Hoe (vaak) moet je de Vitamine-C bij het drinken van cavia's doen?

''Gebruiksaanwijzing

Voor het onderhoud van een optimale conditie:
eenmaal per week 10 druppels in 100 ml zuiver drinkwater. ''

Moet ik dan dus gewoon bijv. Dinsdag geef ik de druppels ze drinken al het water in de fles in 2 dagen op en dan gewoon weer water toevoegen ZONDER de vitamine C... en dan weer de volgende Dinsdag het water vervangen/bij doen + de vitamine C en zo elke Dinsdag doen?

http://www.oropharma.com/NUTRI/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?lng=1&mkt=15660&fam=15671&ani=-1&ran=16133&pro=16134

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.flickr.com/photos/locman/7602750694/lightbox/

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een cavia heeft 20 mg vitamine c nodig per dag. 1x per week die druppels geven lijkt mij niet genoeg. En de vitamine c blijft niet lang goed in drinkwater.
Je kan beter speciaal caviavoer geven waar vitmine c in verwerkt zit, en deze blijft wel goed. Op de site staat aangegeven dat vitmine c in voer vaak niet goed blijft. Wij hebben hier al eens navraag over gedaan, en de vitmine c is tegenwoordig goed 'ingekapseld' zodat het niet vergaat en goed blijft. Wij hebben hier al jaren cavia's, en hebben nooit extra vitamine c druppels gehad en ze zijn gezond.
En groenvoer is uiteraard ook onmisbaar.
Mij lijken die druppels prima, maar als je de gebruiksaanwijzing volgt, kan het te weinig zijn voor je cavia.

De onderstaande site kan je wellicht verder helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig, in de bijsluiter staat juist: " In een doorsnee caviavoeding is soms wel extra vitamine C, maar die is vaak onstabiel en dus kort houdbaar. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een verkooptruc?
Maar mijn cavia's leven al 4 jaar op die brokjes met vitamine c, en zijn verder gezond en nooit problemen gehad qua gezondheid. De 1 zegt zus, de ander zo..
De druppels kunnen prima hoor, doen meer mensen, maar mij leek het een beetje weinig, 1x per week. Maar als ze verder gezond blijven is het goed. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het goed gaat, gaat het goed. Het was niet de bedoeling om jou te laten denken dat je fout zat. Heb ik ook al ongeveer geschreven in de bovenstaande reactie van mij.
De site ken ik, is een hele goede site.
Maar als je kijkt bij het kopje voeding --> vitamine c, staat ook over vitC in water etc. Maar ik raad het je aan om even zelf te lezen ;) Zo te zien hebben ze ook al speciale caviavoer, daar zit ook vitC in.
Sorry als ik verkeerde indrukken hebt gewekt, dat was niet de bedoeling. :)
Heel veel plezier met je cavia's! :)

Andere antwoorden (5)

Precies, één keer per week voeg je 10 druppels water toe. Dus bijv elke dinsdag.

Kijk nog even of je dat per cavia moet doen of per mere cavia's want ik begrijp uit je vraag dat je er meer hebt en als er twee uit 1 waterfles drinken moet je misschien 20 druppels toevoegen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar het had gekund dat ze in twee verschillende hokjes zitten. Ik zou dus wel de 20 druppels in 1 flesje doen want het gaat om de concentratie. Beide cavia's zullen eens uit dat flesje drinken natuurlijk.
De vitamine druppels werken niet goed. Je kan hem beter gewoon fruit geven met vitamine C erin. Want de vitamine druppels zijn heel snel over datum en minder goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom geef je niet gewoon cavia brokken daar vit al extra vitamine c in das een stuk makkelijker en je drinkgeld word niet zo vies
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef onze cavia,op aanraden van mijn dierenarts,elke dag 1 vitamine c tabletje(de tabletten zonder suiker!)die mensen ook nemen.Daar doet ze het heel goed op en het is nog goedkoper dan al die dure druppeltjes die je kunt kopen (: Ze krijgt evengoed nog bladgroenten die ze altijd eet,dus krijgt ze voldoende vitamines binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vitamine C opgelost in water vervliegt heel snel. Vitamine C in voer blijft goed tot de zak open is, dan reageert het met zuurstof en werkt het ook niet meer. Om zeker te weten dat je cavia voldoende vitamine C binnenkrijgt kan je hem inderdaad het beste 1x daags een tabletje van 50 mg geven. Gewoon verkrijgbaar bij de drogist en ze vinden het meestal heel lekker, dus makkelijk te geven als snoepje. Bij vitamine C uit fruit of groenten weet je nooit of je cavia voldoende binnen heeft gekregen, meestal is dit niet het geval.