Wie heeft er goede dieetsuggesties voor een kat met een onduidelijke allergie?

Twee jaar geleden hebben wij een nieuwe volwassen rode kater van ongeveer 6 jaar oud gekregen. Ik vond hem niet supermooi in zijn vacht zitten, en na helemaal bij ons gewend te zijn, zijn er gezondheidsklachten. Hij heeft constant een beetje zweertjes bij zijn bek en hij zit niet zo mooi in zijn vacht als zou moeten. (geen mooie glans). Verder heeft hij sinds kort ook last van jeuk/korstje op zijn rug. Hiervoor probeer we hem zo zorgvuldig als mogelijk te ontvlooien. (en ontwormen uiteraard)
We zijn naar de dierenarts geweest (vaak) en er is ook een bloedonderzoek gedaan. Het enige wat daar uitkwam is dat hij misschien een lichte allergie heeft, verder geen nare dingen als FIV of iets dergelijks.
Nu krijgt hij al enkele maanden vreselijk duur hypoallergeen voer van Hill's, (het is een joekel van ruim 6 kilo die stevig eet ) maar we zien geen verbetering.

Heeft er nog iemand suggesties?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
heb je carnibest voor diabeten al eens geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, alleen Hills. Hoezo carnibest voor diabeten?
Rieneke1
11 jaar geleden
carnibest is een komplete versvoeding uit de diepvries.
de versie voor katten met diabetes is graanvrij.
katten met een voedselallergie doen het er vaak goed op.
ook verder is het kwaliteitspul zonder toevoegingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, bedankt!

Het beste antwoord

Ook wij hebben een stevige rode kater van inmiddels 11 jaar oud.
Hij heeft precies hetzelfde als wat jij beschrijft.
Wij hebben bijna alles geprobeerd, maar het enige dat hij verdraagt zonder huidallergie te krijgen is inderdaad de hypoallergeenvoer van Hill's.
Wat wij extra hebben voor onze kat, zijn speciale prednison tabletjes. Op doktersadvies. Hij krijgt om de dag een kwart tabletje, en dat helpt echt supergoed.
Wel in combinatie met het voer.
Verder mag hij echt niks anders eten dan dat.

Wat bij onze kat niet hielp, maar waar andere katten nog wel baat bij kunnen hebben is paardenvlees of lamsvlees.
Dat zou je kunnen proberen.

Ook kun je met de dierearts overleggen of je de prednison zou kunnen proberen in combinatie met gewoon voer.

Kortom: Je kunt het een en ander uitproberen, en kijken of het wat oplevert dat minder geld kost.

ps: de Prednison tabletten zijn heel goedkoop: Een pakje van 20 tabletten kost 8 euro, en daar doet onze kat maanden mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We moeten nog even aan het dieetvoer, om oorzaken te kunnen uitsluiten. Als blijkt dat het een voedselallergie is, mag hij aan de pretnison. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...prednison

Andere antwoorden (1)

- Neem contact op met de vorige eigenaar: wat at hij daar?
- Ga over op natuurlijk voedsel, met een minimum aan kunstmatige toevoegingen.
- Kijk eens naar zijn omgeving: ligkleedjes, vlooienbandjes (of druppels) kunnen ook reacties geven, rooft hij schadelijk eten in de buurt (wordt hij bijgevoerd door een lieve buurvrouw?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk voedsel is een heel goede optie. Kijk maar eens rond op: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?board=13.0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de oude eigenaar kreeg hij Alexis (aldi). Maar toen we hem kregen vond ik hem er al niet optimaal uitzien. Ik kwam er ook al snel achter dat hij enorm wormen had. Bij ons werd er whiskas geserveerd, met soms een stukje vis oid, maar nu zitten ze dus aan de Hills. Hij kan de tuin niet uit, dus er wordt niet bij derden gesnackt.