Als mijn konijn ontdeugend is, werkt een hondenfluitje?

Ik heb een heel ontdeugend en eigenwijs konijn. Ik zoek een methode, dat ik hem op grotere afstand kan bijsturen, werkt een hondenfluitje hier misschien voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.7K

Antwoorden (2)

Een hondenfluitje heeft alleen zin als je konijn ook weet wat het betekent als je op het hondenfluitje blaast. Je zult je konijn eerst moeten trainen daarop.

Konijnen zijn goed te trainen, een vriendin van mij heeft ook een verschrikkelijk ondeugend konijn die overal opsprong en aanzat. Schattig maar soms een beetje gevaarlijk. Zij heeft met behulp van het boek " High Five met je konijn" van Bernice Muntz haar konijn allerlei dingen geleerd. Niet alleen is hij nu makkelijker in omgang, maar ook minder ondeugend omdat hij het leuk vind om de 'kunstjes' te doen (voor iets lekkers natuurlijk).

Misschien heb je er wat aan om je konijn aan te leren op het hondenfluitje te reageren.

Hieronder een link naar het boek, maar het is ook tweedehands te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je hem wilt aanleren dat wanneer je op je fluitje blaast dat hij naar je toe moet komen of zo, dan natuurlijk wel (misschien het handigst om hem dat te leren). Van nature weet hij niet wat het betekent. Hij moet het echt gaan koppelen aan een bepaalde actie.
Zoals de voorganger al opmerkt moet je konijn dan wel weten wat het fluitje betekent en dus zou je hier inderdaad mee moeten trainen.

Maar, wellicht is clickertraining wel een veel leukere optie. Clickertraining is te gebruiken voor heel veel diersoorten en als je op youtube eens zoekt op rabbit clickertraining dan kom je wel het eea tegen (zie bijvoorbeeld de link beneden).
Je zou inderdaad trucjes makkelijk(er) aan kunnen leren, maar ook dat hij gewoon naar je toe komt wanneer je hem roept of dat hij wanneer je het zegt naar zijn kooi gaat.

Lees je wel goed in wat betreft de methode, het wordt helaas niet altijd goed gebruikt (zelf heb ik de neiging om veel te snel te willen gaan en dan koppel ik bijvoorbeeld veel te snel een woord aan gedrag).

Een clicker koop je al voor een paar euro bij de dierenspeciaalzaak en je hebt ze ook waarvan je het geluid iets kunt dempen (het is ten slotte maar een klein beestje zo'n konijn).