Hoe leer ik mijn hond het blaffen af?

Als wij weggaan, blaft de hond. Ook als we 's avonds naar boven gaan om te slapen zit hij beneden te blaffen. We hebben vanalles geprobeerd. Radio aan, lamellen dicht, lamellen open...Iemand nog tips? Ik heb er zelf geen last van maar de buren wel
(ik weet niet of t uitmaakt, maar het is een Jack russel reutje van bijna 6 jaar)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.6K

Antwoorden (11)

Ik heb Martin Gaus dat zien oplossen door een aantal keren een stukje ketting tegen 't achterwerk te gooien, zodra de hond blafte. Na een aantal keren was 't blaffen over. Of dat hier van toepassing kan zijn, weet ik niet zeker... Wellicht kan je 't ook doen als je er wel bij bent, en leert ie 't tegelijkertijd óók af als je er dan niet meer bij bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het overmatig blaffen te stoppen is het dus erg belangrijk dit gedrag in ieder geval nooit te belonen. Maar wat moet u dan wel doen?

Terechtwijzen: Uw hond moet weten dat zijn gedrag niet gewenst is. U kunt korte commando's gebruiken, zoals ¨Foei¨,¨Stil¨ of ¨Stop¨ voor uw probleemblaffer. Zorg ervoor dat u de aandacht van uw hond heeft voor u het commando gebruikt. Het is ook belangrijk dat hij ophoudt met blaffen wanneer u het commando zegt, zodat u hem weg kunt slepen van wat zijn blaffen veroorzaakt terwijl u het commando herhaalt.

Rekening houden met de omgeving van uw hond, aangezien dingen als luide actie films hem naar de rand drijven en dan wordt elk excuus om te blaffen aangegrepen. Kalmerende omgevingen helpen uw hond tot rust te komen en zorgen ervoor dat hij niet bij het minste of geringste gaat blaffen.

Negeren: Als een jonge hond aan het blaffen is vanwege verlatingsangst negeer hem dan tot hij ophoudt met blaffen. Ga naar hem toe als hij stil is en geef hem een compliment. Dit zorgt ervoor dat hij leert dat hij niet zou moeten blaffen. Als u naar hem toegaat terwijl hij blaft dan legt hij de link tussen het blaffen met uw aanwezigheid. Hem laten stoppen met blaffen wordt dan erg lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een heel effectieve maar ook nare manier is om het blaffen af te leren is een anti-blafband om te doen. Elke keer als de hond blaft krijgt hij een schokje = straf.
Ik weet dat er mensen zijn die dit misschien dierenmishandeling vinden maar het werkt wel. Dus als laatste redmiddel wellicht???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dacht ik al, dat heb ik ook wel eens!
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, een antiblafband is niet fijn voor de hond. Aan de andere kant: als je moet kiezen tussen hondenmishandeling en burenmishandeling, dan toch liever het eerste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig heb ik een rustige hond maar als hij een jankert of blaffert zou zijn dan ben ik de eerste die zo'n ding koopt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom doemt de vergelijking met kinderen een tik voor 't achterwerk geven bij me op...
;)
Cryofiel
14 jaar geleden
@jelle, ik ken mensen die direct naast zo'n nachtblaffer wonen. Geen pretje. Hoe zou jij het vinden, als je buren de hele nacht muziek opzetten waar jij niet van kunt slapen? Dan kunnen ze uitleggen wat ze willen, jouw nachtrust wordt er niet beter op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 4 jaar naast buren gewoond met een jank en blafhond. Ik kan je zeggen dat dat een ramp was en tot grote stres heeft geleid bij mij.
Ook al waren het aardige mensen ik werd gek van die hond.
Opvoeden bij kinderen kun je misschien vergelijken met het opvoeden van een hond mbt straffen en belonen maar ik laat mijn kinderen niet uren alleen thuis de buren terroriseren...
Het is een hondonvriendelijke manier maar helpt wel; blafband.

De meninge of dit dierenmishandeling is of niet zijn verdeeld.

Maar ja, je hond trainen en iedere keer je bed uit moeten om hem/haar een tik op de billen te geven schiet ook niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jack-Russels zijn enorm intelligente honden(ik heb er twee)en ik heb ze heel veel geleerd met de clicker.Een clicker is een heel klein apparaatje(zie afbeelding)waarmee je eenngeluid kunt maken.Het is een manier om gewenst gedrag te corrigeren en ongewenst gedrag ook zonder te straffen.Je kunt er bij de dierenspeciaal zaak een kopen voor een paar euro en ook een boekje met een handleiding.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hierbij nog een link met aanvullende informatie.Mijn hond vind het geweldig om te oefenen en je kunt ze alles leren,spelenderwijs.

