ik wil cavia's gaan houden buiten samen met een paar kippen, kan dit?

Ik wil buiten cavia's gaan houden en daarbij heb ik een paar vragen. Kunnen cavia's het hele jaar door buiten zitten (ik snap ook wel dat als het heel streng vriest dat ze dan naar binnen moeten)? kunnen de cavia's en mijn twee cochin kippen van 3 maanden oud, bij elkaar? en we hebben nu gewoon zand in de tuin liggen, wat vinden de cavia's fijner, zand of gras? Alvast bedankt.

Toegevoegd na 15 minuten:
de kippen zijn tam

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14K

Het beste antwoord

Ik vind er veel risicofactoren in zitten. Als je kijkt naar de cavia dan is dit een dier dat niet tegen extreme koude en nattigheid kan. Beide zaken zijn inherent aan het klimaat in Nederland. Een cavia buiten houden is dus eigenlijk altijd slechter dan binnen in Nederland.

Daarnaast de kippen; De grote vraag is: Is het goed voor het dier (de cavia) en heeft hij er wat aan als hij bij kippen loopt? Het antwoord is, denk ik negatief: De kippen zullen de cavia's gaan pikken en bovendien hebben de cavia's er sociaal niets aan.

Kortom: De kippen zullen een stressfactor voor de cavia vormen, waardoor hij weer vatbaarder wordt voor het slechte weer, kortom, je raadt het al:

Voor jou is het misschien leuk om de beestjes samen te hebben, maar uiteindelijk zal het voor de cavia's in kwestie niet goed zijn en dan ook niet voor jou, want ze lopen meer kans om ziek te worden en voortijdig dood te gaan.

Het klinkt misschien een beetje hard, maar wil je de beestjes dit aandoen?

Als je iets leuks wilt doen met cavia's buiten, zorg dan voor veel soortgenoten en een winterverblijf en zorg dat het verblijf voldoet aan:

1) voldoende schaduwplekken
2) droog
3) een warme plek voor in de winter

De kippen zou je dan achter een scheiding kunnen laten lopen, zodat je ze toch "bij elkaar" hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

kan wel,maar houd er rekening mee dat cavia's geen dieren zijn die tegen vocht en kou kunnen,lager als 8 graden is mij verteld moeten ze naar binnen.
Vocht is ook niet goed voor ze,dus met regen moeten ze ook binnen zitten,of in iedergeval een heel goed buitenverblijf hebben.
Denk er ook aan dat cavia's die buiten zitten zijn sneller vatbaar voor ziekten,dus zal je ze ook komen aan het inenten.
Alleen zand lijkt mij niet fijn voor ze,stukje gras,en bak met hooi is ook fijn voor ze,dit kun je zelf maken door een raamwerkje van hout te maken en daar hooi in te leggen,informeer ook even bij de dierenspeciaalzaak naar de extra vitamine was e nodig hebben,wormenkuurtjes en anti-vlomiddeltje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cavias kunnen tegen matige vorst. Bij strenge vorst nooit binnen halen. Ze kunnen erg slecht tegen.temperatuur schommelingen. Cavias en kippen zijn geen goede combinatie. De dominantere kippen pikken cavia steeds en waarschijnlijk tot de dood er op volgt. Cavias kun je prima houden op gras, in een hij waar kippen zitten moeilijk te realiseren want de kip sloopt je.gras voor de wormen enz. die er onder.zitten. Ik zou ze niet bij elkaar zetten.als ik jou was.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je.moet er trouwens ook rekening mee houden dat je Cavias zelf geen vitamine c aan kunnen maken. Elke dag vers fruit en groente is een must. De kippen lusten dit ook graag en zullen het op hebben voor je Cavias erbij mogen. Let ook op net regen, kunnen ze slecht tegen.

Tot,slot: over de vorst: maak een super goed en heel warm binnenhok, Cavias klimmen moeilijk en aangezien een binnenhof niet op de grond mag staan moet.je met een soort plank lopen die helemaal niet steil is.

Toegevoegd na 8 minuten:
Cavias leven trouwens in koele gebieden in de bergen, teveel warmte is ook slecht. Alles boven de 27 graden is te warm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Te warm is slecht voor de cavia,maar ook tocht kan funest zijn.
Cavia's in buitenhokken moeten altijd voldoen schaduw hebben want een temperatuur boven de 30 graden overleven ze vaak niet.
Te vochtig is ook niet goed en als bodembedekking kun je beter zaagsel en hooi nemen.

Bij kippen plaatsen moet je ook niet doen.

Voor meer informatie kun je het beste eens op onderstaande link kijken,hier vindt je alles over het houden van cavia's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen zaagsel gebruiken. De gevoelige luchtwegen van Cavias kunnen zeer slecht tegen het fijne stof in zaagsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of je daar gelijk in hebt Niels want zelfs de rasfokkers gebruiken zaagsel,ben je niet abuis met fretten want die mogen absoluut geen zaagsel in de kooi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fretten en konijnen inderdaad maria! Ik neem terug aar ik zei over Cavias en zaagsel. Bedankt voor het erop wijzen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan,ik ben ook weleens abuis. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ratten mogen ook niet op zaagsel (ook vanwege het stof) +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt euca,bedankt voor je + en aanvulling.