onze hond likt heel veel. wat kunnen we daaraan doen?

Sinds 3 weken hebben wij een 2de hond in huis gehaald, nl een flatcoated retriever van 8 maand jong. we hebben ze uit een asiel gehaald. Het is een super hond. Het enige wat ons stoort is dat ze heel veel komt 'likken'. Ze passeert en likt aan onze voeten, handen, gezicht. Ook bij ons bezoek doet ze dit. Natuurlijk is dit niet altijd even leuk... Zou iem tips hebben of weten wat de oorzaak hiervan is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

Dit soort onderdanige honden vooral niet straffen, maar corrigeren met zachte stem. Tegelijkertijd moet u werken aan haar zelfverzekerdheid: af en toe een spelletje laten winnen en met zachte stem aanmoedigen iets voor je te halen.

Een flatcoat moet leren zijn neus te gebruiken. Het is uiteindelijk een jachthond bij uitstek. Doe jachtspelletjes met haar en maak haar buiten moe en tevreden. Dan zal ze binnen niet meer zo slaafs achter je aanlopen en proberen je gunst te winnen.

Een jachthond heeft per dag zeker twee uur nodig om haar energie in goede banen te leiden. Ga naar een plaats waar ze los kan lopen zonder gevaar voor verkeer. Als ze zo overdreven likt, betekent dat automatisch dat ze je buiten ook goed in de gaten houdt en niet weg zal lopen.

Negeer het likken of leid haar aandacht af met iets wat haar neus belangrijk vindt. Of neem een bal en gooi die weg als prooi, zodat ze hem bij je terug kan brengen. Prijs haar met rustige stem voor het terugbrengen. Dat is namelijk een echt onderdeel waar een jachthond goed in hoort te zijn. Dat zal haar tevreden maken. Dan weet ze ook dat ze geaccepteerd wordt, iets dat ze anders met likken probeert te bereiken.

Laat haar niet likken bij vreemden. Geef vreemden dan liever iets dat ze haar kunnen aanreiken. Nog beter is het om vreemden de opdracht te geven met hun hand de stophouding aan te nemen. Af te weren dus, maar zonder woorden.
Gewoon op de plaats laten liggen is nog beter, maar dat moet eerst geleerd worden.

Geduld en rust in alles is het wachtwoord. Maar houd goed in gedachten wat je wilt bereiken, zonder de hond te straffen.
Ivana
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Net als katten wassen honden zich door met hun tong over hun vacht te likken. Maar honden houden er ook van om hun baasje te likken, vooral dan in het gezicht en meer bepaald nog rond de mond of de neus.
Deze handeling heeft wel degelijk een betekenis: de hond wil zich daardoor onderdanig tonen. In de natuur toont een wolf dat hij in een lagere positie zit door de lippen van de leider te likken. Het volstaat zelfs dat de onderdanige wolf zijn eigen mondhoeken likt, als gebaar van onderwerping.
De volwassen hond die zijn baasje likt, imiteert gewoon het gedrag van een pup die de snoet van zijn moeder likt om eten van haar te krijgen.
Het is dus verkeerd om uw hond af te wijzen of zelfs te straffen wanneer hij u likt. Het is zijn manier om te laten zien dat u de baas bent. Vindt u het om hygiënische redenen onverantwoord, laat de hond u dan één kort likje geven maar dan enkel op de hand. U moet het af proberen te leren bij andere personen. Doormiddel van het aanspreken even te laten zitten en zeggen dat het niet mag. Dit moet u dan wel direct na het likken bij anderen doen. Niet een uur later.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt!
het zal wel een hele opgave zijn om ze maar 1x te laten likken denk ik...
ik liet ze zitten als ze aan het likken was, dan stopte ze wel even, tot ik met mijn hand boven haar hoofd ga om haar te aaien. dan kijkt ze omhoog naar mijn hand en terwijl likt ze terug :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, ik moet toegeven het is moeilijk om het uiteindelijk goed te leren hoor, ik heb zelf ook een pup, maar gewoon doorgaan tot het lukt en als ze dan weer likt even geen aandacht geven (aaien, aankijken etc) nog veel succes :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als u nog vragen heeft kunt u die stellen en eventueel de vraag te sluiten doormiddel van ''Beste antwoord''
er is geen oorzaak die uitwijst dat er een afwijking moet zijn.

