Mijn koudwater aquarium is op het moment heel erg troebel, wat kan ik hier aan doen?

Het aquarium is een 25 liter bakje heeft een pomp en zuurstof plantjes erin zitten, er zijn sinds gisteren 4 goudvissen in gegaan..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (4)

Water verversen de pomp schoonmaken en nieuw koolstof er in.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De pomp is helemaal nieuw, het water zit er net 3 dagen in.. Kan het een gebrek aan zuurstof zijn? Een vis drijft alleen maar aan de oppervlakte.
ronron1212
11 jaar geleden
Zit er wel koolstof in de pomp?
ronron1212
11 jaar geleden
Heb je wel een water reinings pomp of alleen een zuurstofpompje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koolstof in het filter is helemaal niet nodig. Integendeel: koolstof is een chemisch absorptiemateriaal: het onttrekt dus ook de goede (voedings)stoffen uit het water! Het dient enkel gebruikt te worden na een medicatiebehandeling (ondanks het feit dat veel filterfabrikanten jammer genoeg het standaard meeleveren). Water verversen zal de oorzaak niet wegnemen en slechts een tijdelijke oplossing zijn.
ronron1212
11 jaar geleden
Zoetwatervissen produceren veel slijm dat is iets anders dan tropische vissen. Koudwatervissen maken het water veelsneller vuil dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vuil worden van het aquarium uit zich in een gezond aquarium niet in het troebel worden van het aquarium. Water verversen is dus zinloos. Na enkele minuten of uren zal het namelijk weer zo troebel zijn als daarvoor en omdat je het evenwicht telkens stoort zal het probleem op deze manier nooit opgelost raken. Hoe hard het water ook vervuild raakt: de filter en de planten zouden met deze vervuiling overweg moeten kunnen. In dit aquarium is dat niet te verwachten, dat brengt me op een uitbreiding op mijn antwoord: bedankt!
Eerst en vooral: 25 liter is veel te weinig voor 4 goudvissen!

Een koppel goudvissen heeft al minstens 60 liter nodig en liefst nog (veel) meer!

25 liter hoe breed is dat? In het slechtste geval is dat slechts geschikt voor enkele dwergvissen of garnalen. Eventueel nog een enkele harnasmeerval.

Goed, ik hoop dat je bovenstaande in acht neemt en er wat aan doet, want anders voel ik mij met volgend advies medeplichtig aan dierenmishandeling:

Troebel water:
1. Zorg ervoor dat de filter dag en nacht aanstaat.
2. Zorg voor voldoende beplanting en zorg ook dat deze gezond kunnen groeien:
3. Enerzijds door voldoende plantenvoeding (ijzergehalte is liefst 0,5 ppm niet hoger!)
4. Anderzijds ook door voor een goede nitraat- fosfaatverhouding te zorgen. Best nitraat: 15 ppm en fosfaat 1 ppm.

Weet niet in hoeverre je verder kaas gegeten hebt van de aquaristiek (dus heb ik het hierboven beknopt gehouden), maar als je verder nog vragen hebt: stel ze gerust.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bovenstaande maatregelen zouden in 99,9% gevallen troebel water moeten voorkomen, ik ben 1 maatregel vergeten:

5. Geen watervoorbereidingsproducten of bacteriepreparaten gebruiken!

Als deze 5 maatregelen na een week of 2 geen oplossing bieden (ja, geef het aquarium even de tijd om in evenwicht te komen) dan hoor je dus bij die andere 0,1 % met onbekende oorzaak. In dat geval kan je 2 dingen doen/proberen: ofwel gebruik je een middel om troebel water helder te maken ofwel gebruik je een UV-filter.

Toegevoegd na 13 minuten:
Nog even belangrijk om op te letten: als ik het goed begrijp heb je 4 goudvissen in 1 keer in het aquarium gezet. Normaal gezien moet je een visbestand altijd langzaam opbouwen.

Nu zullen de nitrificerende bacteriën in het filter (nog) niet kunnen volgen. Je zal dus te maken krijgen met ammoniak en nitrietproblemen. Test de komende dagen beide waarden dus regelmatig (evenals de pH aangezien de giftigheid van zowel ammoniak als nitriet door de pH wordt beïnvloed). Gebruik eventueel ook een grammetje sera ectopur, dit zout beschermt de vissen tegen stress en nitriet. Van beide zullen ze namelijk binnenkort last krijgen.

