Mijn kanarie is nog steeds in de rui en daarom ook zonder zang,wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hem gewoon uit laten ruien, je kan er slechts liedjes uit gaan knijpen.

Antwoorden (4)

Dat is vreemd, want de ruiperiode zou al lang voorbij moeten zijn:

"Een normale rui periode begint omstreeks begin tot einde juli dit is afhankelijk wanner men aangevangen heeft met de kweek ,vroeg kwekers hebben hun vogels eerder in de rui ,dan die kwekers die pas beginnen in einde maart begin april .Maar de natuur helpt ook hier mee meestal en je moet daarom ook tijdig stoppen met de kweek om de rui tijdig te kunnen laten aanvangen ,en dit ook in een periode met redelijk goed weer.De rui kan en mag men nooit forceren de vogel heeft zijn energie nodig om dit tot een goed einde te brengen ,en het is voor de vogel goed als dit ook valt in een periode met redelijk weer .zijn aan deze voorwaarden voldaan ,dan is de rui periode tussen een week of 6 a 8 volledig achter de rug. "

Als je kanarie dus laat in de rui is gegaan en nog geen 8 weken in de rui is kan het betekenen dat er niets aan de hand is. Is de rui al maanden bezig of bijvoorbeeld al in juli begonnen dan moet er iets anders aan de hand zijn.

Het kan zijn dat uw kanarie ziek is, of ongelukkig. Ook is het mogelijk dat uw kanarie in de stok rui is gekomen (2e link). De kanarie is dan het hele jaar door in de rui, zingt niet meer en kan op den duur zelfs overlijden! De oplossing is om te zorgen voor regelmaat. Een kanarie heeft ca 11 uur licht nodig. Leg, om die regelmaat te stimuleren, op een vaste tijd per dag een doek over de kooi. Zorg in de winter ook voor een plek waar voldoende (dag)licht komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor uw reactie is me zeer waardevol
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik hoop niet dat uw kanarie echt ziek is, maar via de linkjes is ook nog veel informatie terug te vinden. misschien kent u een kweker in de buurt die er verstand van heeft. zij kunnen vaak ook wel zien wat er aan de hand is.
Er zijn korrels in de verkoop bij de dierenwinkel die een aanvulling zijn op het voer en de vogel door de rui helpen.
Het zijn gele korrels in een glazen buisje. Vraag je vogelvoederleverancier ernaar. De naam is me even ontschoten.
Ivana
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+ weet ook de naam niet, weet nog wel dat het goed werkt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus van mij.
die hadden wij ook, en hielp goed.
hij werd levendiger, zijn veren knapten op, en hij ging weer lekker zingen.
de korrels leken wel wat op gekleurde vruchtenhagel
Ivana
11 jaar geleden
Ja, daar leek het op! Als ze dat erbij zegt en het bestaat nog steeds, dan weet de winkelier wel wat er bedoeld wordt.
In de ruiperiode kun je het beste extra eivoer en vitamines geven, komt de kanarie niet door de rui dan is er een speciaal poeder (Vopamix) om dit te versnellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.dierenparadijszoetermeer.nl/index.php/vogels/de-kanarie.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is bij mijn kanarie ook. De rui duurt erg lang ivm wisselend weer. Inmiddels zingt die weer, Ik heb vitakraft zangparels. Dat doet altijd wonderen. Slechts 1,19euro voor een zakje. Is oa bij petsplace te koop. Helpt veel beter dan andere merken. Daarnaast krijgt die multivitamine druppels.