Ik heb 2 katten waarvan 1 ondervoed. De andere wordt echter wat dik. Hoe kan ik dit aanpakken?

Ik heb 1 poes die ik heb overgenomen. Ze is ondervoed en moet echt aankomen. Mijn ander kat begint nu echter dik te worden. Ze krijgen gewoon voer (purina one en perfect). Ze komen beide niet buiten omdat ik in een flat woon. Nu vind ik het erg lastig met eten geven omdat ik dus wil dat mijn poes aankomt maar mijn andere juist niet! Ik wil ze liever ook niet op tijden eten geven omdat ik zelf onregelmatig naar college moet, en ik het belangrijk vind dat mijn poes dus kan eten wanneer ze wil. Hoe kan ik zorgen dat mijn kat niet meer aankomt zonder terwijl mijn poes juist wel aankomt? Oh en mijn poes heeft een intolerantie voor iets wat in blikvoer zit dus dat extra geven om aan te komen is ook geen optie!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (5)

misschien is de oplossing tot de ondervoede poes aangekomen is, dat zal we even tijd nemen, beide katten in aparte ruimten (kamers) te laten met eigen kattenbakken en drinkbak en voerbak, totdat ze aangekomen is en de kater weer een beetje afgevallen, omdat hij nu niet meer te veel kan eten.

zolang ze niet "op gewicht" zijn, zou ik ze uit elkaar houden met hun eigen hoeveelheid voedsel.
als je thuiskomt is het probleem opgelost, dan kan je opletten en zien wat er gebeurt.

succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is hiermee dat ik dus niet de ruimte hiervoor heb. Daarnaast zijn ze beide nog net geen jaar oud en erg speels. Ze zitten constant naar elkaar te mauwen als ze Niet bij elkaar zijn. Ik heb alleen De woonkamer en mijn slaapkamer, en op de slaapkamer mogen ze absoluut niet komen ivm lichte allergie van mijn vriend ( dan gaan ze op bed slapen enzo, dat is erg lastig de haren eruit krijgen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is even een tegenvaller, maar wel te verhelpen grotendeels. op het bed leg je lakens/spreien/lappen met mooie kleur erop. maar wel zo dat het bed dus afgesloten is. willen jullie gaan slapen, pak je de spreien/ lakens/ lappen met de bovenkant incl. haren naar binnen gevouwen, en die leg je in de gangkast/meterkast ergens neer en zo kan je zonder problemen toch in bed slapen.
je zult alleen wel zeer regelmatig (misschien wel dagelijks de haren met een borstel en of vochtige lap van de spreien /lakens/lappen af moeten halen).
je hebt dus 1 slaapkamer, 1 woonkamer, 1 keuken, 1 gang en 1 badkamer, wat was je 's nachts van plan ?
Apart voeren lijkt mij de enige optie. Dit hoeft niet per se in aparte kamers. Dus geen gesleep met kattenbakken e.d. Wel de voerbakken enkele meters uit elkaar zetten. In elke bak de gewenste hoeveelheid voer die bij de kat past.
Nu wordt het iets gecompliceerder omdat je op moet gaan letten dat de iets dikkere kat niet uit het bakje van de ondervoede katje eet. En erop letten dat de magere genoeg eet. Je zal hier veel tijd en moeite voor moeten doen.
Als je niet thuis bent geen bakje met eten achterlaten. Dit alles om de hoeveelheden in de gaten te houden en af en toe een beetje streng zijn voor de overeter. Je kunt de andere niet deingen om te eten maar wel de tijd en rust geven om zoveel mogelijk te eten.
Met geduld komt het wel goed.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het handigste is een voerkist maken.
haal een houten kist (ikea?), en zaag daar een opening in waar de poes wel door kan, maar de kater niet.
daar kan je het eten in plaatsen.

misschien voor de poes wat hills ad halen, of rc convalescense support (te verkrijgen bij de dierenarts.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.margali.com/voerkist15.html

Toegevoegd na 9 minuten:
oh, je poes kan niet tegen blikvoer, overheen gelezen.
mogelijk mag ze de convalescense support wel, overleg even met je dierenarts.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Wat een goed idee,je moet er maar opkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, Rieneke is niet voor één gat te vangen! Dikke +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super idee rieneke dus uiteraard een DIKKE +
Rieneke1
11 jaar geleden
dank plussers!
dat je kat te dik is komt omdat hij te weinig beweegt. dus een oplossing is om je kat naar buiten te laten, dat is sws beter voor een kat dan alleen maar binnen zitten. maar snap het wel omdat je in een flat woont, dan gaat het moeilijker. het kan ook dat hij te veel eet, kan het miss zijn dat je kat ook het eten van je poes opeet? daardoor word hij dikker en je poes zo dun. in dat geval moet je ze van elkaar scheiden als je ze eten geeft. zo niet, kan je je poes helpen met eten geven of geef je hem eten wat hij lekkerder vind dan brokken zodat hij wel eet en aankomt. als hij genoeg is aangekomen kan je hem weer brokken geven en kijken hoe het gaat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen is ze apart voeren. Hierdoor kun je precies in de gaten houden wat ze eten. Je kunt ook beter controleren dat de iets te zware kat wat afvalt en de ander wat in gewicht bijkomt.
Als ze samen eten kun je het beste kijken naar de interactie tussen de twee.