Wat is de beste lamp voor een zaagrugschildpad?

Ik ben opzoek naar een UVB-lamp voor mijn zaagrug-waterschildpad. Het dier heeft namelijk witte vlekken op zijn schild waarvan sommigen nu een beetje zacht beginnen te worden. De lokale dierenarts denkt dat het aan de lamp zou kunnen liggen. Ik heb (onderandere) van hem gehoord dat een UVB lamp een goede lamp is. Maar welke? Ik zie zoveel verschillende lampen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat me opvalt is dat mijn schildpad ook amper groeit. Wellicht komt dit door de slechte verschilding, waar de witte vlekken op zouden kunnen wijzen..

Er zit nu een UVA lamp in. De lamp hang ongeveer 15 cm boven het eilandje/dock. Waar moet ik op letten? Wat is goed om te weten bij de aanschaf van zo'n lamp? Blijkbaar heeft de dierenwinkel niet genoeg ervaring hiermee..jammer genoeg. Suggesties zijn meer dan welkom.

Ik geef hem heel af en toe droogvoer, ik doe een paar keer in de week turtlevit in het aquarium en als hoofdvoer is het voornamelijk die zakjes voor de kat van bijv. felix, met vis, vlees en daarnaast soms andijvie of een stukje komkommer, waar hij overigens erg gek op is!

Bij voorbaat dank voor de tijd en moeite!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Steenuiltje
11 jaar geleden
Misschien kan een dierenarts je meer informatie verschaffen? Bijvoorbeeld een die in schildpadden is gespecialiseerd?
Dit vond ik mbt de vlekken in het schild van je schildpad:
http://www.dierenkliniek.com/web/index.php?page=Ziekten_Schildpad
Ik vraag me af of het inderdaad aan je lamp ligt of aan voeding (zoals de website suggereert Vitamine D3 tekort).
Ik zou morgen deze dierenarts gewoon even bellen en je vraag voorleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn schildpad krijgt voldoende calcium binnen door het eten van eierschalen en kalkblokjes. Beiden zijn met enige regelmaat in de bak aanwezig waarvan ook gegeten word door mijn schildpad. Ik zou inderdaad de vraag mbt een lamp bij de dierenarts neer kunnen leggen, maar de dierenarts die wij in ons dorp hebben heeft verder niet veel ervaring met reptielen. Verder is er in de buurt geen reptielenspecialist. De dichtstbijzijnde persoon die hier iets vanaf zou kunnen weten zit op een rijafstand van ongeveer 3 kwartier. Het gaat hier dan niet om een dokter/arts maar om een reptielenwinkel. Uiteraard zullen deze mensen er meer van weten dan mij. Maar qua medisch beeld zou ik toch graag wat meer zekerheid hebben en dus een wat bekwaamder iemand er na willen laten kijken. De dierenarts hier uit het dorp heeft dit 1 keer eerder gezien en toen bleek het aan de lamp te liggen. Vandaar dat hij deze conclusie heeft getrokken, waar ik overigens niet helemaal verbaast van opkijk..
Steenuiltje
11 jaar geleden
In de link wordt gesproken over een vitamine D3 tekort (niet over calcium). Ik kreeg het idee dat de dierenkliniek van bovenstaande website wel het eea van schildpadden af weet. Je kunt ze morgen even bellen met je vraag.

Antwoorden (1)

Er bestaan heel veel goede lampen.
Waarvan sommige veel licht en warmte geven, van 40 watt, 100 watt enz. anderen bijna geen licht maar wel veel warmte, deze kan je dag en nacht aan laten staan.
Alles is afhankelijk van de groote van je aquarium, de omgevingstemperatuur waar de bak staat, wel of geen verwarmt water enz., pas dan kan je weten welke voor jou geschikte lampen zijn, let dan ook op de levensduur van deze lampen, daar zit veel verschil in.
Wel moet de lamp U.V. licht geven, dat is een soort zonlicht,zeer belangrijk voor de aanmaak van vitamine. Mogelijk heb je nu een gewone gloeilamp en die is volkomen ongeschikt voor schildpadden.
Dus heeft de dierenarts wel gelijk.