Mijn puppy blaft 's ochtends maar deed dat eerst niet? Wat kan ik hier tegen doen?

ik heb een lhasa apso/boomer pup van bijna 17 weken en hij kon eerst heel goed lang in de bench blijven en je hoorde m 's ochtends ook niet maar sinds een paar weken blaft hij al een half uur nadat mijn moeder hem heeft uitgelaten en ze naar haar werk is gegaan. ik lig dan als enige boven te slapen en hij maakt me iedere keer rond negenen wakker terwijl hij een halfuur daarvoor is uitgelaten. hij moet dan niet plassen of poepen. wij doen hem uit zn bench maar gaat dan tegen de deur aanslaan en blaffen en piepen maar dat doet ie ook als ik m in de bench laat. ik wil niet bij hem blijven want dan geef ik aan dat het goed is wat hij doet maar in bed blijven kan ook niet want ik kan echt niet slapen en hij houd ook op een geef moment niet op, hij gaat door tot je komt (2 uur lang) is dit pubertijd of zoiets? wat kan ik hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom lig jij om 9 uur nog op bed dan? Als jij alleen met het beestje thuis bent dan kun je toch gewoon eruit komen en het puppy (want dat is het) tochgewoon lekker rond laten lopen en je eigen ding gaan doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat ik geen ochtendmens ben? niet iedereen kan 9 uur opstaan hoor, ik sta rond 10 uur op omdat ik mijn slaap nodig heb. en ik laat hem rondlopen terwijl ik slaap maar dan gaat hij tegen de deur aanslaan en blaffen. wat hij dus eerst niet deed. dus daarom deze vraag, ik vraag niet of ik naar m toe moet gaan ik vraag hoe ik het stop dat hij blaft en tegen de deur aanslaat. hij moet toch leren alleen te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en jij moet leren je slaapritme te veranderen......als je in je bed ligt, leer jij je hond helemaal niks....als je er iets aan wil doen, zal je ook op dat moment wat moeten doen, en dat is dan rond 9 uur...want dan begint het zeg jij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik lees in je verhaal bijna alleen maar ik dit, ik dat, ikke ikke ikke en dan heb ik hetnog niet eens over de 2 uur(!!!)) dat je het arme beestje laat zitten omdat jij je nest niet uit zou willen komen. Hij hoeft niet te poepen plassen......je gaat helemaal voorbij aan het feit dat eten en poepen en piesen niet de enigste basisbehoeften zijn......
Mag ik vragen waarom jij/jullie aan een hondje begonnen zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan jij misschien even stoppen met zo ongelofelijk dom te vooroordelen? ik heb het over dit probleem want dit hondje krijgt ontzettend veel aandacht en wij gaan ontzettend vaak met hem naar het strand/park en ik ben genoeg met hem bezig om dingen te trainen. ik ga niks leren want hij moet leren en niet ik. mijn hondje wachtte eerst netjes op degene die daarna beneden kwam en hij zit nu heel erg te blaffen. en hoe kom je bij 2 uur? ik zei 1 uur. stel als ik naar school ga? dan kan ik toch ook niet paraat staan of wel soms? dan moet hij ook leren stil te zijn voor de buren. je hebt ergens gelijk maar zeg dat eens vriendelijk zeg, reageer anders lekker niet..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry ik dacht dat je het over mijn opstaan tijd had.. maar ja ik laat hem 2 uur in de kamer als hij zo doorgaat ja en ik laat hem niet alleen want we hebben 2 katten... en boven dien gaat hij pas rond half 1/1 uur slapen dus hij zou tot 10 uur wel vol moeten houden of niet soms
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond is een sociaal roedeldier en een hond in een bench stoppen is zeer on-sociaal voor het dier.
Hij heeft gelijk dat hij protesteert.
Ga vroeger naar bed zodat je normaal om 8 uur kan opstaan en als je moeder gaat werken, ben jij gezellig bij je hond. Kun je hem van alles leren! Het beest leert uit zichzelf niets hoor.
Hoeveel is vaak naar het park? Een hond hoort iedere dag minimaal 1 uur te wandelen en/of spelen buiten.
En ja, waarom een hond nemen als het beest de hele dag alleen moet zijn in een bench?(als jij naar school gaat) Een baby komt op bepaald moment ook uit de box. Of heb jij ook tot je 18e in de box gezeten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, succes met het beestje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe vaak moet ik nog uitleggen dat mijn hond NIET de hele dag in de bench zit? we hebben een best grote tuin waarvan de deur altijd open staat hij rent vaak naar buiten loopt altijd rond en zit overdag nooit in de bench, als we weggaan boodschappen doen bijv gaat hij altijd mee. ik vertroetel hem de hele dag aangezien ik niet naar school ga en dat dus kan, en hij loopt meer dan 1 uur per dag, misschien wel 2 zelfs. hij zit van half 1 's nachts tot 8/9 uur in de bench dat is 7 uur dat valt toch wel mee? en waarom word ik hier zo aangevallen? dit is ons eerste hondje ik vraag gewoon iets en er word meteen zo fel gereageerd terwijl hij verder een heel goed leven heeft? jullie doen alsof ik hem de heledag in zn bench laat en wegga en hem nooit aandacht geef... beetje raar..

