waarom plast onze kat in huis?

Wij hebben 2 katten (vrouwtjes). De ene plast in huis en de andere doet het keurig op de kattenbak. De kat die in huis plast was er eerder dan de andere. Waarom plast ze in huis en wat doe ik eraan om dit te voorkomen?
De kattenbak is altijd schoon dus daar kan ze ook op gaan zitten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/zoek?q=kat+plast
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh ik zal het even doorspitten. bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welcome ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou een vorm van protest kunnen zijn. Als hij vaste plasplekken heeft maak die dan goed schoon en sproei er vervolgens een sterke parfum tegenaan. Het klinkt misschien vreemd maar daar kan hij niet tegenop en zal zijn dominantie/protestplas op die plek staken (of gaat een nieuwe plasplek zoeken.) Dit werkt goed tegen sproeikaters die wel vaste plekken hebben. Straffen van de kat heeft geen enkele zin, behalve als je ze betrapt tijdens hun actie. De plek regelmatig met parfum blijven besproeien.

Het beste antwoord

Het kan best zijn dat de kat die er eerder was haar grondgebied wil afbakenen en ze ziet de nieuwe kat als een indringer, want dit was en is voor haar gevoel, haar terrein. Dit doet ze door haar geur af te zetten. Het is bekend dat katers dit doen, maar waarom zouden poezen dit instinct ook niet hebben? Het kan ook zijn dat ze daarom niet op de kattenbak wil, omdat de geur (aanwezigheid) van de andere kat er hangt. Misschien gaan ze samen op een bak als de oudere kat de nieuweling geaccepteerd heeft.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus, ik hoop het zo, ik doe haar niet weg, maar of het werkt?
De nieuwe kat is een jaar jonger dan haar. Ze spelen wel samen, maar plassen, ho maar.
amc
14 jaar geleden
Het is al een heel goed teken dat ze samen spelen. Vaak blazen ze naar elkaar als de nieuwe dominant is zeker. Het gaat meestal goed hoor,vooral als de oudere kat niet te oud is, anders wordt ze alleen maar chagrijnig door zo`n jonge druktemaker. Ik zou gewoon een nieuwe bak speciaal voor de oudere op de plek neerzetten die ze altijd gewend was en de bak waar de nieuwe kat op gaat op een andere plek. Misschien pikt de oudere kat haar vertrouwde plek weer op en gaat nu wel op de bak waarin alleen haar geur hangt. Al maak je nog zo goed schoon, die katten blijven de geur van de andere kat ruiken.

Andere antwoorden (6)

Er kan verschillende oorzaken hebben kijk hier.
http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl/NVU%20site/Help,_mijn_kat_plast_in_huis.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel, ga ik ook door spitten.
Dit probleem ken ik.
Ze willen niet samen in een kattebak (door de geur )
2de bak geplaats en het probleem was( bij mij )opgelost
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
altijd eerst een medische oorzaak uitsluiten!
vang even een plasje op en laat dat nakijken.
verder is een bak voor twee katten te weinig.
de regel is; het aantal katten plus een, dus je hebt drie bakken nodig.
de bakken moeten op een rustige plek staan, niet bij elkaar, en ook niet in de buurt van hun eten en drinken.
verder zou je een feliway verdamper in gebruik kunnen nemen, om de kat een veilig thuis gevoel te geven.
maak de plasplekken goed schoon, zodat ze niet de neiging heeft er nogmaals overheen te gaan.
je hebt daar speciale middeltjes voor, zoals stalfris, ecodor, en hg alle nare geurtjes weg, maar je kan ook gewoon eerst met biotex groen reinigen (even goed laten inwerken) en daarna met schoonmaakazijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Het is weer helemaal compleet. +1
Volgens de kat, poets je teveel waardoor ze telkens opnieuw haar territorium moet afbakenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste is het mogelijk dat er een medishe oorzaak aanwezig is, zoals blaasontsteking, overmatig blaasgruis, nierfalen, nierfalen of suikerziekte. De kat is onrustig, drinkt veel, plast moeilijk en/of kleine beetjes, loopt vaak naar de kattenbak en de urine kleurt bruinrood. Niet alle symptomen zijn altijd zichtbaar. Bij twijfel een urinemonster opvangen en bij de dierenarts laten testen.
De kattenbak op de juiste plaats neerzetten. Dat wil zeggen;niet bij eten of drinken en op een rustig plekje dus bijvoorbeeld niet naast de wasmachine of iets dergelijks. De kattenbak moet ten alle tijde goedbereikbaar zijn.
Veranderen van kattenbakstrooisel kan zowel oorzaak als oplossing zijn. Liever geen geparfumeerde grit, daar houden katten niet van. U kun ook zand gebruiken. Een flinke laag in de kattenbak strooien zodat de kat de ontlasting goed kan begraven.
Gebruik geen gewone schoonmaakmiddelen, dit stimuleert alleen maar! Ook geen bleekmiddel of ammoniak, dit vinden katten juist een aantrekkelijke geur. Maak de plaats schoon met heet water en spray/sprenkel daarna de plek met schoonmaakalcohol. Citronellageurtjes kunnen daarna eventueel nog ingezet worden, katten hebben daar een hekel aan. Leg plastic of aluminiumfolie neer op de plaatsen waar de kat poept of plast, katten houden er niet van om daar op te lopen.

Wanneer u geen raad meer weet, neem dat contact op met uw dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De andere kat wil zijn eigen territorium afbaken en zoekt ook aandacht. Je moet nu immers de aandacht verdelen over 2 katten, hij kan dus ook plassen in huis omdat ze aandacht wilt, en negatieve aandacht is óók aandacht.