Hoe kun je een kat rustiger maken met oud en nieuw?

Mijn dochter viert dit jaar oud en nieuw ergens anders en haar kat van een half jaar oud is die nacht dan noodgedwongen alleen thuis. Ze maakt zich hier best wel zorgen over maar heeft ook niet zoveel geld om er dure middelen voor aan te schaffen waardoor haar kat evt. wat rustiger kan blijven. Wat zijn goede en goedkope manieren om de kat toch een beetje op zijn gemak te laten blijven tijdens oudjaarsnacht? Ze wil zowiezo de radio al laten aanstaan, maar zijn er nog meer manieren?
Het is wel een binnenkat en komt nooit buiten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie overigens net dat deze vraag al min of meer in andere bewoordingen is gesteld, maar hier gaat het dus om een kat die alleen thuis is op oudjaarsnacht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

laat ze de gordijnen goed sluiten tegen de lichtflitsen, en laat haar de kat toegang geven tot het hele huis, zodat die een veilig plekje op kan zoeken.
laat haar de kat geen kalmeringsmiddeltjes geven, die werken vaak averechts.
verder kan je niet veel doen, de kat moet er even doorheen.
de meeste katten schrikken zich de tandjes, maar als het weer stil is komen ze meestal wel snel weer tot zichzelf.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Mijn dochter heeft niet aan hem kunnen merken dat hij anders was toen ze de dag erop weer thuiskwam. +10

Andere antwoorden (5)

Ik heb twee poezen de ene laat niks van angst zien ,maar de ander is zo bang.Ze zat steeds verlamd onder een kastje .Ik heb sinds gister een doos neer gezet boven op een kamertje.Met een handdoek erin.Daar verstopt ze zich nu in. Het rolgordijn doe ik dicht.Maar ze ligt zo te trillen. Op oudejaarsavond laat ik haar maar boven en heeft ze genoeg ruimte om zich te bewegen en te verstoppen. Ik vind het naar om te zien dat ze zo angstig is .Maar ze moet er doorheen. Succes en een fijne jaarwisseling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik doe altijd het volgende.
toegang tot het hele huis geven .
waar de katten naartoe vluchten laat ik het licht branden en de gordijnen dicht .
ook doe ik de radio zachtjes aan .
geen kalmeringsmiddelen want bij een angstig dier gaat dat niet werken.
plak voor de zekerheid de brievenbus dicht aan de binnenkant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel katten zijn bang voor vuurwerk . Er is een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat een kat die bang is voor vuurwerk er zo min mogelijk last van heeft:

•Een feromonenverdamper plaatsen in het stopcontact, minimaal 1 à 2 weken voor de jaarwisseling. Een feromonenverdamper verspreidt een geruststellende geur voor katten in de kamer.
•Medicatie bij de dierenarts halen. Doe dit al begin december: dit geeft je de gelegenheid om met een lage dosering te beginnen in de periode voor de jaarwisseling en te kijken hoe de kat hierop reageert. Jouw dierenarts kan je dan, gebaseerd op de reactie van de kat, adviseren over de optimale dosering. In buurten waar al ruim voor de jaarwisseling veel geknal is kan het nodig zijn ook al eerder te beginnen met medicatie. ‘Even’ op Oudejaarsdag nog een pilletje halen kun je beter niet doen! Geef je kat liever geen tabletten die acepromazine bevatten. Deze stof zorgt ervoor dat het dier gevoeliger wordt voor geluiden, hij kan er alleen niet meer op reageren. Het gevolg is dat de kat de volgende keer dat hij vuurwerk hoort nog banger zal reageren.
•Heb je een kat die regelmatig buiten komt, haal deze dan tijdig naar binnen, liefst al een dag van te voren, omdat er op Oudejaarsdag de hele dag al vuurwerk wordt afgestoken. Als je een kattenluikje hebt sluit dit dan goed af.
•Zet de radio of de tv wat harder aan, zodat de geluiden buiten minder goed te horen zijn. Zorg ook dat overal de lampen aan zijn in huis en doe de gordijnen dicht om de lichtflitsen van het vuurwerk buiten te sluiten.
•Zorg ervoor dat jouw kat zich kan terugtrekken op een voor de kat rustige plek in huis en vergeet niet om ook een kattenbak in die ruimte neer te zetten.
•Als de kat onder een bed of de bank kruipt laat hem dan rustig daar zitten tot het vuurwerk voorbij is. Hij voelt zich daar waarschijnlijk het meest veilig.

Bronnen:
dierz.nl/kat/article239909.ece/mijn-kat-is-zo-bang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien stuit het je tegen de borst, maar bij onze vorige hond was het enige dat hielp verdoven.
Bij de dierenwinkels hadden ze speciale middeltjes waarmee je je huisdier kan versuffen tot een niveau dat hij het hele vuurwerk doorsliep. Als ik het me goed herinner (het beestje is al vier jaar dood) hadden ze verschillende middelen voor zowel honden als katten, die per kilo lichaamsgewicht te doseren waren. Werkte bij onze hond prima, en hij leek er geen nadelige effecten aan over te houden.

Het zou trouwens kunnen dat die kat nog gewoon aan vuurwerk kan wennen. Hij is tenslotte nog maar een paar maanden oud.
Bij de puppycursus lieten ze de pups op een grasveld spelen en daar gooiden ze dan een paar rotjes naast (natuurlijk wel voorzichtig en niet al te dicht bij de pups). Het gevolg is dat die honden er daardoor later niet meer van schrikken. Misschien werkt dit ook bij katten zo? Het lijkt me zeker de moeite van het proberen waard. Al laat je de buurjongens gewoon wat rotjes afsteken voor je huis, dan kan je in elk geval zien wat hij doet.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem met verdovende middelen is dat de kat wel waarneemt maar niet kan handelen zoals het onverdoofd zou doen namelijk vluchten. Het trauma van je kat wordt hierdoor alleen maar groter. Wat je wel kunt doen is je kat een beetje Advocaat geven, je weet wel dat gele spul dat je bij de slijter kan halen. Door de alcohol die erin zit slaapt je kat lekker en heeft niks in de gaten. Ik denk als je hem een half borrelglaasje geeft, dat het dan al genoeg is. Ik hoop tenmniste dat hij of zij het lust. Laat de kat lekker in de ruimte rondlopen waar hij zich het prettigst voelt en zorg dat hij niet van de trap af kan vallen of van de overloop want die kans is wel aanwezig. (deur dicht)