Ik ga 2 Russische dwerghamsters aanschaffen maar kan je ze handtam maken en moet ik 2 mannetjes of 2 vrouwtjes aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

maakt op zich niet uit maar doe ze NIET samen in een kooi.

ook al zeggen ze bij de dierenwinkel dat het kan, en zitten ze daar bij elkaar (jongen dieren, of dieren uit 1 nest) er komt hoe dan ook een tijd dat een hamster zijn eigen territorium wil en vechten hier dan om tot de ander opgeeft (en helaas niet zelden het loodje legt)

hamsters zijn hele felle dieren die in de natuurlijk ook heel pittig hun territorium verdedigen.
dit doen ze dus ook in gevangenschap.

vrouwtjes zijn over het algemeen wat schoner in hun hok (plassen vaker op 1 plek zodat je hier een hoektoiletje neer kan zetten)

Toegevoegd na 2 minuten:
veel hamsters worden niet tam, of worden als ze volwassen zijn simpelweg vals.

het zijn geen knuffeldieren, en dit laten ze dan ook duidelijk merken. hamsters die echt tam zijn zijn de uitzonderingen hierop. merendeel van de hamsters zijn vroeg of laat niet (meer) te hanteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Waarop baseer je het gedeelte van je antwoord dat veel hamsters niet tam worden en zelfs vals? Naar mijn idee zijn hamsters heel geschikt als huisdier voor (kleine) kinderen. Als je vaak met ze speelt, kunnen ze makkelijk aan je wennen en tam worden. Het enige wat je niet moet doen, is hamsters wakker maken als ze slapen. Dan kunnen ze schrikken en bijten. Het zijn verder ook nachtdieren die vooral 's avonds en 's nachts actief zijn, maar soms zijn ze ook overdag actief. Dit baseer ik onder andere op eigen ervaringen met hamsters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik baseer het ook op eigen ervaring met hamsters, maar ook met hamsters die hier als herplaatsers kwamen omdat er op een gegeven moment geen land meer mee te bezeilen is. heb momenteel Siberische hamsters zitten welke uit een eigen nestje komen. deze vinden het niet erg om opgepakt te worden want zijn al op jonge leeftijd in de handen geweest. bij de dierenwinkel komen ze vrijwel altijd van een fokker vandaan die wat anders met de dieren omgaat, en is de kans veel groter dat het dier zich ook daadwerkelijk als prooidier gedraagt. 'verdedigen tegen dingen die je niet kent, of niet prettig vindt' voor kleine kinderen zal ik het zeker niet aanraden (helemaal als geen kleinere hamsters zoals de rus of chinees, roborovski o.a.)
daarbij zijn het nachtdieren, kunnen watervlug zijn, zien slecht diepte (vallen dus snel van een grote hoogte) en moeten niet van bovenaf benaderd worden als je ze op wil pakken. (voelen ze zich weer prooidier) en als je ze wakker maakt moet je ze ook de tijd geven om goed wakker te kunnen worden voor je ze oppakt. (schrikreactie is niet zelden : hap!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
siberische hamster?? je bedoelt syrische hamsters.
ik heb jarenlang hamsters. ze kunnen prima met kinderen. het ligt aan het gedrag van die kinderen, net als dat bij volwassenen sommige dieren niet passen. het merendeel van mijn dieren komt uit dierenwinkels het is een kwestie van geluk hebben of ze vals zijn. dat ligt ook aan hoe jij met je hamster omgaat. welke huisvesting/ maak je hem wakker als die slaapt etc. etc. een chineesje is perfect voor een kind!. helaas zie je ze zelden, echter zijn deze niet zo snel en hebben een staartje waardoor ze niet vallen. ik heb er zelf een. mijn hamsters zitten in duna's worden vanaf bovenaf gepakt ik ben nog nooit aangevallen door ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
yep, ik bedoel syrische uiteraard.
ik heb dyslexie dus maak gebruik van de spelling checker die er dit keer een heel ander woord van heeft gemaakt. maar goed, ook hier gaan de kinderen prima om met de hamsters, maar is dat helaas niet altijd wederzijds (ze hamsters die we nu hebben zitten zijn super tam) hier zitten ze in ruimte traliekooien met meerdere verdiepingen zodat ze lekker kunnen klimmen.
huisjes, molentjes, klimattributen, buizen, flexibele zitstokken waar ze over klauteren, en na het verschonen een verzetje: ander extra materiaal, en natuurlijk het eten wat ze standaard zelf mogen zoeken zoals ze ook in de natuur doen.
(geen voerbakjes dus)
we kunnen ze van boven pakken, en van de zijkanten en ook wij zijn nog niet gebeten door onze 'eigen' hamsters. de agressieve afdankertjes konden niet zonder handschoenen gepakt worden, (we hadden er een paar bij die echt krijsten) en dit deden we enkel om de hamster #vooral tanden# na te kijken eens in de zoveel tijd, en natuurlijk om het hok te verschonen. de chinees is idd niet veelvoorkomend, en daarbij fokken ze wat lastiger (niet omdat ze zo vriendelijk zijn tegen soortgenoten) er zijn idd hamstersoorten die geschikter zijn als huis(knuffel)dier dan andere soorten. (met bv konijnen en honden icm kinderen hetzelfde verhaal, uitzonderingen daargelaten) we hebben ook roborovski's gehad welke samen zaten en tam waren, maar erg rap van punt a naar punt b.
momenteel enkel de sy..... goudhamster. feit is dat ik (persoonlijk) hamsters niet het geschikste huisdier vindt, ook niet voor kinderen.
mede door het wel/niet geluk moeten hebben of een hamster wel/niet vals is.
met het eigen nestje (dier kregen we drachtig) hebben we van de 5 maar 1 hamster erbij gehad die niet vanzelf op de hand klom en wat aarzelender was. de rest is supertam, net als de hamsters die van een hamstery vandaan kwamen.
hamsters zijn solitaire dieren. de enige hamstersoorten die je bij elkaar kan zetten zijn campbelli's en roborovski's. echter zijn roborovski's watervlug en echte kijkhamsters, die willen zelden in handen zitten.

