook ergens verstopt zitten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Het is veiliger dat de kippen buiten lopen want de rat zit altijd binnen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rat is vooral een nachtdier en dan zitten je kippen binnen.
Kan je het nachthok dan afsluiten?
Ja, een rat zal je diertjes pijn doen door ziektes die hij overbrengt of doordat hij ze aanvalt of zelfs op eet.

Hij DOET je diertjes blijkbaar al pijn, ze zijn zo bang dat ze een stuk plastic in 2 hebben gebroken. Dat doen ze niet voor niks.

Bovendien komt een rat vrijwel overal doorheen.
Wij hebben grote beton tegels in de garage en daar zit inmiddels een heel gangenstelsel onder. Ze ondermijnen zelfs de vloer dus (ik weet niet wat voor vloer jij hebt in je schuur)

Pas wel op met het rattengif.
De rat weet dat vaak heel goed te vermijden (ze laten zich erg moeilijk verjagen). Maar het is arsenicum, ook dodelijk voor je eigen diertjes en voor de muis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, de muis zit altijd ergens waar het gif zeker niet zal liggen, want de muis slaapt altijd gezellig bij mijn kipjes en duifjes! maar 1 duif kan niet meer vliegen zo hebben we ze gevonden, zij zal dus zeker niet aan het gif kunnen, mijn kippen ook nieten cavia's en konijnen ook niet al deze dieren zitten in een kooi of in omheining er is 1 dat er aan kan en dat is men duif dat wel nog kan vliegen. Maar men papa zegt dat hij ervoor gaat zorgen dat alleen de rat er aan kan!
Bedankt voor de hulp!
Mijn kat is zelfs aangevallen door een rat, die deinzen echt nergens voor terug. Voorzichtig dat je huisdieren het gif niet binnen krijgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rat zat in ons duiven kot, raar maar mijn duiven zijn niet bang en mijn kippen wel (kippen zitten bij duiven) mijn papa zag ze en ze zat onder een plang om naar boven te gaan hij duwde er tegen om ze bang te maken. Maar toen ging ik ook naar vanachter (ik was heel bang voor de rat, maar ik ben nog banger dat de rat mijn diertjes pijn gaat doen, ik klapte eens in men hande om (als ze in de buurt was) ze weg te jagen, en plots deed ze 'grrrrrrrrr grrrrrrrr grrrrr' ik vond het heel eng en het was luid! We hebben de rat 1 dag bij ons gehad maar nu 2dagen daarna niet meer gezien, oftewel is ze weg gelopen op te wel verstopt ze zich in een hoekje, maar ik begin langzaam aan te denken dat ze weg is want mijn kippen doen niet luidruchtig meer, maar mijn papa heeft wel rattevergif aangevraagt bij de gemeente, ze kan altijd terug komen'
Een rat kan een plastic kooi doorknagen,ze hebben bij mij deze zomer de kuikentjes onder de moeder weggeroofd,die s'nachts in een vervoerskooi voor katten zat,en dat was van dik kunstof gemaakt. Ze kunnen door hele kleine kiertjes en spleten heen komen,daar zijn ze erg knap in en vaak komen er steeds meer bij.Zorg dat er s'nachts geen voedsel meer ligt ,want daar komen ze op af.Spuit Purr in alle kleine kiertjes en kijk naar zandhopen op de grond,ze komen vaak onder de grond door.En pas op met vergif,doe dat in een afgesloten doosje met 1 gat.Je hebt wel kans dat ook de muis ervan zal eten.Zorg in ieder geval dat een kat ze niet vindt en opeet als ze dood zijn,want dan gaat de kat ook dood.De muis plast wel op het eten van je cavia's of duiven en dat is ook niet gezond voor ze.