Aan de andere kant hoop ik dat je deze oplossing niet zult nodig hebben en spoedig een andere oplossing zoekt voor je goudvissen. Ze zitten echt te klein :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Daki, Bedankt voor je reactie.
In zoverre heb ik er kaas van gegeten dat ik jarenlang een goed groot tropisch aquarium heb gehad. Echter begon het weer te kriebelen en wilden we met koudwater beginnen, dit heb ik echter nog nooit gedaan.
De bak is 40x25x25. Deze staat in een ' inbouw ' kast ( vandaar de grote ). Er zitten zuurstof planten in, gewone plantjes, daar het water op dit moment 21 graden is, oftewel kamer temperatuur moet dit prima te doen zijn. Nu heb ik er nog even een extra zuurstof pompje ingehangen omdat de vissen aan de oppervlakte zwemmen en ik het idee heb dat ze het moeilijk hebben.
Het water staat nu 48 uur en de vissen zitten er 24 uur in.
Ik ben naar een aquarium speciaalzaak gegaan, daar het aquarium nieuw gekocht en daar heb ik het advies om 4 tot 6 vissen te nemen. Ik ben bewust van het minste aantal gegaan. Wanneer denk jij dat het troebele water weg gaat trekken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je al ervaring hebt met tropische aquaria zal het overstappen naar koudwater aquaria vast niet zo moeilijk zijn. Een wereld van verschil is het nu niet. Na 48 uur vissen inzetten is best vroeg. Meestal is dat toch iets voor ten vroegste na 1 week. Nouja, als je planten het echt heel erg goed doen (maar om daarvoor te zorgen moet de zuurstofpomp dus uit) zal het misschien ook nu wel goed gaan. Wanneer het troebele water weg zal trekken is moeilijk te zeggen. Dat is namelijk afhankelijk van de ernst van de situatie. En als ik nog een goede raad mag geven: zoek een andere aquariumzaak. Als ze je in een aquariumzaak aanraden om al na 48 uur 4 tot 6 goudvissen in een aquarium van 25 liter te zetten dan blijf je daar beter weg. Elders zal men je wel beter advies geven! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daki een + alleen al voor je laatste reactie.
Even alles op een rijtje zetten.
Het water zat er slechts een dag in.
Het water was troebel.
De filter werkt nog niet.
Na EEN DAG gaan de vissen er in.
Deze hebben nu al zuurstoftekort, ze happen naar lucht.
Dan zou je moeten SCHREEUWEN, jongens dit KAN NIET!!
Je geeft allemaal prima adviezen, voor iets wat niet mogelijk is.
Het kan niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat de vraagsteller dat nu ook doorheeft en een groter aquarium aanschaft of voor zijn goudvissen een andere thuis zoekt. Desnoods via vissenopvang.nl. Desondanks toch welgemeende adviezen voor wanneer er dan toch vissen inkomen die er in passen. Beter een beetje teveel info dan te weinig. Alleen 1 klein misverstandje wegwerken: vissen happen niet naar lucht. Ook niet bij een zuurstoftekort. Hun kieuwen kunnen namelijk geen lucht verwerken. Ze happen naar zuurstofrijker water aan het wateroppervlak waarop dat moment veel zuurstof in het water oplost. Bedankt voor de aanvulling. In dit soort situaties kan wat mij betreft niet genoeg benadrukt worden wat er allemaal verkeerd gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daki, ik heb grote waardering voor je vakkennis op dit gebied.
Maar blijf a.u.b. realistisch,als er niet eens guppen in kunnen leven,( zeg jij) ga jij verder uitgebreid in over de problemen van troebel water, als de vraagsteller niet eens begrijpt, dat je na een dag nog geen vissen in je bak moet doen en niet begrijpt waarom na slechts twee dagen het water nog troebel is, dan moet hij nog heel veel leren en begin dan bij het begin, ... het kan niet wat hij wil!....
je krijgt hier op G.V. nog kansen genoeg je vakkennis op dit gebied te laten zien, maar het moet wel in verhouding staan tot de vraag.
En je zegt de meest vreemde dingen tegen mij, prima hoor, ik kan er goed tegen, als je maar niet vergeet dat je het ook wel eens mis kan hebben. In een klein aquarium, waar een pompje in staat en er dus een grote circulatie van het water is, is het zuurstofgehalte van het water ongeveer overal het zelfde.
Bij stilstaand water heb je gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste weten die vissen niet hé ;-) Bij mij gaat het om 2 dingen:
1. Hopen dat de vraagsteller een degelijke oplossing zoekt voor zijn vissen.