Antwoorden (5)

Eigenlijk helemaal niks, Het is een puppy en hij leert te blaffen. Wanneer ze ouder zijn kan je je hond sturen naar een gedrag centrum voor honden. waar hij/zij kan leren hoe hij/zij zich moet gedragen. Maar voor nu, Als die in de avond blaft gewoon zo laten. Zodat hij weet dat er op dit moment toch niemand komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar hij blaft niet in de avond alleen 's ochtends, en waarom doet hij dit dan sinds een paar weken en niet daarvoor al? daarvoor wachten hij namelijk heel braaf tot je beneden kwam
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat hij nu leert om ondeugend te worden. het is een fase voor de honden. Maar je kunt wel even naar toe kijken en even hard roepen (niet schreeuwen) dat hij stil moet zijn. Want het hondje moet natuurlijk leren dat de baas de baas is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En het verschil tussen hard roepen en schreeuwen is ....?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schreeuwen is werkelijk met een grote schorre sterm schreeuwen zodat het bijna gevaarlijk lijkt. Hard praten is met een normale klanktoon iets harder praten dan je normaal doet.
Ivana
11 jaar geleden
Funburb, dit warrige verhaal kan je beter verwijderen. Hier wordt niemand een steek wijzer van en het stikt van de onjuistheden.
Een pup slaapt gedurende een etmaal 16-18 uur. De andere tijd is hij aan het socialiseren en wordt de rangorde binnen het gezin bepaalt. Maar.... een pup heeft wel behoefte aan een roedel en als hij 's morgens is uitgeslapen (kan om 6-7-8 uur zijn) dan vangt er een nieuwe dag aan.

Als je moeder hem heeft uitgelaten en dan naar haar werk gaat, stel ik me zo voor dat de uitlaatperiode ook niet langer dan een kwartiertje heeft geduurd. En dat is veel te kort om alle in de nacht opgebouwde energie kwijt te raken.

Dit hondje heeft binnen of buiten minimaal een uur nodig om enigszins voldaan zijn volgende slaapje in te gaan.
Ik weet niet hoe oud hij was toen hij bij jullie kwam, maar sinds zijn 10e week is er heel wat gebeurd. Hij is gewend aan de omgeving en wat nog belangrijker is, hij is geestelijk gegroeid en heeft meer interactie nodig. Hij is te klein om helemaal alleen te zijn als hij is uitgeslapen en blaft de roedel bij elkaar

Bij iedere nieuwe pup die ik in mijn leven heb gehad wist ik tevoren, dat de eerste 6 maanden niet de makkelijkste zouden zijn: laatste ronde 's avonds 10 uur. Eerste ronde 's morgens 6-6.30 uur. Dat was vroeg, maar hoog nodig om een hond tot ontwikkeling te brengen. Als de pup/jonge hond dan rond 9 uur weer voldaan ging slapen, kon ik even uitblazen.

Dat blaffen wordt dus door jullie zelf veroorzaakt. Hij heeft in deze fase mensen om zich heen nodig. Dat je hem overdag af en toe een kwartiertje/ half uurtje alleen laat om aan het alleen zijn te wennen is goed. Maar doe dat dan als het zijn slaapmoment is en je een tevreden hondje achterlaat.
Als je de kamer verlaat zonder iets te zeggen als het hondje rustig op zijn plaats ligt, kan je dat opvoeren van 5 tot 10 tot 20 minuten, maar langzaam aan. Als je terugkomt ook geen aandacht aan het hondje besteden. Hij moet leren dat jij en je moeder mogen gaan en komen naar believen. Maar.....wat jullie nu doen is echt heel verkeerd.

