Waarom volgt mijn kitten me steeds?

Ik heb een hele lieve kitten van 6 maande oud. Maar ik vraag me af of het normaal is dat ze me overal naar toe volgt in huis. Ze begint dan te miauwen dan en gaat voor me voeten lopen. Ben bang dat ik haar een keer niet zie en op dr zal stappen (bv als ik haast heb of half slaap).
Dit doet ze trouwens ook als ik even de deur dicht doe, gaat ze ervoor zitten en dan begint ze weer miauwen totdat ik open doe.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

het lijkt er op dat je kitten verlatingsangst heeft.
was ze een flessenkitten, of is ze veel te vroeg uit het nest gehaald?
ik raad je aan haar te laten castreren, en er een leeftijdgenootje bij te zetten.
nu kan het nog, en je verrijkt haar leven daar enorm mee.
eem soortgenootje doet haar fixatie op jou afnemen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zo' n kat gehad, die dat zijn hele leven is blijven doen.
Ondanks meerdere katten. (ja, ook leeftijdsgenootjes en nee, geen fles-kitten of te vroeg uit het nest) Je hebt geen enkele garantie, dat een huisgenootje een oplossing biedt. Maar iemand heeft wel meteen 2 keer de kosten. Van voer, enten, castreren etc. Je weet ook niet, of de woonruimte het toelaat. Qua oppervlakte. Vandaar een - Ik heb zelf ook meerdere katten (10) omdat ze dan gezelschap hebben aan mekaar. En ik vind het zelf gezellig.
Maar ik heb ook de ruimte en tijd ervoor.
Dat kan je niet van iedereen aannemen.
Rieneke1
11 jaar geleden
dat neem ik ook niet aan katje, het is slechts een advies.
vs kan er mee doen wat ze wil.
en garanties heb je nooit, maar de kans is wel groot dat een soortgenootje de fixatie doet afnemen. dank trouwens voor de onderbouwing van de min, netjes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11 weken is wel erg jong hoor.
Je kitten is ZEER gehecht aan jou. (te veel?)
Dat is heel lief, maar kan ook erg veel stress geven...

Je schrijft, dat ze achter de deur gaat zitten mauwen, tot je opendoet.
Door open te doen, stimuleer je het mauwen: als ze mauwt, krijgt ze wat ze wil (=open deur)

Mogelijk aai je haar, of til je haar op, als ze voor je voeten loopt. Ook daar stimuleer je het mauwen mee. Ze krijgt weer wat ze wil.

Probeer te bedenken, hoe jij wil dat je kat zich gedraagt (zie de 2 reacties, van mensen die jarenlang katten hebben die dit doen!) en negeer dan het miauwen.

In deze 2 voorbeelden van jou:
Doe de deur pas open, als ze stil is. (dus even je oren dicht, ze kunnen behoorlijk volharden!)
Pak haar pas op, als ze niet meer voor je voeten loopt / miauwt.