Wanneer kun je met 100% zekerheid zeggen wat het geslacht is bij een Australische Bergparkiet en wat zijn de typische verschillen en kenmerken ?

Ik vraag dit omdat er mensen zijn die jonge vogels te koop aanbieden van dit jaar en zeggen dat het een man of pop is, en als ik me dan daar in verdiep blijkt dit niet te kunnen, echter kan ik nergens precies vinden wanneeer wel met 100% zekerheid dit bepaald kan worden.
Vraag die daar aansluit is dan ook waar je op moet letten om dit vast te stellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Goede fokkers, met kennis van zaken, kunnen aan de stand van de bekkenbeenderen voelen of het een man of een pop is, ook als ze nog niet op kleur zijn. Als leek kan je dat niet, daar is ervaring voor nodig.
Natuurlijk zijn er wel eens vergissingen, maar bij een goede fokker zal dat zelden voorkomen.

Mijn broer in Australië pendelt zijn vogels voordat hij er mee gaat kweken. Dat levert nooit fouten op. Maar dat is iets dat maar zeer weinigen gegeven is.
Ivana
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Hij doet zij trouwring aan een draadje en houdt dit loshangend boven de bewuste vogel. Naargelang de uitslag van de trouwring bepaalt hij welk geslacht de vogel heeft. Maakt de ring een ronddraaiende beweging dan is het een popje, gaat de ring heen en weer, dan is het een mannetje. Anderen zullen dit onzin vinden en zeggen dat hij dat zelf veroorzaakt. Ik ben echter gewend aan dit soort werk, mijn moeder deed dat ook altijd feilloos.
Ivana
11 jaar geleden
Ik had het er ook alleen maar als extra bijgeschreven. Voor de vraagsteller is alleen het bekkenbeenverhaal van belang.

Andere antwoorden (1)

Het mannetje zijn veren op de buik zijn opvallend geel, bij het vrouwtje neigt die eerder naar een licht groene tint.
Op de foto zit het mannetje links.

Toegevoegd na 3 uur:
Bij mijn weten is er maar één soort Australische bergparkieten maar door constant door paren bij kweken met dezelfde import kan het wel gebeuren dat er bepaalde afwijkingen (mutaties) ontstaan tov het zuivere ras.