Wat is dit voor aanslag in het badje van onze parkiet? (zie foto)

In het "badje" van onze grasparkiet zit sinds enige tijd aanslag op de bodem. Op de foto is het lastig te zien, maar in werkelijkheid is het groen van kleur. Ik vermoed zelf dat het een soort alg of misschien schimmel is, maar wat is het precies? Is het schadelijk voor het diertje? En hoe kan ik een en ander op een diervriendelijke manier schoonkrijgen? Het bovenstuk kan niet verwijderd worden, dus dat maakt het nog eens extra lastig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Wij maken het schoon met heet water en citronella, fris en het ontsmet ook nog iets. Tuurlijk de oplossingen kunnen ook, maar het is wel zaak het schoon te houden, want het is idd schimmel, algen zijn bruin of groen. Wat er inderdaad in drinkflesjes zit. Beter dan heet water met zand te gebruiken is met rijst en heet water. Zand schuurt en dit gaat tenkoste van de fles , deze wordt ook ruw en de algen die je eigenlijk blijft houden krijgen nog beter houvast op de binnenkant van de fles. Wel zal je in dit soort badjes op een gegeven ogenblik kalk aanslag krijgen, daar is bijna niets tegen, ja je zou anti kalk kunnen proberen. Succes en wees blij dat je geen nijlpaard als huisdier hebt en daar het zwemgedeelte van moet schoonhouden ;-)

met vrolijke groet, Gajes

ps, in de vaatwasser wordt wel het doorzichtige bovenkantje eerder mat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bakje 1 keer per week in de vaatwasser.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bak heeft nog de n

Toegevoegd na 8 minuten:
er ging iets mis omdat ik nog moest inloggen... Ik zou dit zelf oplossen door het badje een tijd, bv. een half uur te laten weken in schoonmaakazijn. Je hebt deze met geuren, bv. citroen. Dan zul je zien dat de aanslag, verkleuringen zijn verdwenen. (Wel goed naspoelen met schoon kraanwater).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Wat bedoel je?
Amadea
11 jaar geleden
Maar wat wou je nou schrijven met de n, CME?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De bak heeft nog de 'nodige' aanslag"... wilde ik schrijven maar liet het na inloggen achterwege..., Amadea,
heb je iets aan wat ik je aanraadde?
Amadea
11 jaar geleden
Die vraag is vermoedelijk voor Anna85 bedoeld?
Volgens mij is dat alg. Het lijkt op de alg die we ook wel eens vinden in het drinkflesje van de cavia's.
Als het een hard plastic bakje is die verwijderd kan worden kan hij gerust mee de vaatwasser in, dan heb je ook meteen alle bacteriën gedood.
Als hij niet mee de vaatwasser in kan, of hij kan niet tegen hitte kun je hem ook 'gewoon' afwassen met afwasmiddel. Wel goed naspoelen dan.
Voor flesjes met algaanslag erin kun je zand gebruiken (deze kan je niet goed van binnen afwassen), of als je het bakje af kan sluiten is dit ook nog een optie. Doe wat (heet) water in het flesje/bakje, doe er wat zand bij en schudden maar! Mijn ervaring zegt dat heet water beter werkt dan koud.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk is het kalk en etensresten.
Leg het eens een nachtje in een bakje azijn,
waarschijnlijk kun je het daarna zo wegvegen.
Dan goed naspoelen.
Succes