hoe hou ik een kip binnen ?

Ik heb 3 kippen, eentje vliegt steeds over de houten omheining van ong. 1 meter hoog. Heb de vleugels geknipt maar zonder resultaat.
Ben altijd in het bezit van kippen geweest en deze is de eerste die dit doet.
Iemand een oplossing aub?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt waar? Onze kippen vlogen vroeger overal naar toe, vooral krielen zijn nogal 'vliegerig'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zijdehoenkrielen, die laten zich door een meter keurig binnen houden.

Het beste antwoord

Als je de lange stevige veren van bv. de rechter vleugel kort knipt. Met iets meer dan de helft. Dan is de kip uit evenwicht als hij opvliegt. Die veren vallen na een tijdje weer uit en er groeien nieuwe voor in de plaats. Die moet je dan wel weer knippen omdat hij anders weer kan vliegen.
Kijk eens bij de link, dat is een goed voorbeeld van wat je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Beste manier is om een stuk gaas te spannen over de omheining.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou is een meter wel erg laag maar als je één vleugel knipt en de andere gewoon laat heeft hij telkens als hij opvliegt geen evenwicht en slaat hij om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had 7 kippen en één haan, en die waren niet geknipt in de vleugels, in een hok van +/- 75 m² met een omheining van 1,8m hoog en heb nooit dit probleem gehad. Er is dus maar één oplossing en dat is uw omheining te verhogen.
Dit is vrij simpel te doen door tegen uw bestaande palen een buis te bevestigen, dat kan een metalen elektriciteitsbuis of een galvanisé waterbuis zijn. Daar dan een extra laag kippendraad aan zetten zodat u op 1,8 a 2 meter komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn inziens lost dit niet op. Heb zelf ook het probleem gehad, ook het gaas naar 2 meter verhoogd maar ook hier vliegen ze met gemak over. Bovenkant afdichten met gaas is een betere oplossing en ben je denk ik ook minder gaas (dus geld) nodig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan best zijn maar als dit geen groot kinnenhok is zal het wel helpen want ze hebben geen afstand om omhoog te gaan. Een kippenhok overspannen op +/- 1 m hoogte lijkt mij ook niet ideaal want u kan er zelf nooit meer in om onderhoud te doen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Desnoods leg je het er los op, of met enkele bevestigingenen zodat je er altijd weer bij kan. Ik snap dat kippen niet 180 graden omhoog vliegen maar ze hebben minder ruimte nodig dan je denkt. Jouw oplossing kan je altijd proberen, maar ik denk niet dat het het juiste effect zak hebben. Maar dat is mijn mening
Als je een stuk gaas of net er overheen spant moet het lukken. Ik zou ze niet kortwieken, het is zo zielig als ze niet meer kunnen vliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet ook niet beide vleugels knippen, maar 1 vleugel.
Als je 2 vleugels knipt kan hij nog gewoon vliegen, maar als je er 1 knipt dan is hij uit balans en zal hij niet kunnen vliegen totdat het weer is aangegroeid.
Tegen die tijd is hij gewend om binnen te blijven en gaat hij niet meer over de omheining heen.
Mijn kippetjes liepen altijd los en wij hebben er 5 aan 1 vleugel gekortwiekt (omdat ze steeds bij de buren liepen) en het is nooit! meer voorgekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kortwieken is de beste methode. (één vleugel)
Er zijn kippenrassen die moeiteloos over zeer hoge omheiningen kunnen vliegen, andere rassen doen geen moeite of zijn domweg niet in staat om goed te vliegen.
Risico niet nemen, dus knippen en af en toe bijhouden.