Als je moeder dus naar haar werk gaat ben jij op en neemt het roedelgebeuren op je schouders, totdat het hondje weer een tukkie gaat doen. Je hoeft in de tussentijd ook niet heel spastisch met het dier bezig te zijn, maar maak je ontbijt klaar en praat met vriendelijke stem tegen het dier en wijs hem op kleine dingen die hij nog niet heeft geleerd of begrepen. Dan ben je ook een beetje met de opvoeding bezig.

Een pup is geen knuffel die je naar het jullie uitkomt in een hokje kan stoppen.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal 100% juist en supergoed uitgelegd! Dikke +
jodyenboyke
11 jaar geleden
Hele hele dikke plus!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed verhaal en ik reageer nu alleen even op de dingen die ik niet snap of niet kloppen voor mij. ik heb namelijk van de fokker en andere mensen meegekregen dat een pup niet langer dan 10 minuten uit mag. wij zijn al naar het strand geweest en liepen elke keer ong een kwartier en mijn zus is daar op aangesproken dat dat helemaal niet goed voor hem is. hij heeft veel speeltjes en kauwbotten en we laten hem los lopen 's ochtends dus hij heeft wel een bezigheid. en op de puppycursus (naar manier van martin gaus) is vertelt dat ik als hij blaft niet naar hem toe moet gaan omdat hij dan leert dat als hij blaft komt ze. ik ben nu even in de war want iedereen zegt iets anders.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Hoe ouder de pup wordt hoe langer hij/zij uitgelaten mag worden. Maar dit betekend niet dat hij na het uitlaten in de ochtend, meteen weer in de bench moet gaan slapen. De pup zal dus nog even bezig gehouden moeten worden.
Wat er op puppycursus is vertelt klopt gedeeltelijk, nu lig je boven en gaat de pup blaffen. De bedoeling is dat je dus naar beneden gaat, je geeft geen aandacht aan het blaffen en op het moment dat de pup stil is, dan mag hij uit de bench.
Ivana
11 jaar geleden
Reactie van Jodyenboyke is prima. Toch voeg ik ook mijn gedeelte nog even toe. Die 5-10-15 minutenregel voor het uitlaten van een pup is zwaar achterhaald. Het belangrijke is, dat je een pup niet overbelast. Als je dus met een pup naar buiten gaat hou je in de gaten of het teveel wordt. Als hij na tien minuten gaat zitten en minder actief wordt is er sprake van vermoeidheid. Evengoed kan het zijn dat het een bedachtzame pup is, die op zijn gemak even rondkijkt en alles in zich opneemt. Bij kleine honden van het formaat van jou pup komt die regel al bijna te vervallen. Die gold vroeger dus voornamelijk voor grotere honden, die AD en ED konden krijgen door overbelasting. Ikzelf heb me met een pup van een groot ras nooit iets van regels aangetrokken. Te weinig beweging leidt namelijk tot een verarming van de spieropbouw en is ook schadelijk.
Ik ging naar buiten, liep een stukje om te oefenen dat ze me los zou volgen (dat doen alle pups intuïtief) en ging na een kleine tien minuten op een boomstam zitten en liet haar gewoon haar gang gaan. Als je dan goed oplet zie je vanzelf wanneer het teveel wordt. Dat werd al heel snel een half uur toen ze tien weken oud was. Met vier maanden waren we rustig een heel uur buiten. Niet een uur lopen natuurlijk, dat is te veel, maar een uur lang genieten van gras, vogeltjes en vlinders en af en toe naar me toe huppelen. Dan maakte ik een praatje met de pup, prees haar de hemel in en hadden we samen plezier. Wordt vervolgd in onderstaande reactie.
Ivana
11 jaar geleden
