Waarom groeit mijn kitten niet?

Mijn kitten is inmiddels ruim 4 maanden oud. Toen ze 8 weken oud was woog ze 500 gram, nu, ruim 2 maanden later, weegt ze 600 gram. Ze heeft vlooien gehad, die zijn nu al een poosje weg, en ze is ontwormd. En nog is ze zo klein, ik weet niet wat ik er tegen moet doen. Ze is ook nog eens een Maine Coon (half korthaar, half langhaar), dus een vrij grote kat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard moet je zo spoedig mogelijk naar de dierenarts! Ik me af of je daar sowieso al eens bent geweest en of jij je,voordat je besloot een kitten te nemen, wel hebt verdiept in de verzorging,ontwikkeling,gezondheid enz. van een kat?

Het beste antwoord

jouw kitten heeft duidelijk een groeiachterstand.
bij de geboorte wegen ze rond de 100 gram, en vervolgens hoort daar wekelijks 100 gram bij te komen.
een kitten van 4 mnd zou dan ook rond de 1900 gram moeten wegen.
je geeft verder geen info over hoe ze het verder doet, maar ik vind dit sowieso zorgelijk.
mijn advies is naar de dierenarts te gaan met de kleine, wij kunnen hier verder geen zinnig woord over zeggen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Bij raskittens geldt dat ze pas met een minimaal gewicht van 1400 gram de moeder (het nest) mogen verlaten. Dat is op een leeftijd van 14 weken.
Plus Rieneke
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Het enige goede antwoord dat gegeven kan worden,andere antwoorden en zeker speculaties hebben totaal geen zin!!!
@Ivana,goede en duidelijke toevoeging!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze komt niet bij n fokker weg, maar bij mijn schoonzus die haar zat was. Even n leuk verjaardagscadeautje dacht ze. Ik was er aan de ene kant niet blij mee, ze heeft ook totaal geen opvoeding gehad en is opgegroeid in een konijnen(!!!)kooi. Bovendien geef je naar mijn mening geen kat waar je van af wilt als cadeau, maar goed. Ze was er redelijk slecht aan toe, vandaar dus dat ik zo vaak voor controle naar n da ging. Het enige wat haar ooit mankeerde waren pusoogjes vanaf dat ze n week of 1 was, was ze toen ze bij ons kwam ook bijna gelijk af, en dus vlooien die wat moeilijker waren aan te pakken maar alsnog kwijt geraakt
Rieneke1
11 jaar geleden
wat ontzettend sneu voor het beestje.
ben blij dat ze bij jou terecht is gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Mosh,ik kan me goed voorstellen dat je het een raar verjaardagscadeau vindt maar net als rieneke ben ik blij dat ze nu bij jou is! Helaas was je vraag niet duidelijk genoeg waardoor je oa van mij,botte reacties hebt gekregen. Ik biedt je bij deze mijn excuses aan want je doet echt heel goed je best met dit poesje daarom nu mijn complimenten en een duim voor je vraag! Ik hoop voor jou en je kitten dat ze helemaal gezond wordt!
Groetjes, je mededierenvriend vlindertje

Andere antwoorden (3)