Toegevoegd na 4 minuten:
Deze training wordt ook toegepast om dolfijnen te trainen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat de hond schrikken als hij blaft. Het is niet gemakkelijk, want je moet hem/haar op heterdaad betrappen. Ga buiten het zichtveld van de hond, en zet je radio (of iets anders) hard aan, bijv. met de afstandsbediening of een verlengkabel met schakelaar, zodra hij blaft, zodat de hond plotseling onaangenaam geluid hoort terwijl hij niets ziet. Als hij dit een paar keer meegemaakt heeft, zal hij niet meer blaffen.
Ik weet, het is even lastig, maar het werkt (meestal) wel.
14 jaar geleden
Een anti blafband mag je alleen gebruiken bij een hond die niet angstig is. Een antiblafband gebruiken bij een hond die blaft uit angst is dierenmishandeling en verhoogt de stress. In plaats van blaffen kan hij dan gaan plassen of vernielen. Zo'n band mag je alleen gebruiken als je weet wat de oorzaak is van het gedrag. Kan je er zelf niet achter komen, dan moet je een hondentherapeut inschakelen, die kan je veel over het hoe en waarom vertellen in één sessie.

Blaffen is aangeleerd gedrag. Bij sommige rassen is dat sneller gebeurd dan bij de niet-waakzame rassen. Herders, Jack Russels enz. zijn zeer gevoelig voor het aanleren van verzamelsignalen. Als je denkt dat hij blaft uit ontevredenheid omdat jij weg bent en niet uit verlatingsangst, mag je hem bestraffen. Als je hem bestaffend toespreekt als je bij hem bent, houdt dat niet in dat hij zijn bek houdt als je weg bent. Hij moet dus zichzelf bestaffen, zonder dat hij in de gaten heeft dat jij het doet.

Als je hem in de bench hebt moet je een forse klap op de bench geven met een mattenklopper, zonder dat hij je ziet.
Je zult de bench dus moeten afdekken. Je mag daarbij dus ook je stem niet gebruiken.

Heb je hem los in de kamer, dan kan je het doen door een forse ram op de deur te geven zodanig dat hij zich rot schrikt. Géén stemgeluid. Of je kan een radio zeer hard afstellen en de stekker buiten de kamer inpluggen zo gauw hij begint. Een pestherrie zal dezelfde schrik veroorzaken.

In beide gevallen zal de hond denken dat zijn blaffen de klap/ram/geluidsexplosie veroorzaakt. Een keer of drie moet genoeg zijn. Je zult hooguit na een week nog een keer dit truukje moeten herhalen. Hij mag echter NOOIT zien of horen dat het door de baas veroorzaakt wordt. Dat zelfde geldt voor het gooien van sleutels tegen zijn kont: jij weet van niets!! Op deze wijze bestraft hij zichzelf, dan laat hij ongewenst gedrag wel achterwege.
Ivana
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
uitstekend antwoord weer, +1
Ivana
14 jaar geleden
Als het niet lukt, ligt dat niet aan de methode maar aan de timing en de uitvoering. Goed uitgevoerd is het de meest effectieve en snelste methode. : )
Heb geen hond maar heb gehoord dat er halsbandjes voor zijn.
Een kennis bond de hond een theedoek om de nek en dan blafte hij ook niet.
Vraag me niet waarom dat weet ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hond gaat blaffen, omdat dat resulteert in aandacht van jou! Jij roept dat hij stil moet zijn, of jij komt weer naar beneden. Negatieve aandacht is ook aandacht, en dat krijgt hij voor elkaar met blaffen. Wat goed helpt is het volgende.
Voordat je weggaat negeer je de hond 10 minuten volledig , en gaat zonder iets te zeggen of hem aan te kijken weg. Als je weer thuis komt doe je exact het zelfde! Je groet de hond niet, en gaat tien minuten je eigen dingen doen. Daarna groet je de hond en laat hem bijvoorbeeld uit.
De hond zal denken dat jij niet bent thuis gekomen door zijn geblaf, en het geblaf wordt dus niet beloond en was zinloos. Binnen enkele dagen ga je erg veel verschil merken in de meeste gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet. een mens praat en een hond blaft. hij mag zich ook uiten toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn schoonmoeder heeft ook een jacky die veel blaft.
zij heeft dan een stoffen meulkorfje en die deed ze in het begin een paar keer een paar minuten om als hij blafte en en nu weet hij als ze de meulkorf laat zien en ze zecht die krijg je om als je door gaat stopt hij ook.
geen fijn ding maar het is beter dan een tik met een riem of een blaf band.
en als dat ook nog niet helpt dan ken u altijd nog kijken voor een blaf band.