Als je bij de dierenarts je hond laat inslapen, mag je die dan vasthouden?

Of móet de hond dan op een operatietafel liggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een tip.....dat zal de dierenarts je vast wel vertellen, maar als jij je hondje op schoot zou hebben, dan moet je even een handdoek onder het achterwerk leggen, want een dier kan alle urine en ontlasting laten lopen op het moment dat zijn hart stopt.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie tip.. dank je..
Kimath
11 jaar geleden
Bij ons kwam de dierenarts thuis, omdat onze hond zeer bang was voor de dierenartspraktijk.
Hond kon inslapen op zijn eigen kussen in de hal, met ons er bij. Was erg prettig, ondanks de uiteraard vervelende situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat mag. Mijn hondje (16 geworden!) Was op mijn schoot mee naar huis gegaan.. Daar is ze ook dood gegaan. Op ons tempo. Dierenarts was eigenlijk al gesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Anna,inmiddels weet je door alle antwoorden en reacties al dat het helemaal mag gaan zoals voor jullie het minst erg is daarom rest mij alleen nog om jullie héél veel sterkte toe te wensen!
Hartelijke groetjes van vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ouders zijn dierenarts en die zullen altijd met de klant overleggen wat zij het fijnste vinden. En ik denk dat elke dierenarts dat wel doet. Sterkte met je hond!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in overleg met de arts heb ik ook mijn hond op schoot laten slapen en afscheid te nemen toen hij sliep daarna vroeg de dieren arts of ik weg wilde gaan en heeft hij zijn laatste prik gehad ,daar ben ik dus niet meer bij geweest gewoon om dat ik het niet aan kon om mijn trouwe vriend te zien sterven maar voor mij was het een mooi afscheid Toegevoegd na 1 minuut:
wens jullie veel sterkte ,want ik weet je hebt er hart zeer van
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heb ik 3 keer meegemaakt,een gruwelijke aangelegenheid althans omdat de emotionele band tussen hond en zijn baas moet worden verbroken omdat de hond geen eeuwig leven heeft.
De eerste keer zijn we in de praktijk geweest maar dat vond ik geen pretje omdat dit gewoon in een hoekje gebeurd dus totaal geen privacy,wel was de hond heel snel overleden. Waarna wij met onze overleden hond (een collie) in de auto naar huis moesten om deze in onze tuin te begraven. Hierna hadden wij 12 jaar later een andere collie die inmiddels zo verzwakt was dat hij meteen insliep,dat keer is de arts thuis gekomen wat prettig is omdat je niet met een dood dier hoeft te gaan rijden. De laatste keer nu 2 jaar geleden was ook thuis toch ook minder geslaagd omdat de hond toch kennelijk een sterk hart had omdat er 3 injecties nodig waren eer hij de geest gaf. Wij mochten de hond vasthouden alleen bij de eerste hadden we een muilkorf nodig omdat deze erg agressief was en hapte naar alles en iedereen om hem heen. Althans een goede dierenarts maakt hier tijd voor en zal dit bij je thuis komen doen rekening houden met jou wensen omdat dit natuurlijk een zeer emotionele aangelegenheid is.

Het beste antwoord

Het makkelijkst is het als de hond op de onderzoektafel ligt. Dat is die tafel, waar je je hond ook op zet voor onderzoek bijvoorbeeld.
Maar als je met de dierenarts overlegt, dat je het anders wil, dan zal dat vast wel kunnen.
En natuurlijk mag je je hond vasthouden! Juist in die momenten is het zo belangrijk, voor jou èn je hond, om innig contact te hebben!
Als je dit binnenkort te wachten staat: heel heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om de hond van mijn broer, die is er heel verdrietig van. Ik ben zelf niet bij het inslapen, maar het is mijn pleeghond (ik pas 4 dagen per week op hem sinds dat ie een pilot was), dus ik ga ook wel een traan laten
:'(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds dat ie een puppy was natuurlijk.. damn you, autocorrect..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeeeeeeel naar.... heel veel sterkte, nogmaals! Bedankt voor de +jes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn broer heeft Tricky vastgehouden en hij is rustig heengegaan..

Andere antwoorden (5)

Je mag precies doen wat je zelf wilt. Een goede dierenarts vraagt ook wat je wilt. Mijn dierenarts kwam thuis en ik heb mijn hond vastgehouden. Later stond de dierenarts mijn man te troosten omdat hij zo verdrietig was.
Bespreek het gewoon met hem wat je graag wilt.
Ivana
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Dat vind ik heel erg voor jullie, want dan duurt het verdriet ook veel langer. De beelden van het afscheid blijven je dan voortdurend achtervolgen.
Onze dierenarts heeft ons ook verteld (van te voren) waar we op moesten letten om het juiste tijdstip van afscheid te kunnen bepalen. Toen het eenmaal zo ver was heeft hij pijnstillers gebracht en gezegd dat we al onze volwassen kinderen de kans moesten geven afscheid te nemen. Hij verzekerde ons dat ze met de pijnstillers niet meer zou lijden en gaf ons 24 uur de tijd.
Alle kinderen kwamen stuk voor stuk langs en de volgende dag is ze ingeslapen terwijl alleen mijn man en ik, met de dierenarts, erbij waren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
top, ivana: wat een zeer bijzondere dierenarts moeten jullie hebben, dat is wel héél "klantvriendelijk"!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, heel mooi, dat meen ik. Maar toch vraag ik me af hoe hoog de rekening was, want dat kan toch aan het verdriet bijdragen.
Ivana
11 jaar geleden
88 euro
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
blijft top! deze dierenarts is dus óók mensvriendelijk!
De meeste dierenartsen zullen het het dier en de eigenaar zo gemakkelijk mogelijk willen maken, als de eigenaar het dier vast wil houden, zal daar in de meeste gevallen geen bezwaar tegen zijn, dus gewoon vragen aan je dierenarts, bij de onze mocht het wel. Maar er kunnen natuurlijk altijd redenen zijn voor de dierenarts het niet te kunnen toestaan in bepaalde gevallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat mag :) ken een aantal mensen die hun huisdier gewoon vast mochten houden tijdens het in laten slapen. heb nog nergens gehoord dat dat niet mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze hond lag op de onderzoekstafel.
Een laatste controle en overleg met ons, wat te gaan doen.
We moesten zelf de beslissing nemen.
Er werd alle tijd voor genomen.
Voor je hond en voor je zelf is het fijner hem vast te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik wens je veel sterkte.

ja natuurlijk mag je je hond vasthouden, zolang als je wilt.
lang geleden heb ik mijn hond naar de dierenarts moeten brengen voor de laatste keer en toen geteld dat hij nog 17 keer adem haalde na de laatste spuit, bizar dat ik dat nog weet.

alle antwoorden en adviezen zijn wel compleet, denk ik, het enige wat ik toch wil toevoegen is dat bij mijn dierenarts de mogelijkheid bestaat om in een andere kamer ( de operatie- kamer ) apart afscheid te nemen met eerst de inslaapinjectie en daarna de laatste injectie, en dat je daar dus zo lang kunt blijven zitten/afscheid nemen als je wilt.
als je naar buiten gaat met rode ogen en een zakdoek in de ene hand en de riem en halsband in je andere hand, dat is naar, maar hoort er bij.
de tijd krijgen en apart kunnen zitten vind ik bijzonder attent èn belangrijk, nogmaals sterkte!