Je had toen ze 8 weken oud was al aan de alarmbel moeten trekken. 500 gram is namelijk veel te weinig voor een kitten van 8 weken. Zoek er zo snel mogelijk een DA mee op om het probleem te bespreken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze was iedere week als kitten bij de dierenarts. Er was niks mis met haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dierenarts had al lang moeten zien dat het dier een achterstand had qua gewicht. Hij of zij had het op z'n minst kunnen aankaarten dat het gewicht in de gaten moest gehouden worden. Ik zou zeggen, trek daar je conclusies uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mosh,wanneer ben je voor het laatst met haar naar de dierenarts geweest? Inderdaad,net wat Daki zegt,vreemd dat de arts je daar niet op gewezen heeft!
Misschien het overwegen waard om naar een andere dierenarts te gaan?!
Wacht ajb niet langer met een bezoek aan de arts!!
Ik wens jullie beiden heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daki ik was je + vergeten,bij deze alsnog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ging ook om die reden naar de arts. Er zijn bij 2 verschillende dierenartsen onderzoeken geweest, ook van t bloed, en alles was verder prima. Ze is alleen klein zeiden ze. Laatse x dat ik ben geweest was afgelopen maandag.
Misschien heeft ze toch een achterstand door die vlooien. Als ze genoeg eet, en speelt zou ik me niet druk maken. Hou er rekening mee dat katten veel slapen, zeker jonge, maar wakker is toch wel echt wakker. Is ze dat niet dan toch nog eens naar de dierenarts
11 jaar geleden
Zoals al eerder gezegd naar de dierenarts. Bij zo'n groeiachterstand kun je o.a. denken aan FIP, een besmettelijke buikvliesontsteking die het kitten van zijn moeder kan hebben doorgekregen. Je ziet dan een kitten wat heel slecht groeit en uiteindelijk langzaam wegkwijnt en zal sterven. Helaas komt deze ziekte nogal eens bij raskatten voor die vooral bij fokkers vandaan komen doe veel katten hebben, maar helaas kan het ook gewoon bij verstandige fokkers voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar de dierenarts is uiteraard goed maar verdere speculaties over wat voor ziekte het misschien zou kunnen zijn vind ik persoonlijk zinloos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je zinloos vinden, maar helaas heb ik als paraveterinair (al 20 jaar) dit al heel veel mee gemaakt. 9 van de 10 keer zit er een virale ziekte achter zoals FIP, Felv enz. Zeker heel belangrijk om er mee naar de dierenarts te gaan!! Want het is besmettelijk...
Rieneke1
11 jaar geleden
fip is niet besmettelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Indy123,ik snap je reactie niet want ik zeg HEEL duidelijk bij reacties dat het WEL belangrijk is om zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan maar daarnaast zeg ik dat speculeren zinloos is omdat niemand van een afstand kan zien wat dit poesje mankeert! @ rieneke,als ik de bronnen over FIP lees zijn de meningen verdeeld of het wel of niet besmettelijk is,er worden nog onderzoeken naar gedaan. "Als"dit poesje FIP zou hebben zou het beestje flink ziek moeten zijn en dat lees ik niet in de vraag!
Rieneke1
11 jaar geleden
vlindertje, het coronavirus is besmettelijk, fip niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas is FIP wel besmettelijk, de Nederlandse benaming is ook besmettelijke buikvliesontsteking, niet alle katten krijgen het en degene die het krijgen hoeven niet ernstig ziek te worden als hun afweer goed is, maar helaas gebeurt het wel dat andere katten in hetzelfde huishouden aangestoken worden. De FIP katjes die ik gezien heb worden pas in een later stadium ernstig ziek en kwijnen weg. Meestal rond de 5 - 6 maanden, maar ook wel eens nog later gezien. Maar zodra we een kitten met zoveel groeiachterstand in de praktijk krijgen is het wel het eerste waar we aan denken. Helaas is de diagnose moeilijk te stellen, omdat het een corona virus is en heel veel katten zijn ooit tegen een onschuldige coronavirus aangelopen en hebben daar antistoffen tegen. Het is dus niet met een bloedtestje te bewijzien. Alleen bij natte FIP (waarbij er gelig vocht in de buik zit) is de diagnose wel met bijna 100 % zekerheid te stellen. Maar goed, dit was even een technisch antwoord op jullie vragen, voor de TS is het gewoon belangrijk dat ze langs de dierenarts gaat en als ze dat nog niet gedaan heeft vraag ik me af waarom niet?
Rieneke1
11 jaar geleden
die benaming is gegeven toen nog werd gedacht dat het besmettelijk was, inmiddels is gebleken dat het coronavirus besmettelijk is; fip niet.
katten die fip krijgen zijn helaas ten dode opgeschreven; genezing is niet mogelijk.
het kan dat meerdere katten in een huishouden fip ontwikkelen; bij onderzoek blijkt het dan om verschillende coronastammen te gaan; niet besmettelijk dus.
in wat voor stadium ze ziek worden hangt er vanaf of het natte fip of droge fip betreft.
bij natte fip is het snel gebeurd, terwijl droge fip gerust een aantal maanden kan aanslepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Indy123,ik snap sowieso al niet waarom ze al niet véél eerder aan de bel getrokken heeft,vandaar mijn reactie onder haar vraag!
@rieneke, van het coronavirus wist ik,wat betreft FIP zag ik dat ik bij een bron van 2003 had gekeken,bij 2012 staat inderdaad wat jij hierboven beschrijft! Excuus voor mijn dwarsigheid :-(ik wil altijd,indien mogelijk,zekerheid!
Rieneke1
11 jaar geleden
vlindertje, ik vind je niet dwarsig hoor.
het is een rotziekte waar nog veel onduidelijkheid over bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik.ben al eerder bij n dierenarts geweest, ze heeft toen n bloedonderzoek gehad en daaruit bleek dat er niks mis was