Mag de woningbouw mij verplichten huisdieren weg te doen of mij een huis weigeren om mijn huisdieren terwijl ze nooit overlast hebben veroorzaakt?

vorig jaar stond er veel onkruid in onze tuin, dat vond de woningbouw niet goed dus dat moesten we weg halen.. was ik het mee eens, ze zijn nog wezen kijken of het verbeterd was. Ze hebben toen ook onze woning aan de binnenkant bekeken en constateerde dat er wel veel huisdieren waren. 5 katten, 2 honden, parkiet, baardagaam. Dat moment was ik ziek dus het huishouden leed er een beetje onder. ze vertelde mij dat het beter bijgehouden moet worden en dat ze het nog kwamen checken. prima, ik stofzuig en dweil nu iedere dag en de woningbouw vond het er prima uitzien. Nu krijgen wij een nieuwe woning bij dezelfde woningbouw. Er kwam dus weer een opzichter kijken naar onze oude woning om te kijken wat er gedaan moet worden voordat het opgeleverd word. Was een andere meneer die wij niet kende. hij zei dat het er prima uit zag, alleen de muren moeten weer gewit worden. Krijg ik de dag erna een telefoontje van de woningbouw dat de opzichter heel erg geschrokken was van het aantal dieren in onze woning. ze wilden een extra gesprek om eisen te stellen aan ons en als wij niet met die eisen akkoord gaan krijgen we onze nieuwe woning niet. Wij snappen hier niks van, onze dieren hebben nooit overlast veroorzaakt. nou zijn wij bang dat de woningbouw eist dat we dieren weg moeten doen.. zouden ze dat mogen doen? mogen ze ons daarvoor een huis weigeren als we ze niet weg zouden doen? terwijl er nooit overlast is geweest, de woning prima bevonden word en de dieren allemaal gezond zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Weet u wat het probleem is, u gaat een NIEUW contract aan en daarin kunnen aanvullende voorwaarden gesteld worden.
Het oude contract zal de dierensituatie niet "meegenomen" hebben, mogelijk bestond die situatie nog niet eens.

Persoonlijk vind ik de controle in huis (ik heb het niet over de eindcontrole) wel ERG ver gaan, zolang er geen klachten zijn en u uw huis niet uitleeft moet een mens ook wat mogen.

Dat men nu aanvullende eisen stelt kan vele redenen hebben, daar kunnen gemeentelijke verordeningen een rol spelen, afspraken met de raad van huurders etc.

In het verleden kon u een beroep doen op de bestaande situatie.

Nu zit u in een lastig pakket, uw oude woning is opgezegd en uw nieuwe kunt u betrekken onder aanvullende of inmiddels uitgebreide voorwaarden.

Als de regels niet onredelijk zijn naar de huidige inzicht over welzijn dieren en mensen, de soort buurt en ga zo maar door, dat is het -en dat spijt me heel erg voor u- stikken of slikken.

Als u nergens anders heen kunt zult u van een aantal dieren afstand moeten doen.

U kunt vragen of ze u de tijd willen geven , uw dieren te plaatsen maar dan zult u dat ook moeten doen.
Een termijn van 3 maanden is dan niet onredelijk, een jaar wel.

Nadien moet uw diergaarde een grootte conform de regels hebben , anders heeft u een (nog groter) probleem.

Wilt u uw dieren houden, dan moet u een andere plek zoeken,
waarschijnlijk is ook het originele huurcontract niet meer terug te draaien.

Ik vind dit echt heel naar voor u, u houdt van uw dieren en andersom.

Probeer die plaatsingtermijn af te spreken, u heeft dan (bijvoorbeeld) drie maanden om de dieren een goede plek te geven of drie maanden om met dieren een andere plek te vinden.

Ik wens u heel veel sterkte.