honden doen dit nu eenmaal naar elkaar, zie het als een soort contact in de vorm van aaien (ze hebben geen handjes)

toch kan dit gedrag in het systeem gaan zitten (geconditioneerd gedrag) en een gewoonte worden (zelfs neurotisch)

als je pup dit doet (met al zijn goede bedoelingen) zeg dan NEE (niet streng maar wel duidelijk) en duw hem zeker maar voorzichtig terug en vervolgens moet iedereen de hond negeren (dit om het makkelijker te maken voor het dier zelf)

als je dit consequent volhoudt leert je pup dat dit niet mag, en zal de intentie van het likken (arghhh ik moet lebberennnnn!!! yes yes leuk!!!) er vanzelf afgaan.

je kan die oefenen: als je speelt met je hond en hij doet dit met een wat heftige intentie (dus buiten het 'normale; hondengedrag om) zeg je nee.
wil hij kijken wat er gebeurt als hij toch door blijft gaan ze je nog een keer Nee. valt het kwartje niet (of heeft ie er maling aan, want het is een pup) loop je bij hem weg.

op het moment dat ie zelf aan het spelen is probeer je het nog een keer.

onthou wel dat het puur enthousiast gedrag is, dus reageer zelf ontspannen en rustig naar de hond.
ook al erger je je mischien hieraan, straf hem nooit hiervoor, want de hond straf je dan als het ware voor zijn enthousiaste gedrag.

voor pups (voor alle honden) is het belangrijk hun grenzen te kennen en deze te accepteren. zou je dat niet doen gaat de hond ook in andere dingen zijn grenzen zoeken. hij heeft namelijk behoefte aan zekerheid, en wil graag duidelijk hebben wat men van hem verwacht wordt en wat juist niet.

al deze dingetjes zorgen ervoor dat een hond stabiel zal zijn en zich veilig voelt, en dus een betrouwbaar en gehoorzaam huisdier zal worden waar je enorm veel plezier aan kan beleven.

maak met je visite dus ook afspraken hierover. niet aanhalen, niet toestaan, geen aandacht op momenten dat de pup besluit de visite te overvallen met zijn blije persoontje, om vervolgens de ledermaten eens lekker af te lebberen. :)

succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Euc, het hondje is 8 maanden en dus geen pup meer. Met acht maanden is de flatcoat al uitgegroeid op één cm na.
Bovendien komt hij uit het asiel en heeft een voorgeschiedenis, dus is zijn likgedrag ergens door veroorzaakt. Een hond van 8 maanden zal normaal niet meer het likgedrag van een pup hebben, tenzij er een leemte was op zijn vorige adres en hij nu vooral bevestigd wil worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat betreft de ontwikkeling (mentaal) noem ik het nog een pup, ongeacht de maat. (het ene ras groeit snel, de anderen doet er langer over) het *kan* zijn dat de vorige baas dit gelebber prima vond, en per definitie ergens door veroorzaakt hoeft te worden.
(geconditioneerd gedrag zo mogelijk kunnen zijn) honden die bevestiging zoeken zijn onzeker.
onzekere honden in mindere of meerdere mate terughoudend áls dit mogelijk is. (dus de dieren zelf niet benaderd of op andere wijze in een 'lastig pakket' brengt) maar...
als de hond (zelf) passeert,
te pas en te onpas lebbert
dit ook bij visite 'vreemden/onbekenden' doet
én ook nog in het gezicht doet is het m.i. geen hond die bevestiging zoekt, maar dit doet vanuit een 'gezellie!!!!lang leve de lol' modus, dus (puber) puppen #gedrag# is omdat óf de vorige eigenaar dit niet aan banden heeft weten te leggen, óf de hond het wel weet maar er gewoon mee weg kan komen. (aldus mijn idee hierbij) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hallo, We zijn ondertussen al enkele weken verder en ik moet zeggen: het lukt aardig! Het is een pracht van een hond die heel leergierig is. Nu weet ze al dat, als we thuiskomen, dat ze eerst op haar kussen moet gaan 'zitten!' en dat we dan pas gaan aaien (dus begroeten). Wanneer we naderen is de tong daar... dan trekken we ons hand terug en proberen we opnieuw. Meestal weet ze na 2x terug dat ze niet meer mag likken vooraleer we haar aaien. Dus dat loopt goed. Ook het voor ons ongewild likken bij passage en bij visite begint te beteren, maar natuurlijk minder vlug, daar het dikwijls onverwacht gebeurt en we er dan niet onmiddellijk bijzijn. Ik heb er een goed oog in en wil jullie nog bedanken voor de goede tips en uitleg!!
Groetjes