Mag ik mij honden(poedels) botten geven om te kauwen of is dat slecht voor de gezondheid?

Mijn honden zijn gek op botten van vlees. Ik wil ze graag ook eens wat anders geven dan alleen brokjes.
Ik heb gehoord dat kippenbotten zeer slecht zijn voor hen. Ik ben zeer benieuwd welke botten wel goed voor hun zijn en waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

je geeft je hond een bot omdat het goed is voor zijn kauwbehoefte en voor het reinigen van zijn tanden.

antwoord:
Bij het voeren van brokken is het zinvol als tandreiniging, de kauwbehoefte en als tijdverdrijf.

Toegevoegd na 1 uur:
ik vergat nog iets:
als je je hond een bot wilt geven, geef dan een runderbot,
dat splintert niet, is daarmee niet gevaarlijk, de hond kan hier niet door stikken.
kippenbotjes zijn niet goed voor de hond, ze zijn te dun en daarmee splinter gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vleesbot maakt een belangrijk deel uit van het menu. Je voert vleesbotten om de hond te voorzien in van de juiste hoeveelheid calcium. Naast calcium bevatten vleesbotten nog heel veel meer andere vitamines, mineralen en vetzuren. Vleesbot levert niet alleen calcium, de hond moet op vleesbot kluiven, hetgeen hem van kop tot kont ten goede komt! Het is goed voor zijn gebit, het is goed voor zijn spijsverteringskanaal en het om goede stevige ontlasting te ontwikkelen (dus geen last meer van anaalklierproblemen).

Om op een verantwoorde en veilige wijze vleesbotten te kunnen voeren, kun je de volgende zaken in acht nemen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=801.0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij geven onze hond vaak buffelhuid gevuld met pens. Een heerlijke lekkernij voor de hond. Ook erg goed inderdaad voor het gebit. Heb niet het idee dat honden dikker worden van een bot. Dus qua gezondheid kan het absoluut geen kwaad. Integendeel zelfs want pens is zeer voedzaam voor honden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kippen botjes zou ik nooit doen die kunnen schade aanrichten maar wel krijgt zij van mij als ik soep heb getrokken de schenkel waar zij dagen mee bezig is ze maakt eigenlijk haar gebit er mee schoon en het versplinterd niet wat kippen botjes wel doen ook geef ik soms buffelhuid gevuld met pens wat ze ook heerlijk vind en overal mee naar toe sleept persoonlijk vind ik het stinken maar zij vind het heerlijk en haar vacht is mooi glanzend ,of het daar aan ligt weet ik niet en soms als ik lamsbout klaar hebt gemaakt krijg ze ook de bot maar dat is ook een harde bot wat niet versplinterd[heb een maltezer] weet niet waar het allemaal voor dient ,gewoon omdat ze het lekker vind en ze is er mee bezig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schenkel is varkensvlees dit kan de dodelijke ziekte Aujezky bevatten dus beter NIET meer geven!
Ivana
11 jaar geleden
Botten moeten ongekookt zijn. Door botten te koken versplinteren ze. Dat geldt niet alleen voor kippenbot, eveneens voor andere botten. Kijk bij mergpijpjes uit, dat de onderkaak van de hond groter is dan het gat van mergpijp, anders schuift deze misschien over de onderkaak (kleine honden vooral) en moet hij worden los gezaagd.
Rauwe botten bevatten veel calcium,fosfor ijzer en koper!

Tips over botten:
Het voeren van vleesbotten geeft een klein risico op ongelukjes. Wil je het risico zo klein mogelijk houden, let dan op de volgende regels:
- Geef niet teveel bot in een maaltijd, want dan kan de ontlasting te hard worden en dat kan leiden tot verstopping. Het verschilt per dier hoeveel bot hij kan hebben.
- Knip vleugels in, omdat het knikje voor problemen kan zorgen
- Geef nooit verhitte botten, deze splinteren.
- Geef geen vleesbotten van varken, omdat varkensvlees de dodelijke ziekte Aujezky kan bevatten.
- Bij twijfel of het vleesbot te hard is, kun je er met een snoeischaar in knippen. Krijg je het bot makkelijk door, dan is het geschikt om te voeren.
- Blijf er altijd bij als je dier vleesbot eet. Als je dier zich verslikt, voer dan de Heimlich-methode uit.

Vleesbottenlijst hond
Bij twijfel, doe de snoeischaartest: als je het vleesbot met de snoeischaar kunt doorknippen, dan is het geschikt om te voeren.

1. Makkelijkst
Geschikt voor beginners, pups (en alle andere honden)

Kippennek – pas op bij schrokkerige honden, die kunnen de nekken in 1 keer opslokken zonder te kauwen. Problemen kun je voorkomen door de kippennek plat te slaan, dan komt hij niet gauw vast te zitten in de slokdarm, of door de nek vast te houden met een washandje en de hond er op die manier aan laten kauwen. Bij pups van grotere rassen kun je het beste vleesbotten ‘groter dan de bek’ geven.
Kwartelkarkas
Duifkarkas

2. Zacht en makkelijk verteerbaar
Geschikt voor alle honden

Kipkarkas - let op, biologische kipkarkas is een stuk harder dan kipkarkas uit de bio-industrie
Kippenvleugels – knip vleugels in bij de bocht, om te voorkomen dat deze vast komt te zitten in de slokdarm, of verbrijzel 'm met de hamer
Parelhoenkarkas
Eendkarkas
Eendenrug
Eendennek
Konijnkarkas
Konijnenvoorbenen
Zalmkop en zalmstaart – zalmkop is wel iets harder, maar worden vrij makkelijk verteerd.

3. Iets harder
Als de botten uit de eerste twee categorieen goed verteerd worden, kun je ook deze botten proberen.

Fazantkarkas
Patrijskarkas
Wilde konijnkarkas
Wilde eendkarkas
Hazenvoorbenen
Kippenpoot
Kippenrug
Konijnen- en hazenkopjes
Kalkoennek – de nekwervels kunnen scherp zijn
Eendenbout
Ribben van jonge grazers (lamribben, kalfsribben, etc) - voer het liefst meerdere ribben aan elkaar, zeker als je niet zeker weet of je hond op een enkele rib goed kauwt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Compleet antwoord. Plus dus.
De ziekte van Aujezky zou in Nederland niet meer door varkensvlees worden veroorzaakt, omdat varkens hierop gekeurd worden (info van het slachthuis).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai Ivana, ik geloof je natuurlijk meteen! Mijn slager zei dat schenkel ongezond is voor honden,hij heeft deze ziekte niet specifiek genoemd,ben helaas vergeten waarom wel blos ;-(
Zal het v/d week nog eens vragen en houd jou/jullie op de hoogte!