2. Maar heb ook bijleren hoe het wel moet, zodat hij ondertussen toch de tijd heeft om het zo goed mogelijk te doen én dat hij weet hoe het moet voor als hij in de toekomst met andere vissen zou willen beginnen die wel in dit aquarium passen (of in een groter aquarium).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je bent te lief voor hem.
Beroepshalve heb ik hier elke dag mee te maken, troebel water heb ik eigenlijk nooit, dus...
Eigenlijk heb je alles al goed gedaan. Troebel water kan o.a. komen door het voer dat je geeft. Wanneer je bijv. korrels voert en deze worden niet vrij vlot (3 min.) opgegeten, betekent dit dat je teveel voert. De korrels zakken naar de bodem en vertroebelen het water. Ook is de plaats van het aquarium van belang (zon /schaduw). Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie, ik heb er nu nog een extra zuurstofpompje bij gedaan, dit omdat de sluiervisjes allemaal aan de oppervlakte zwemmen.. Trekt het troebele water nog wel weg?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beluchtingspompje heeft zowel een voor- als een nadeel omdat het CO2 uit het aquarium verdrijft, het voordeel: de pH zal stijgen en hier houden de nitrificerende reinigingsbacteriën net van. Het zal de gezondheid van je vissen dus ten goede komen.
het nadeel: door het lage CO2-gehalte zullen je planten het moeilijk krijgen en het water minder goed kunnen zuiveren. Wat dat betreft zal het de gezondheid van je vissen dus net niet ten goede komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de vissen happen al naar lucht!
Zo een klein aquarium is alleen geschikt voor visjes zoals guppen, ( stuk of 5 a 6 )ook de filter is daar op af gestemd.
Is het water troebel, dan betekent dat, dat de waterkwaliteit niet goed is.
En in al slecht water moet je zeker geen vissen in uit zetten en al helemaal geen goudvissen.
1 goudvis voor dit bakje is al te veel!!!
Laat je ze er in zitten, dan zullen ze spoedig sterven.
Dus wat te doen?
Geef de vissen maar weg, of laat ze ergens los en koop geschikte visjes voor je aquarium, dan voorkom je veel ellende.
Maar los eerst je probleem van troebel water op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het spijt me zeer, maar zelfs voor guppen is het aquarium te klein! Guppen en goudvissen zijn niet te vergelijken, maar ondanks het feit dat guppen kleiner zijn hebben ze even veel ruimte nodig als een goudvis. Dit aquarium is enkel geschikt voor vissen als de Rasbora maculata
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb andere ervaringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik niet, integendeel! Guppen in een 25 liter aquarium gaat niet.
25 liter aquarium is enkel geschikt voor:
1. rasbora maculata of gelijkaardige dwergvissen.
2. Garnalen
3. harnasmeervallen die je alleen kan houden en het aquarium niet kunnen ontgroeien op voorwaarde dat het voldoende breed is. Kijk een grote vervuiler die geschikt is voor een klein aquarium! Zo zie je dat de filter toch wel wat aankan! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
los laten Ed? als karper zijnde zullen ze zich wel redden, maar ze hebben nogal een opvallend uiterlijk dus overlevingskansen zijn niet groot als de vraagsteller ze los zal laten in natuurwater (sloot, wetering, etc.) denk niet de vissen hier uiteindelijk mee geholpen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
..............Geef de vissen maar weg, of laat ze los, .................altijd nog beter dan een langzame maar zeker dood in dit zeer kleine bakje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Loslaten? Dan lijkt www.vissenopvang.nl me een veel betere oplossing!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede oplossing, want de meeste vissen gaan gewoon het riool in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Och och. En goudvissen kunnen zou oud worden! Wel 30 jaar. Helaas is de gemiddelde leeftijd van de stakkers uit de dierenwinkels door dit soort acties maar 2 maanden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
suussuus, als de goudvissen 25 euro per stuk zouden kosten, gaat men er wel anders mee om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen eens een gek idee.. Vissentaks
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In onze maatschappij wordt vaak gesproken, ach het zijn maar goudvisjes, gaan ze dood dan haal je toch weer nieuwe, ze kosten bijna niets.