hoe kan ik een oude hond(6 jaar) een nieuw trucje leren?

ik heb mijn honden nooit echt iets geleerd. ik wil graag weten hoe ik mijn hond dus een nieuw trucje kan leren zoals geef poot en zit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Het zal wat langer duren,maar het kan wel
Vaak moet je eerst wel wat afleren
Onze hond geeft ook geen poot maar wel als je vraagt om een poot een kus (likje)
Dat zou je dan eerst moeten afleren
(dit even als voorbeeld)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Ik snap dat 'afleren' niet. Je kunt een hond toch iets bijleren zonder iets anders te verwijderen?
Als je 'een likje' als 'geef een poot' hebt benoemd, dan geef je een ander commando voor het poot geven.
Je kan een hond heel makkelijk iets leren. Als jij wilt dat je hond jou een pootje geeft, zorg je dat je een handje met lekkers bij de hand hebt. Vervolgens laat je hem/haar zitten en pakt zijn poot, en zeg er duidelijk bij "poot" en geeft hem iets lekkers. Als je hier even voor gaat zitten en het steeds herhaald, zal de hond het woord "poot"associëren met het lekkers dat hij krijgt en zal uiteindelijk zelf zijn poot aan je geven. Met bv Zitten gaat het Zo; Je pakt iets lekkers en houdt het voor de neus van de hond. je laat je hand met lekkers, via zijn kop terwijl hij probeert het lekkers te krijgen naar boven , zodat hij wordt gedwongen te gaan zitten. Als hij zit, zeg je duidelijk "zit" en geeft hem zijn lekkers. Je kan het ook leren door de hond op zijn achterste te drukken naar de zitstand, op het moment dat hij zit zeg je duidelijk "zit" en geeft hem weer het lekkers. Ook als je ziet dat hij gewoon naast je gaat zitten, kan je op dat moment het commando "zit"geven, en hem het lekkers doen. Honden leer je alles met lekkers, in ieder geval de meest voorkomende commando's zoals zit lig/ af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Anne. Ik wilde hetzelfde gaan antwoorden.
Ook "oude" honden kan je goed dingen leren.
Met lekkers. Alleen, je zegt, dat je de hond ook op zijn achterste kan drukken om hem te laten zitten.
Ik deed dat oo, maar op de club waar ik later kwam, zeiden ze dat dat pijnlijk was voor de hond.
De truc met het brokje voor de neus omhoog is dus beter.
Een hond die nog tot spelen bereid is kan je alles nog leren. 6 Jaar is voor geen enkele hond oud. Met 7 jaar is een middelmaat hond op zijn top, pas daarna treden verouderingsverschjnselen op. Maar dat zegt nog niets over trainingsmogelijkheden. Misschien gaat het wat langzamer, maar ook in dit geval gaat het sneller naarmate de hond er meer plezier in heeft en dat hangt voor een groot gedeelte van de baas af. De wijze waarop je de leerstof brengt is zeer belangrijk. En geduld, veel positief geduld.

Toegevoegd na 2 uur:
Zie verder bij reactie.
Ivana
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Bij de antwoorden wordt vaak gezegd dat je een hond snoepjes als beloning moet geven. Niet iedere hond vindt een snoepje de hoogste beloning. Soms is het de herhaling van iets leuks (bijvoorbeeld nogmaals de bal gooien) waar de beloning uit bestaat. Soms is een aanmoediging een veel grotere beloning. Een versnapering aangereikt uit gewoonte is geen beloning. Het is het enthousiasme waar een hond warm voor loopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal Ivana;-)