een rus moet in zijn eentje in een kooi, anders wordt het vechten tot de dood erop volgt. In dierenwinkels zitten ze wel bij elkaar hierdoor krijg je een verkeerd beeld. ook daar kan het fout gaan als ze ouder dan 6wk. zijn als zal je dat als klant zelden zien.

tam maken? wat is handtam, zo tam als een hond/kat krijg je ze niet. Als je zorgt voor de juiste verzorging zullen ze zelden bijten. een hamster blijft niet gezellig bij je op schoot zitten. je kan ze aaien echter gaan ze snel aan de wandel.

als ik jouw was zal ik me voor aanschaf goed inlezen op een forum.

hieronder een zeer uitgebreid hamsterforum

Toegevoegd na 6 minuten:
er zijn veel mini-kooien te koop in de winkels. als richtlijn is 50x30cm een mooi formaat voor een dwerg. dat lijkt megagroot toch is die ruimte al snel ingevuld als je er wat speeltjes in doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
snap de vreemde min niet. hamsters lopen in de natuur enorme afstanden, dus een ruimte kooi is hoe dan ook een must.
liefst traliekooien, omdat het super klimmers zijn. een hamster die gaat tralieknagen waar mensen zich aan kunnen storen (en een andere kooi kiezen) doet dit veeluit uit verveling: voldoende speelgoed en afwisseling hiervan kan het tralieknagen voorkomen.
Als je 2 hamsters wil aanschaffen doe je er gewoon best aan 2 van het zelfde geslacht te houden anders heb je binnen enkele maanden 50 hamsters.

Handtam maken doe je gewoon zelfs van jongs af aan door de dieren dagelijks voorzichtig te hanteren zonder ze te laten schrikken. Als je dit dagelijks volhoudt blijft het meestal het levenlang goedgaan. Doe je dit niet van jongs af aan is het vaak moeilijk de hamster op latere leeftijd nog handtam te maken.

Net als bij die andere vraag (http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/russische-dwerghamsters-agresief-kijk-foto.360077) moet ik ook hier vermelden dat hamsters zeker niet solitair zijn! In tegendeel: ze voelen zich prettiger in aanwezigheid van soortgenoten. Als er karakters zijn die niet 'matchen' moeten deze inderdaad apart (met een andere groep hamsters welteverstaan) gehuisvest worden. Dat is iets om op voorhand rekening mee te houden. Bij territoriumproblemen helpt het soms eenvoudigweg om de kooi grondig uit te kuisen en alle materiaal (zoals bodembedekking, slaapmateriaal, etc...) te vervangen. Weg oude geur (gelinkt aan het territorium) en kijk plots gaat alles wel goed!

Ik heb vroeger een grote groep russische dwerghamsters gehad. Inderdaad soms hebben deze gevochten, maar eens ik de karakters die met elkaar matchten had uitgezocht en bij elkaar had gehuisvest was er nooit nog een probleem!