Wat kan mijn hond hebben?

Ik ben met de hond van mijn ouders net wezen zwemmen. Ze heeft best wel een tijdje met de bal in het water gespeeld.
Nou begon ze in de auto ineens te spugen en heeft ze thuis nog 2 keer gespuugd. Ze is heel moe en reageert wel maar staat niet op. En er blijft maar water/kwijl uit haar bek komen.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik hoop dat je enig idee hebt wat het is.
als een mens bijna verdrinkt, krijgt deze water binnen. als je daar niets aan doet, kan het fataal aflopen.
misschien is dat ook het geval met je hond. advies: bel meteen de dienstdoende avond/nacht dierenarts en vertel dit en alles wat je hier geschreven hebt. vraag advies en doe het dan ook, nogmaals: het kan fataal zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
denk niet: oh, dat wordt duur!! nee, je kunt gewoon even opbellen, dat kost niets ! doe het, denk aan de hond en denk ook aan je ouders...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na twee uur was ze weer helemaal de oude.ze is zeker werk gewend aan zoveel inspanning me ouders fietsen, zwemmen, wandelen heel veel met haar.

Antwoorden (5)

Het zou kunnen dat hij gewoon een hoop water heeft binnen gekregen. Is hij wel volledig geënt? Ik zou hem gewoon in de gaten blijven houden en als de klachten blijven aanhouden de dierenarts bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord. plus.
Aanvulling:
Misschien is het de eerste keer dat in het water is geweest en is ze te enthousiast geweest?
Dan is het stress/psychisch en zou het over een paar uur over moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja wel volledig geent.
Maar niet de eerste keer in het water . We gaan heel vaak zwemmen.
Maar net wel gelezen dat ze dus helemaal niet lang het water in mogen dat wist ik niet.
Gelukkig lijkt het wat beter te gaan.
Het is inderdaad heel goed mogelijk dat het dier te veel water heeft ingeslikt waardoor hij gaat kotsen. Vergelijk het met mensen die hebben dat ook. Je kan altijd de dierenarts bellen als het blijft en ik zou daar vooral niet te lang mee wachten voordat het fataal wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op naar de dierenarts,

Misschien wel vergiftiging door blauwalg, botulisme of een zonnesteek

zijn allen symptomen die bij deze dingen kunnen passen. een hond die ineens begint te spugen na zwemmen op een warme dag, niet meer op wil staan is een spoedbezoekje aan de dierenarts waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij 25 gr. moet je overdag echt niet veel met een hond ondernemen, dat is tegennatuurlijk. De vroege ochtend en de late middag zijn daar veel geschikter voor.

Als het bovendien de hond van je ouders is, kan het zijn dat hij helemaal niet gewend is aan zware lichamelijke arbeid. Dat kan ik echter van hieruit niet beoordelen.
Bij spelen met een bal in het water, krijgen honden vaak erg veel water binnen, zeker als je een tennisbal hebt gebruikt.

De hond is dus waarschijnlijk over zijn lichamelijke grenzen heen gegaan. Hij heeft te veel water binnen gekregen en kotst dat uit omdat zijn maag dit niet binnenhoudt door vermoeidheid.
Hij is doodmoe en wil alleen maar uitrusten.

Je kunt de dierenarts (of vervanger) bellen en vragen of hem bekend is dat er in dit zwemwater botulisme is gemeten.
Lijkt me sterk, want dat is de laatste warme periode overal gemeten en dan staat er een goed zichtbaar zwemverbodsbordje op de kant.

Laat de hond met rust, hij zal een paar uur nodig hebben.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist dat dus niet, ik ze drinkt genoeg en g heel warm was het niet, maar gelukkig gaat het al een stuk beter en weet ik het voor de volgende keer. Verder is ze het zeker wel gewend,me ouders gaan heel vaak zwemmen, wandelen of fietsen met haar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord! +
Het ligt eraan of het zeewater is geweest of zoet water waar de hond in heeft gezwommen.
Als het zeewater was, is het niet zo gek dat hij gaat overgeven. Een hond die een bal oppakt in het water en met open bek naar de kant moet zwemmen, krijgt heel wat water binnen. En zout water wekt op tot overgeven.

Vervolgens is de hond misschien niet gewend om zo lang lichamelijk bezig te zijn. Zijn conditie is waarschijnlijk niet zo goed, dus het beest is finaal uitgerancheerd.
Een hond kan zelf niet aangeven wanneer hij er genoeg van heeft, het beest geniet van ballen pakken in het water en heeft een innerlijke drang om dit te blijven doen tot hij er letterlijk bij neervalt. Het is aan de baas om op tijd een eind te maken aan het spel.
Laat de hond lekker uitrusten en laat hem met rust. Waarschijnlijk heeft hij ook nog een paar dagen spierpijn. Houd het wel in de gaten en raadpleeg de dierenarts als hij niet opknapt binnen een dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze was gelukkig na twee uur weer helemaal de oude , ze is zeker wel gewend aan zoveelinspanning me ouders fietsen, zwemmen en wandelen heel veel met haar