Kijk, als je dan thuiskomt, gaat de pup op zijn eigen plekje liggen met de bench open en scharrel jij door het huis. Soms laat je de hond even alleen in de kamer en gaat in en uit naar dat het uitkomt. Prijs de hond niet als hij stil is geweest. Dat snapt hij niet. Je loopt gewoon langs hem heen en gaat de krant zitten lezen. Je zult zien dat hij na zo'n bevredigend uitje vanzelf in slaap dommelt. Dat je niet naar hem toe moet gaan als hij blaft is juist, maar dat geldt pas als je aan zijn puppiebehoeften hebt voldaan. Dat is bij jullie echter allerminst het geval. Je kunt een pup niet 's morgens na een poep- en piesrondje van 10 minuten vervolgens 2 uur alleen laten. Om dan van het diertje te eisen dat hij zichzelf gedurende twee uur vermaakt met een kauwbotje, is tegennatuurlijk. Ik vind de instelling van je puppiecursus star en achterhaald. Ze moeten eerst eens uitleggen waar een pup behoefte aan heeft, alvorens met straffen te komen, die voor mij meer op geestelijke verwaarlozing lijken. Ga eens denken als een hond. Zou erg zinvol zijn. Wees een beetje kritischer naar je trainer toe en vraag desnoods aanvullende uitleg. Kies daarna wat je zinvol lijkt en offer je nachtrust op (ochtendrust). Zeker het eerste jaar moet je veel tijd en energie inleveren, maar daarna heb je een band voor het (honden)leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke + Ivana,een beter antwoord en toelichting kan volgens mij niet!!
Pootjes van mijn dank zij jou(bijna) geen blaffende hondenkindjes en groetjes van een veel blijer vlindertje
Ivana
11 jaar geleden
Fijn Vlindertje. Ben erg blij dat je iets (veel?) aan mijn antwoorden hebt gehad. Ik hoop van harte dat Veganist dit alles ook ter harte neemt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haal het vraagteken achter veel maar weg Ivana ;-))
Als veganist geholpen wil worden raad ik haar absoluut aan om jouw adviezen goed te lezen,met name voor het welzijn van haar/hun hondje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik geef je gelijk ivana maar ik heb een beetje het idee dat ik aangevallen word? dat ik niks wil leren, proberen of dat mijn hond helemaal niks geleerd word en alleen maar in de bench zit de hele dag? ik ga niet naar school dus aandacht krijgt hij verder genoeg en dit is ons eerste hondje dus wij gaan er vanuit wat er op de puppycursus word gezegd, ik heb zelf ook dingen uitgezocht maar iedereen zegt wat anders. maar ik zal je tips aannemen dankjewel :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het niet vooral over jou hoor jij bouwt je verhaal op maar ik heb het even specifiek over de andere. hoezo ALS ik geholpen wil worden? ik plaats deze vraag niet voor niks hoor! ik loop trouwens niet meer bij cursus dus kan niet vragen voor uitleg!
Ivana
11 jaar geleden
Veganist, je moet bij de opvoeding van een hond luisteren wat ervaren mensen zeggen, maar dat houdt niet in dat je zelf niet zou mogen beslissen. Als je de zin van een bepaalde uitleg kan inzien en het past bij je gevoel, dat kies je je houding. Ik heb je alleen een handreiking gedaan, zodat je bepaalde zaken zou kunnen begrijpen. Ik oordeel niet, maar vind het jammer als mensen de verhouding en het vertrouwen van hun hond verspelen door gebrek aan kennis. Ik wens je wijsheid en inzicht.
Mocht je de antwoorden van anderen als aanvallend en negatief zien, laat het dan voor wat het is.
Bij is gewoon te wakker, en wil niet meer in zijn bench. Een pup hoort ook niet zoveel in een bench op die leeftijd. Wat ze kan doen is hem na het uitlaten even laten spelen en dan voeren of een pensstaafje geven in zijn bench.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is tegen dat uur meer dan uitgeslapen en wil aan de dag beginnen en dingen doen negen uur is echt niet vroeg hoor.
De ochtendstond heeft goud in de mond.
Sta op als hij blaft en maak een mooie wandeling met hem
fijn voor allebei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen is een klein tikkent wekkertje in een sok doen en dat bij de hond in de bench te doen, dan denkt hij dat hij het tikken van een hart hoor en dan voelt hij zich niet meer zo alleen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, dat zal ik onthouden!
Ivana
11 jaar geleden
Dat doe je alleen bij heel kleine pups die voor het eerst zonder hun moeder zijn (om de eerste nacht door te komen)!
Voor een hondje van 17 weken heeft dat geen enkele zin.